Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Trine Boje Mortensen

Liv

Martin Staunings barndom vekslede mellem barndomshjemmet på Vestegnen og Det kongelige Teaters Balletskoles lange skoledage og aftenernes forestillinger i midten af København. Som 7-årig havde Martin Stauning rollen som ”barnet” i Alban Bergs opera Wozzeck. Den oplevelse fra barndommen nævner han selv som afgørende for beslutningen om at blive komponist. Barnets fascination af det skræmmende, dragende og samtidigt smukke ved musikken blev til spørgsmålene; Hvad er det? Hvordan gør man det? Beslutningen om at blive komponist opstod, og Stauning skrev allerede i skolen små kompositioner hjulpet på vej af Balletskolens musiklærere, teatrets repetitører, kapellets musikere og dirigenter.

Martin Stauning fik en karriere som balletdanser på Det kongelige Teater og først da han forlod balletten som 24-årig, kom der fuldt fokus på komponisten Stauning. Han var ikke i tvivl om, at han ville på konservatoriet og han blev optaget på Det kongelige danske Musikkonservatorium 2009. Efter debutkoncerten i 2016 har Stauning haft en række bestillinger og hans værker er blevet opført af danske og internationale ensembler. I 2018 uropførte DRSymfoniorkestret Staunings Liminality. Stauning er også performer af egne og andres værker.

Musik

Der er ofte fokus på det skønne, sarte, gennemsigtige og elegante, når Martin Staunings musik beskrives. Men denne velbalancerede finhed bliver ofte kontrasteret af en gruset, støjende klangverden med en ikke ubetydelig energi. Selv siger han om sin musik: Snarere end egentlige narrativer forstået som en slags programmusik, forsøger jeg at stille stærkt reducerede klanglige rum op, hvori lytteren kan associere frit til værkernes titler. Og titlerne giver i sandhed brændstof til lytterens fantasi: Åndende sten, opløste rum og visnende skaller er nogle af de billeder, der bliver sat som frø i lytterens bevidsthed inden musikken går i gang.

 

I strygekvartetten Atmende Steine fra 2013 er musikken skøn – og samtidig gådefuld, nærmest tillukket. Titlens «åndende sten» er gjort hørbare i støvede, langsomme klange, der vokser og forsvinder som åndedrag. Kun glimtvis kommer dynamikken over piano og pianissimo, men på trods af denne sarte udtryksform kommer der en fremdrift i musikken, hvor de støvede, svage klange bliver glidende og pulserende bevægelser. I denne første strygekvartet fra komponistens hånd bliver der ikke talt med store bogstaver, men udtrykket er intenst balanceret mellem stilheden og den pulserende energi, der gror i det stille. Allerede to år senere, i 2015, skrev Stauning sin anden strygekvartet Welkende Schalen (Visnende skaller). Her er tale om et værk i otte sammengroede satser, der hver især kontrastere eller uddyber den foregående sats, som skaller inde i skaller. Så selvom komponistens karakteristiske filigranagtige strygersats også er tilstede her, så er der også decideret støjende og larmende passager helt fra værkets begyndelse. Dynamikken er strukket så den omfavner både de stille passager og de heftige udbrud.

 

 

Liminality

I foråret 2018 blev orkesterværket Liminality uropført af DR Symfoniorkestret. De to beskrevne strygekvartetter ovenfor bærer en række af Staunings fingeraftryk: elegancen, det gådefulde, tilbagetrukne kontrasteret med heftigheden og de intense udbrud. I Liminality tilføres endnu et gennemgående karaktertræk fra Staunings hånd: Det udadvendte, burleske og bralrende. Det er ikke karaktertræk, der optræder i lange perioder, men allerede i de første minutter af værket løber det af med værket i en retning, der er kantet og hoppende, og som undervejs giver mindelser til Pelle Gudmundsen-Holmgreens respektløse omgang med den symfoniske tradition. Få minutter længere inde i værket er der oprettet en næsten zen-buddhistisk ro, og værket vokser herfra stille og stramt i alle retninger.

