Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Erik Bach

Liv

Født i Mariager varede det en tid før min interesse for musik og lethed ved gehørspil på klaver kunne bringes ind i en bane med en kvalificeret musikundervisning. Først i gymnasietiden fik jeg føling med den klassiske musik og den nyere kompositionsmusik. Derefter gik det stærkt med både at lære musikkens håndværk og gøre klar til studier på universitetet og siden konservatoriet.

Stor inspiration og lærdom fik jeg fra alle mine mange lærere, specielt fra Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgren i faget komposition. Mødet med Peter Maxwell Davies i 1970erne var af afgørende betydning for mig og åbnede i dén grad mine sanser for musikteatrets verden. Min kompositoriske interesse var ikke indenfor modernismen med dens mange talrækker og formalistiske krav til værkerne. Nærmere var det Stravinskys musik og især hans neoklassiske værker, som fangede min opmærksomhed sammen med komponister, hvis værker var forankrede i idéen om musik-på-musik og i collage-teknikken.

Det er blevet til mange værker gennen årene, men langt de fleste er blevet lejlighedsværker, bestemt for en særlig anledning eller et specielt ensemble, og måske derfor indfandt det særlige (Erik)Bach-musikunivers sig aldrig.

Af: Erik Bach

Musik

Mine mere end 80 værker grupperer sig indenfor kammeropera, opera for børn, symfonisk orkester, kammerorkester, brass band, kor, kammermusik og enkelte soloværker.

De tidligste værker fra studietiden bør fraregnes i min produktion, da de ikke lever op til det niveau, som stilles for professionel kunst. Resten står jeg ved, om end jeg ind imellem er lidt ked af, at det ikke på noget tidspunkt rigtig er lykkedes for mig at skabe et personligt, karakteristisk værk-univers. Det er forblevet ved enkeltværker, som i et vist omfang måske belyser hinanden indenfor en særlig (Erik)Bach-æstetisk ramme, men som alligevel allesammen står som monolitter gennem hele min værk-række. Kommer jeg nogensinde lidt tæt på en –isme, må det være postmodernismen.

Af: Erik Bach

”RÉFLEXIONS” og ”BERLIN REVISITED”

”RÉFLEXIONS” FOR MINDRE SYMFONISK ORKESTER OG SOLO KLARINET.

Komponeret i 1974-75 er ”Réflexions” udtryk for min interesse i og arbejde med collage-teknikken.

Fréderik Chopìns Præludier for klaver (opus 28) var genstand for min specialeafhandling i mit musikvidenskabelige studium på Århus Universitet. Under arbejdet med Chopins materiale, melodikken, rytmen, fraserne, de små satsformer etc, fik jeg den idé at prøve at sætte en del af Chopins materiale sammen på en anderledes måde, en form for ny syntaks. Hertil at prøve at lade motiverne udvikle sig på en anderledes måde end de gør i Chopins Præludier. Resultatet blev ”Réflexions”, et næsten rendyrket postmodernistisk symfonisk digt.

 

”BERLIN REVISITED” FOR STORT SYMFONISK ORKESTER

Efter flere besøg i Berlin gav et besøg i år 2000, mere end 10 år efter murens fald, mig en vældig emotionel oplevelse. Berlin var en myretue af byggekraner og aktiviteter af alle slags. Det føltes som om mere end 100 års kunst og kultur strømmede ud af de gamle bygninger og blev spejlet i alt det nye, bygningsværkerne og kunstværkerne. Det gav mig den idé at prøve at skrive et værk, hvor oplevelsen/følelsen af ”Berlin” strømmer som en flod gennem værket samtidig med at ’floden’ hele tiden udefra belyses med konkrete, korte citater og stemninger fra de mere end 100 års musikværker, som har haft deres uropførelse i Berlin. Den første akkord i værket er således åbningsakkorden i Alban Bergs opera ”Wozzeck”, uropført på Staatsoper i Berlin i december 1925.

Værkliste

UDVALG af VÆRKER fra perioden 1970 – 2011

ur = uropførelse 

Opera                                                                                     

BAG SPEJLET (kammeropera, 1991/92), ur: Nordjysk Operakompagni

OLYMPIAS HÆVN (2001/02), ur: Århus Sommeropera

DEN LILLE TYKKE HEST (opera for børn, 2003), ur: Musikteateret Undergrunden (CD)

ABEKONGEN (opera for børn, 2005), ur: Musikteateret Undergrunden (DVD)

TORNEROSE (opera for børn, 2010), ur: Musikteatret Undergrunden

KORUS’ KABARET (2011), ur: Aarhus Sommeropera (august 2011)

 

Symfoniske værker

SYMFONI (1973/rev.1976), ur: Århus Symfoniorkester (siden Odense Symfoniorkester)

RÉFLEXIONS  (1974/75), ur: Århus Symfoniorkester

BALLADEN OM DEN SORTE SORG (1975), ur: Aalborg Symfoniorkester

TO PORTRÆTTER (1977), ur: Radiosymfoniorkesteret (siden Aalborg Symfoniorkester)

