Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Morten Grønborg

Liv og musik

Louise Alenius Boserup er en dansk klassisk komponist, født i 1978 i Charlottenlund. Hun markerede sig for alvor på den klassiske musikscene, da hun i 2009 på bestilling af Den Kongelige Ballet skrev den ny 2. akt til Bournonville-balletten "Napoli" som erstatning for Niels W. Gades oprindelige musik fra 1842. Resultatet var det symfoniske værkGolfo", som ikke blot markerede en historisk ændring af den klassiske ballet, der regnes som August Bournonvilles hovedværk, men som også for Alenius selv blev startskuddet til meget produktivt årti i partiturmusikkens tegn. Årtiet kulminerede i november 2019 med tildelingen af Danmarks største enkeltstående kulturpris, æresprisen Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat på 750.000 kroner, og i august 2019 med soloudstillingen af installationsværket "Tête" på Statens Museum for Kunst.

Se og lyt til et uddrag af Napolis 2. akt her
Se en kort tv-dokumentar om Louise Alenius, optaget i ugerne op til overrækkelsen af æresprisen, her.

"Tête" er en over tre meter høj træskulptur, formet som kunstnerens eget hoved, og samtidig en koncertsal for ét publikum ad gangen, hvor Alenius’ ufuldendte etuder afspilles, og hvor hun ved særlige lejligheder selv optræder med vokalimprovisationer. Louise Alenius er nemlig ofte også medvirkende i sine egne værker, der ikke sjældent er stedsspecifikke, og som ofte har præg af performancekunst. Sammen med partiturmusikken og arbejdet med vanskeligt tilgængelige emner (som fx incest i operaen "Silent Zone", 2017) er denne interaktion eller inter-relation en gennemgående ledetråd i hendes kunstneriske praksis.

Se Louise Alenius performe i Tête her

 

Autodidakt og uortodoks

 
Louise Alenius er autodidakt og rundet af det parisiske musikproduktionsmiljø, idet hun i perioden 1997 til 2006 opholdt sig i den franske hovedstad og levede som sanger, producent og med tiden tiltagende også som komponist af primært elektronisk musik og musik til reklamer og film. Denne skoling i et miljø med kontant afregning fra publikum og opdragsgiverne, og hvor fokus i høj grad ligger på det melodiøse og catchy, har givet Alenius’ musik en tilgængelig lethed, som præger det i øvrigt komplekse overbliksarbejde med de store og langstrakte strukturer i partiturværkerne.

Louise Alenius arbejder lejlighedsvist fortsat med reklame- og filmmusik. Lyt til hendes sang "Slow Mover" (indsunget af hende selv), skabt til to tv-reklamer for Interflora (2014), her

En anden effekt af denne skoling er Alenius’ nyfortolkende og uortodokse tilgang til traditionen og de klassiske kunstarter, som hun uimponeret nyfortolker i flere af sine værker. Hun har tidligere udtalt andetsteds, at hun ”hacker formaterne”, og det er en rammende betegnelse, men snarere er der tale om, at hun på original vis skaber nye formater. Et oplagt eksempel er Alenius’ serie af samlet flere end 500 petit-forestillinger på Det Kongelige Teater under navnet "Porøset" (1-8 i perioden 2014 til 2018), som dels inkorporerede elementer fra teaterets fire kunstarter, og som dels havde komponisten selv i en aktiv, performende rolle. Et kendetegn ved Porøset var, at det hver gang foregik et hemmeligt sted på Det Kongelige Teater, og at publikum for forhånd intet vidste om indholdet.

Oplev uddrag fra "Porøset 7" her.



