Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Sisse Lunøe

LIV

Jeg er opvokset i Nordsjælland lige udenfor Helsinge. Min far var kunstmaler og konservator ved Statens Museum for Kunst og i mit barndomshjem kom der en masse mennesker, for hvem kunst, musik og kultur var udtryk for selve intensiteten i og meningen med livet.

Jeg begyndte at spille klaver, da jeg var 6 år gammel. Som teenager begyndte jeg at samle på indspilninger af klassisk musik, lige fra den gregorianske sang og frem til ca. 1950 - jeg lyttede til alle genrer og alle epokers musik. 

I mange år beskæftigede jeg mig kun med den akustiske musik, først som sanger, siden som kirkemusiker og bibliotekar.

Det var først ved en festival i DIEMs regi - Mix 2002 - at det blev lysende klart for mig, at jeg her havde fundet den type musik, der igangsatte min lyst til selv at skabe musik.
Det var en musikverden jeg ikke før havde kendt til, men som føltes lige så naturlig at beskæftige sig med som at spise eller sove: den elektroakustiske musik. Samtidig med at jeg begyndte at komponere, blev der rykket fuldstændig om på min opfattelse af musik. Fra at høre melodi, rytme og harmoni hørte jeg nu først og fremmest klange. Ligeledes har den klassiske kompositionsmusik før 1920 har fået en anden plads hos mig end den havde engang. Musikken efter 1920 og til denne dag er den musik, jeg helst vil opsøge og lytte til. 

Som komponist og person lever jeg nu og her, midt i min egen tid, så alt, hvad jeg foretager mig vil være en slags kommentar til min samtid. Jeg er dog ikke et ubeskrevet blad, jeg bærer al den musik med mig, som jeg til dette øjeblik har hørt, og det sætter sit præg på min egen musik. Jeg bruger den, hvadenten jeg er bevidst om det eller den bare manifesterer sig alligevel. Hertil kommer, at den verden, jeg færdes i med sin kulturelle og politiske fortid, naturligt må blive til en del af min samtid, og dermed hele tiden påvirker min måde at tænke på og det værk, der vil blive til her og nu.

Jeg har ofte mødt kunstnere, for hvem det er vigtigt at de sætter sig spor i verden, og at disse ikke vil forsvinde med dem. Det betyder ikke noget for mig. Mit liv er her og nu og min indstilling til fremtiden kan sammenlignes med den indstilling som den franske maler Pierre Soulages giver udtryk for i et interview i forbindelse med en udstilling i New York i 2014, hvor han interviewedes om sine fremtidsplaner: “In December 2014, Mr. Soulages will be 95, but he says he is not considering retirement, much less his legacy. “I only think about what I am going to do tomorrow,” he said in French. “And tomorrow, I want to paint.” (New York Times, Maj 2014).

Af: Sisse Lunøe

Musik

Jeg komponerer, fordi et eller andet tænder lysten til at lave et lydværk. Det kan være en lyd, anden musik, en tekst, et billede, en samtale eller et udspil fra en anden udtryksform end musikken. Sådan har det været lige siden jeg begyndte at komponere, hvor den første værkidé udsprang fra mit arbejde som organist og korleder.

4 værker:

Nedenfor vil jeg ganske kort omtale fire udvalgte værker, som er vidt forskellige, men som dog har det fællestræk, at de som udgangspunkt forholder sig til noget andet end ren musik. 


På Herrens Mark - et salmeværk i fire satser (2009) For elektronik i 5.0. 1. Herre, forbarm Dig. 2. Stjernemarken. 3. O, Du Guds Lam. 4. Opstandelse.

Værket er komponeret til og uropført i Jesuskirken, Valby. Lydmaterialet er optagelser fra Jesuskirken, af instrumenterne, andre genstande og bygningen, og af koret. Kompositionen bygger på salmer og anden liturgisk musik. Disse satser er genkendelige, men de bliver bearbejdet og udført således, at det kun kan opfattes som værende et elektronisk værk.

Nature Morte (2013) 1. Skarpnæb. 2. Skovkonge. 3. Søklokke. For elektronik i 4.0.

Nature Morte er et begreb taget fra malerkunstens verden. Elementer fra naturen er blevet bearbejdet, arrangeret, “fastfrosset” i tid og sted. Og deres liv er afsluttet, enten fordi de nu er arrangeret som afskårne blomster i en vase eller dræbte byttedyr. De tre satser er for hver sats’ vedkommende et lignende arrangement. Det er optagelser (fastfrosne) af dyrs lyde, der efterfølgende er blevet bearbejdet (arrangeret). 

Zion, Utah. Installation (2014) Værk i to dele: 
lyddel: elektronisk komposition i 4.0. Var. 24 min. 
visuel del: 24 billeder, malet med tusch på rispapir à 1 m x 2,50 m. som opstillet danner et kvadratisk rum, med plads til publikum.

Lyddelen bygger på optagelser af orgelklange. Jeg ønskede at lave et værk, der portrætterer orglet som klangverden. Undervejs kom så billederne til, da musikken indbød til at jeg malede den. Installationen er et udtryk for masse, tyngde, rytme, mørke og lys. 


Titlen henfører til den amerikanske nationalpark Zion i staten Utah, hvor farverne gløder i rødt og grønt, sort og blå refleksion fra himlen. 

