Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil

Liv

Axel Gade var om nogen indspist i dansk musikliv. Hans fader var landets store komponist, dirigent og konservatorieleder Niels W. Gade, og han giftede sig med Anna Langgaard, søster til pianisten og komponisten Siegfried Langgaard, hvis søn Rued Langgaard således blev Axel Gades nevø.

Faderen havde gerne set at Axel Gade havde valgt en mere respektabel levevej som akademiker end som musiker, men violinspillet havde tag i Axel Gade allerede som barn. Han afbrød derfor skolegangen til fordel for uddannelsen på konservatoriet, hvor han fik Valdemar Tofte som lærer. Efter konservatoriet fortsatte 1881 han violinstudierne i Berlin hos en af Europas førende violinister Joseph Joachim, der var nær knyttet til Brahms og den klassicistiske skole.

Kapelmusicus


Efter studierne hos Joachim konkurrerede Axel Gade sig 1884 ind i Det Kgl. Kapel. Her virkede han som violinist og lejlighedsvis dirigent og blev koncertmester 1910. Ved siden af kapeltjenesten var han solist og senere en højt skattet kammermusiker.

(JBR)

Musik

Som komponist debuterede Axel Gade med sin violinkoncert nr. 1 i D-dur der blev opført i Koncertforeningen 1889 med ham selv som solist. Den efterfulgtes ti år senere af endnu en violinkoncert i F-dur, men bortset fra disse to koncerter koncentrerede han sig om kammermusik og skrev bl.a. en sekstet, en klavertrio og flere violinsonater.
Axel Gades betydeligste vokalkomposition er korværket Davids 23. Salme. I sine sidste år vendte han sig til musikdramatikken og komponerede operaerne Venezias Nat (efter Holger Drachmann, Det Kgl. Teater 1919) og den uopførte Lisette.

Læs mere om violinkoncert nr. 1 her

(JBR)

Violinkoncert nr. 1

Axel Gade har lidt uretfærdigt stået i skyggen af sin berømte fader Niels W. Gade. Ganske vist gjorde han sig ikke gældende som symfoniker i lighed med faderen og den senere berømte nevø Rued Langgaard.
Men hans violinkoncert nr. 1 vidner om en gedigen kompositionsteknik (bl.a. erhvervet under kontrapunktstudier i Berlin hos Friedrich Kiel) og en personlig tilegnelse af de tendenser, som var karakteristiske for Brahms' klassicistiske linje i tysk musik.

Koncerten er i fire satser (som Brahms' 2. klaverkoncert) med hovedvægten på den lange, symfonisk udformede 1. sats. De to mellemsatser er enkle liedformede og lyriske intermezzi, der munder ud i en rytmisk markeret, rondoagtig finale.

Mottoteknik


En vis påvirkning fra Brahms kan ikke alene spores i koncertens firsatsede forløb, men også i brugen af en slags motto, der præsenteres efter en kort orkesterindledning og en solokadence i 1. sats hovedtema. Temaets indledende intervaller med et karakteristisk nedadgående spring farver forløbet i første sats, hvor det varieres i gennemføringsdelen og sammentrænges i codaen til skarpe intervalmarkeringer.
2. sats’ tema er udvundet af mottoet, men nu med en drejning i lyrisk retning; og i 3. sats dukker mottoet op som akkompagnementsfigur med en synkoperet rytme, som kommer til at dominere finalen. Brahms' variationsteknik og den motiviske økonomi som præger bl.a. hans symfonier nr. 2 og 3 fra 1880’erne, er et tydeligt forbillede for den måde, som mottoet anvendes på - ikke alene tematisk men også obligat som kontrapunkt.
Selv om niveauet er mere beskedent er der ikke tale om epigoneri. Derimod om et forsøg på en personlig tilegnelse af en kompositionsteknik, der peger ud over faderens Leipziger-romantik og har sin egen stemme i koret af datidens ”moderne” danske komponister og deres mere nytyske eller franske inspiration.

(JBR)

streaming

Musikken ervenligst stillet til rådighed af Danacord Records.

Værkliste

Efter wikipedia

Violinkoncert nr. 1 i D-dur (1889)

Op. 10 Violinkoncert nr. 2 i F-dur (1899)

Venezias Nat (opera 1919) med libretto efter Holger Drachmann

Lisette (opera 1921)

Trio i c-mol for Pianoforte, Violin og Violoncel

Sonate i G-dur for Pianoforte og Violin

Davids 23. salme

Musik for obo

Nogle sange

Litteratur

Axel Gade: Erindringer i mit Hjem I, 1911

Wilhelm Behrend i: DBL bd.7

Wikipedia: Axel Gade (med ukomplet værkfortegnelse)

 

Diskografi

Udvalgte indspilninger:

Concerto No. 1 for violin and orchestra in D major
Aarhus Symphony Orchestra, Kai Laursen (violin), Jorma Panula (dirigent)
26 Danish Violin Concertos, Vol. 4
Danacord, DACOCD 468, CD
Link til Danacord

Concerto No. 2 for violin and orchestra in F major, op. 10
Southern Jutland Symphony Orchestra, Kai Laursen (violin), Jens Schrøder (dirigent)
26 Danish Violin Concertos, Vol. 2
Danacord, DACOCD 464, CD
Link til Danacord

 

 

 

Axel Gade
Foto: Wikipedia

Axel Gade

Fulde navn:

Axel Wilhelm Gade

Født:

28.05 1860, Kbh.

Død:

09.11 1921, Frederiksberg

Uddannelse:

Violin på konservatoriet (lærer: Valdemar Tofte) og i Berlin (lærer: Joseph Joachim og Friedrich Kiel)

Øvrige beskæftigelser:

Kgl. Kapelmusicus og koncertmester fra 1910

Profil oprettet:

26. maj 2010
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.