FARLIGE DRØMME (1980), ur: Aalborg Symfoniorkester

ASTROTRAIN (1988), ur: Aalborg Symfoniorkester   (siden Århus Symfoniorkester)

QUASI MODO (1998), ur: Københavns Unge Strygere

BERLIN REVISITED (2002), ur: Århus Symfoniorkester

NEL MEZZO DEL CAMIN DI NOSTRA VITA..., ur: Århus Symfoniorkester (Rom 2006)

 

Brassband

HOLLYWOOD ZOOM (1989), ur: Bunden opgave ved DK-mesterskabet

 

Kammermusik

MATTOIDENS SÅNGER (1971), ur: UNM / Helsinki

RANKER OG ROSER (1971), ur: Edinburg Stringquartet

LAMENTATION (1974), ur: Trio Celeste

SON DE VENT (1974), ur: Scottish Windquintet

PORTRÆT AF EN ROMANTIKER (1975), ur: Edinburgh Stringquartet

BALLADEN OM DEN SORTE SORG II (1975/76), ur: Wigmore Hall, London

ANLEITUNG ZUM TANZ (1979), ur: Nordjysk barokensemble (LP)

HOMMAGE À IGOR (1982), ur: Kgl. Kapels Messingkvintet

FEM BAGATELLER (1990), ur: Ensemble Nord (CD)

SOUVENIR DE DÉFENSE (1990), ur: Ensemble Nord (CD)

BAGATEL NR.6 (1993), ur: Ensemble Euterpe (CD)

CORPUS FINALIS (1996), ur: NUMUS Festival

BEYOND ZERO (1996), ur: NUMUS Festival (CD)

TRE SMÅ BACHATELLER (1999), ur: Ensemble Nord

DE HVIDE SANDSTRANDE (2005), ur: Nordjysk Sinfonietta og kor

ORLANDO FURIOSO (2007), ur: Sjællands Strygekvartet (Rom, 2007)

 

Kor

MORGNENS TROMPET (1970), ur: Nordjysk pigekor (LP)

DIGTEREN I AL SLAGS VEJR (1975), ur: Sangerdysten 1975, bunden opgave (CD)

VIKINGS (1976), ur: Århus studentersangere, USA

BØRNESANG (1981), ur: Grenåkoret

NATURKONCERT (1985), ur: Herning Kammerkor

NATURE MORTE (1988), ur: Silkeborg Motetkor

’KUNST’ (2003/04), ur: Åbning af ARoS (Århus Kunstmuseum)

 

Hertil solo- og kammerværker for sang, klaver, orgel og diverse strygere, blæsere og slagtøj.

Litteratur

Erik Bach i GADS MUSIKLEKSIKON 2003

Diskografi

Beyond Zero for horn og klaver (1996)
Jens Juhl, Ulrik Stærk
CD: In The Forest
CLASSICO CD 320

Bagatel nr. 6 for blokfløjte, violin, cello og cembalo (1993)
Euterpe Ensemble
HORIZON 9301

Digteren i al slags vejr ( tekst Ole Dalgaard) (1972)
DJMs Pigekor, Dir: Helle Hansen
CD: DET JYSKE MUSIKKONSERVATORIUM

HC Andersen og Solvagabonden (tekst Bent Rasmussen)
Nordjysk Pigekor, Dir: Gunnar Petersen
CD: Det Evige Under
POINT PCD 5130

5 Bagateller (1990)
Ensemble Nord
PAULA PACD 74

Souvenir de Défence (1990)
Ensemble Nord
P2 Musik
DKCD 0394

Den lille tykke hest (opera for børn- 2003)
Musikteateret Undergrunden
CD UNDERGRUNDEN

Orchestral Works (2006)
Réflexions (1974-75)
Berlin Revisited (2002)
Astrotrain (1988)

Århus Symfoniorkester, Dir: Bo Holten
DACAPO 8.226527

 

Erik Bach
Privatfoto

Erik Bach

Født:

05.01 1946

Kontakt:

Adresse:

C.F. Richs Vej 101 D, 2.tv
2000 Frederiksberg C

Telefon:

29 91 26 26

Email:

Uddannelse:

Cand.phil i Musikvidenskab fra Århus Universitet (1976) samt Diplom- og Musikpædagogisk eksamen i Musikteori, Musikhistorie og Komposition fra Det Jyske Musikkonservatorium, Århus (1972/76)

Øvrige beskæftigelser:

Composer in Residence, University of Edinburgh (1974-75)
Docent og rektor, Nordjysk Musikkonservatorium (1976-1992)
Rektor, Det jyske Musikkonservatorium (1992-2001)
Generalsekretær Nordisk Konservatorieråd (1988-1996)
Censor, Musikvidenskab, KU, AU og AAU (1998-2004)
Medlem af Århus Kunstråd (2001-2004)
Medlem af Statens Kunstfond, formand for Musikudvalget (2005-2008)
Medlem af Statens Kunstråd, formand for Musikudvalget (2011-2015)
Direktør for Det Danske Institut for Videnskab og Kunst i Rom (2004-2011)

Forlag:

Profil oprettet:

5. april 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.