Stedsspecifikke værker og vanskeligt tilgængelige emner


Porøset-forestillingerne var intime rum, hvor der blev optrådt for kun ét publikum ad gangen. I en af forestillingerne (Porøset 2) blev publikum på tæt hold præsenteret for et døende menneske i en sygeseng (Alenius’ kræftsyge ven), og netop livtaget med svære emner og vanskelige problematikker er Alenius’ tematiske signatur. Hun har fx skrevet før-dødsmessen "Prequiem" (2016), som er et ritual for døende mennesker, der blev opført flere end 30 gange for terminale patienter af komponisten selv. Hun står også bag det stedsspecifikke korværk Rite of Nothing (2018), skabt til Cisternerne i København, hvor tilværelsens meningsløshed kommenteres gennem opfordringen til selv at skabe betydning i det smukke, men betydningsløse eller tomme ritual. Med kammeroperaen "Silent Zone" – der indbragte hende såvel tre Reumert-nomineringer samt Carl-prisen og P2 Prisen 2018 for ’Bedste koncertoplevelse’ – tog hun livtag med det tabubelagte emne incest, og frem mod 2022 arbejder hun på bestilling af Den Kongelige Opera på en stor opera om aktiv dødshjælp.

Se et interview med Louise Alenius om "Porøset 2" og den døende medvirkende her. Der indgår klip fra forestillingen. Se en optagelse af kammeroperaen "Silent Zone" her.

Den nærmeste fremtid
Louise Alenius arbejder som nævnt på en opera til Den Kongelige Opera til opførelse i 2022. Blandt mange andre store og små projekter arbejder hun desuden på musikstykket "Kejseren af Portugalien" (s.m. Elisa Kragerup) som sættes op på Betty Nansen Teateret i 2021, og på et korværk for otte stemmer med titlen "Isolation", der sættes op på Østerbro Teater med premiere ligeledes i 2021.

English CV

Read about Louise Alenius

Udvalgte værker

Louise Alenius har mange hundrede værker bag sig, herunder kommerciel musik, operaer, balletmusik, korstykker og strygekvartetter. Hun indgår ofte tætte samarbejder med aktører indenfor andre kunstarter omkring udvikling, udformning og tilblivelse af større fælles værker, hvor musikken og den musikalske fortælling spiller en afgørende rolle.

Nedenstående værkliste viser et begrænset uddrag af de vigtigste værker fra det seneste årti i omvendt kronologisk rækkefølge.

Tête de Louise Alenius, 2019

Tête er en tre meter høj træskulptur og lydinstallation, formet som kunstnerens eget hoved. Værket var første gang udstillet på Eighteen Gallery, København, i maj 2019 og blev derefter udstillet på Statens Museum for Kunst, august til december 2019. Med dette værk debuterede Louise Alenius med
skulpturel/figurativ kunst, men da hovedets indre er formet som en miniature-koncertsal med plads til ét publikum ad gangen, var der fortsat tale om et musisk værk. I udstillingsperioderne blev der således i hovedets indre afspillet en række ikke-udgivne etuder, ligesom komponisten selv ved flere lejligheder optrådte med kropslige og vokale improvisationer. Se biografiens afsnit ”Komponisten som performer”.

Porøset 1-8, 2014-2018
Porøset er den samlende betegnelse for flere end 500 petit-forestillinger, opført på Det Kongelige Teater over en femårig periode. Louise Alenius var skaberen og den eneste gennemgående medvirkende i de samlet otte udgaver, som dels inkorporerede elementer fra teaterets fire kunstarter, og som dels havde komponisten selv i en aktiv, performende rolle (sang og performance). Et kendetegn ved Porøset var, at det hver gang foregik et hemmeligt sted på Det Kongelige Teater, at publikum for forhånd intet vidste om indholdet, og at der ved hver forestilling kun var plads til ét publikum.

Rite of Nothing, 2018
Rite of Nothing var et stedsspecifikt korværk for 14 stemmer, skabt til det underjordiske Cisternerne, kommissioneret af Bloom-festivalen. I værket, som blev opført med 17 sekunders rumklang i de tomme cisterner, kun oplyst af stearinlys i cirkler, blev tilværelsens meningsløshed kommenteret gennem opfordringen til selv at skabe betydning i det smukke, men betydningsløse eller tomme ritual. Korværket blev senere videreudviklet til et digitalt, interaktivt værk med optaget lyd, som publikum kunne opleve i høretelefoner med en indbygget tracker. Det havde repremiere i denne form i november 2019 med titlen Rite of Nothing - Imprint of Voices, ligeledes i Cisternerne.