“Der er spændt vinger” (2015) Værk for kor, elektronisk musik (4.0) og billeder. Tekst: Paul la Cour: Der er spændt vinger (Efterladte Digte, 1957). Billeder: Rigmor Bak Frederiksen, 2015. Var. ca. 45 min.

Værket er komponeret for kor og den elektroniske lyddel bygger på optagelser af korlydgivning. De 8 billeder følger teksten. Det er muligt at indlægge mindre korkompositioner undervejs i værket, hvorved helheden bliver en korkoncert, hvor elektronisk og akustisk musik mødes. 

Den elektroakustiske musik er efter min mening skabt til at indgå som en del af et blandet kunstnerisk udtryk, fordi den ikke i udførelsen er afhængigt af noget visuelt, som f.eks. en spillende musiker. Den kan dermed uforstyrret danne billeder hos lytteren. Men den kan også understrege, støtte og videreudvikle et visuelt udtryk.

Af: Sisse Lunøe

Værkliste

Der er spændt vinger (Wings are streched) (2015). Drama for choir, electronics and paintings (by
Rigmor Bak Frederiksen).
First performance October 2015 during the KK44 Festival, Silkeborg.

Komposition 0814 (2015). Work for electronics, 4 channels. Dur. 10 min.
First performance: AUT Concertini, 21.03.15

Togather (2015). Work for electronics, 4 channels. Dur. 4 min.
First performance AUT Concertini, 21.03.15)

Zion, Utah. Installation (2014). Work in two parts: 
sound part: electronic composition in four channels. Dur. 24 min
visual part: 24 paintings à 1 m x 2,50 m.
First performance 16.6.14, The Royal Academy of Music, Aarhus. Project as a part of the Master for Professionals in Electronic Composition, MA (The Royal Academy of Music, Aarhus).

Nature Morte (2013). 1. Skarpnæb (Sharp Beacon). 2. Skovkonge (King of the Wood). 3. Søklokke (Sea Bell). For electronics.
Dur. 14 min.First performance: DIEM Electro (The Royal Academy of Music, Aarhus), Nov. 2013.

2. (2013). For 2 Performers and Electronics. Texts: Harald Bergsted and Nana Dahlin. Dur. 15 min.
First performance: DIEM Electro (The Royal Academy of Music, Aarhus), 1.5.2013.

Komposition 0313. (2013) Work in four Channels. Dur. ca. 5 min.
First Performance at the PULSAR Festival, Copenhagen, 13.3.2013.

...der Isgangen trodser... (... that goes against the ice thrift...) , comp. 2011, First Performance: Dybkær Kirke, Oktober 2011. Work for Electronics in four Channels. The piece is part no 5 to “On The Lord’s Field“. The work was performed as a part of the concerts during KK44; Silkeborg

Electronic sound installations for Den Gamle By (The Old Town), The Gallery of Decorative Arts, Århus, 2011. Dur. 20 min. The work is in 4 channels. The works is commissioned by the museum.

På Herrens Mark - et salmeværk i fire satser (On The Lord’s Field - a work of hymns in 4 parts). Work for electronics in 5.0. Comp. 2009. The work is commissioned by The Church of Jesus, Copenhagen, 2009.
First performed 15.11.2009 at the church. Dur. 29 min. + four hymns sung by the congregation.
The parts: 1. Lord, have mercy. 2. The Field of Stars. 3. O Lamb of God. 4. Resurrection.

> noter til ensomhed (notes on solitude) < interactive, visual and audio installation, The Women’s Museum, Aarhus. In collaboration with visual artist Astrid Gjesing.

2008.Schh... CD. January 2007, in connection with Nanovision, Herning. 

Rosens Tornekrans, sats 1-2, komp. 2006. First performed at Silkeborg Kirke 19.8.2006. For organ and electronics. Dur. 15:45

Ørkenkanter (Edges of Dessert). Comp. 2005. First perfomed at Den sorte Diamant, København 8.1.2005.
Dur. 8:30

Elverhøy (Elf Hill), musical drama on the H.C. Andersen fairy tale "Elverhøy", comp. 2005
First performance Oktober 2005. Dur. ca. 30 min.

Klokkesatser (Music on Bells). A collection of 16 electronic studies on bells . Comp. 2005 / 2006.
Dur. ca. 40 min.

Skabelse (Creation), SSA-choir and electronics. Work in two parts: Materien (Matter), Hvalfuglesang (Whalebirdsong). Part of the exhibition "Skabelsen" on Silkeborg KunstCenter.
First performance Oktober 2004. Dur. 15:45.

Kasser i Klynge (Boxes in clusters) (tidl. Emballagesymfoni). Choir drama for SATB and electronic, five parts.
First performance May 2004. Dur. ca. 20 min.

Krist Morgenstjerne (Christ the Morning Star). Work in three pieces: Super Nova, choir improvisation, Den bestemte Dag (This particular Day). First performance March 2004. Dur. ca. 17 min.

Den bestemte Dag (This particular Day). For electronics. First performance November 2003.
Dur. 7:30.

Super Nova. Electronic. Comp. December 2002. First performance January 2003. Dur. 5:40.

Sisse Lunøe

Født:

1950

Kontakt:

Adresse:

Sørkelvej 84
8600 Silkeborg

Telefon:

86 87 71 63/ 40 27 70 63

Email:

Web:

Uddannelse:

Master for Professionals in Electronic Composition, DIEM (2015).

Priser/legater:

Dansk Komponistforenings Arbejdslegat tildelt i 4 omgange, senest marts 2015.

Profil oprettet:

21. maj 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.