Titlen på værket betyder grænse eller overgang; tilstanden mellem en fast væren og den næste, stedet mellem her og der. Komponisten skriver: ”… Musikken i Liminality beskæftiger sig med disse ideer om grænsetilstande, ikke kun som intellektuelt forsøg, men også som rene perceptive lydtilstande: Bliver musikken ren klangfarve? Skal den have melodi? Forsvinder musikken ud over vores lyttetærskel? …” Men som lytter bliver man ved lytningen også udfordret til at spidse ører og tage stilling: er musikken nu anderledes end før? Har jeg/vi overskredet en grænse, eller er vi stadig i samme (klang)verden? I visse øjeblikke er man ikke i tvivl, for nogle overgange er bratte og mavepustende, men andre gange er musikken som Loke i forvandlings-ham: hvornår er Loke ikke længere Loke, men en laks? Og er det stadig Lokes øje, der blinker til os fra laksens skællede krop? Fornemmelsen af, som lytter at overvære et kalejdoskop, der næsten umærkeligt ændrer karakter, bliver som sagt med mellemrum brudt af hurtigere grænseoverskridelser, hop fra den ene tilstand til den næste. Og så er sammenligningen med snyde-guden Loke måske ikke retfærdig – selvom han om nogen er mellemtingenes og overgangenes herre – for Staunings musik snyder os ikke. Den er elegant og mangetydig og den får lytteren til at stille spørgsmålstegn ved nuets sammenhæng med før og efter, men den er også alvorlig og dens undersøgelse af overgange og grænser er legende, men aldrig drillende.

 

I Liminality udfolder Stauning, med god brug af og måske på grund af symfoniorkestrets muligheder, den musik, der også er at finde i værker som Îles en Mer d’Argent (2016) og Where We Are There Is No Here (2014), hvor skiftene mellem bevægelig, flydende, energisk musik og en musik, der næsten fryser til stilstand også findes.

 

Selvom Staunings værker vokser i antal og diversitet i disse år, så er fællestrækket – indtil videre – måske netop denne vekslen i energi, og den stramhed med hvilken komponisten udfører denne vekslen; det tilbageholdte overfor det overgivne, det flydende overfor det (næsten) frosne.

Udvalgte værker

Where We Are There Is No here (2014)

for accordion & string quartet, indspilning fra Pulsar Festival 2015

 

Îles en Mer d’Argent (2016)

ensemble (8 instrumenter) - indspilning fra debutkoncert 2016, SCENATET

Værkliste

Se komponistens egen hjemmeside

Foto: Caroline Bittencourt

Martin Stauning

Kontakt:

Adresse:

Ullerupgade 3, st. tv.
1673 København V

Telefon:

27 54 24 30

Email:

Web:

Uddannelse:

2009-2012: Bachelor i Komposition, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

2012-2014: Master i Komposition, DKDM.

2014-2016: Solistklasse (Advanced Postgraduate Diploma) i komposition, DKDM.

Martin Stauning er uddannet hos blandt andre Hans Abrahamsen, Bent Sørensen og Niels Rosing-Schow.

 

Øvrige beskæftigelser:

2017-19: Medlem af Kodas Legatudvalg for Dansk Komponistforening

2016-2020: Beskikket censor ved Konservatoriernes Censorpanel.

2016-                 : Privatunderviser i komposition og instrumentation.

Priser/legater:

2015: Modtager af Axel Borup-Jørgensen Komponistpris.

2016: Modtager af Léonie Sonning Talentpris 2016.

2016: Modtager af Carl Nielsen og Anne-Marie Carl Nielsens Legat.

2017: Modtager af Carl Prisen, Årets Komponist, Lille Ensemble, for værket Îles en Mer d’Argent.

2018: Modtager af H. C. Lumbye/ Agerbye Legatet.

 

Debut:

2016

Profil oprettet:

4. april 2014
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.