Silent Zone, 2017
Kammeroperaen Silent Zone havde premiere og repremiere under Copenhagen Opera Festival i 2017. Temaet var incest, og Louise Alenius skrev sin libretto og musik efter at have indsamlet udsagn fra personer, der har haft overgrebet tæt på. Operaen er et eksempel på Alenius’ kunstneriske signatur, nemlig arbejdet med svært tilgængelige eller tabubelagte emner. Silent Zone var nomineret til tre ’Årets Reumert’-priser i 2018, nemlig Årets opera, Årets instruktør og Årets scenedesign, og modtog såvel Carl Prisen 2018 som P2 Prisen 2018 for ’Bedste koncertoplevelse’. Instruktør: Tue Biering.

Prequiem, 2016
Prequiem er en før-dødsmesse, skrevet som et overgangsritual for døende mennesker. Det blev opført af Louise Alenius og en cellist for terminale patienter og deres familier flere end 30 gange i 2016. Torben Sangild har skrevet om Prequiem i den engelsksprogede artikel “The composer in the bedroom. Reflections on a meeting with persona Louise Alenius in her performance 'Prequiem'”, som kan læses her.

Musik til filmen De Standhaftige, 2016
De standhaftige er en dansk/svensk spillefilm, produceret af Per Holst og udgivet af Nordisk film. Den havde premiere i biograferne i april 2016. Læs om filmen hos Dansk Filminstitut her.

Rouge, 2016
Rouge er en komposition til to strygere og den medvirkende komponist, som interagerer med sine musikere gennem smertepåvirkning. Kommissioneret af Nordic Music Days, Island.
Adam Buffinton skriver indgående om dette værk i sin forskningsartikel “Through the Fabric of My Own: Louise Alenius and Embodied Interrelationality”, som kan læses her.

Elefantmanden, 2014
Elefantmanden var Bellevue Teaters sommerballet i 2014, i hovedrollerne sås Alexander Kølpin og Nikolaj Hübbe, og Louise Alenius skrev musikken til samtlige 45 minutter. Lyt til ballettens musik på Spotify her.

Golfo, 2009
Golfo er et symfonisk værk, som blev skrevet som en ny 2. akt til August Bournonvilles hovedværk, balletten Napoli fra 1842. Denne historiske ændring fik det Det Kongelige Bibliotek til at erhverve sig Louise Alenius’ originalpartitur med noterne fra prøvearbejdet. Værket havde premiere i 2009 og blev opført i ’10, ’11, ’12, ’13, ’14, ’18 og ’19 på Det Kongelige Teaters Gamle Scene sammen med resten af forestillingen Napoli, der ligeledes flere gange har været på turné med den nye opsætning, herunder med opførsler i The Kennedy Center, 2011, Opera Garnier, 2012, Mariinsky Theatre, 2014, og Beijing National Theatre 2016.

Værkliste

En komplet værkliste kan rekvireres hos forlaget Wilhelm Hansen.

Diskografi

Louise Alenius: Elephant Man - Sommerballet 2013

Louise Alenius: Vi går med røde sokker - gamle danske børnesange indspillet med børn på 5-8 år (Lindhart og Ringhoff 2010)

Cours Lapin: Cours Lapin (Fake Diamond Records 2009) 10 franske viser

Lillë (soloalbum) udgivet på Bloom Records/Naïve i Frankrig 2003

Ol feat. Louise Alenius: J'ai deux amours (EMI France 2001)

Benjamin Biolaye: This Word, Soundtrack til Clara et moi (Virgin Music 2004)

Pills feat. Louise Alenius: Cosmic Carnival (Island Records France 2003)

Øvrigt materiale

Læs Torben Sangilds artikel “The composer in the bedroom. Reflections on a meeting with persona Louise Alenius in her performance 'Prequiem'her.
Læs Adam Buffingtons forskningsartikel “Through the Fabric of My Own: Louise Alenius and Embodied Interrelationalityher.

Foto: Sascha Oda

Louise Alenius

Fulde navn:

Louise Alenius Boserup

Født:

1978, København

Kontakt:

Adresse:

Tordenskjoldsgade 25, 2.th
1055 København K

Telefon:

50 56 21 82

Email:

Web:

Uddannelse:

Autodidakt

Priser/legater:

  • Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Hæderspris 2019, 750.000 kroner.
  • P2 Prisen 2018, Bedste koncertoplevelse, for kammeroperaen Silent Zone
  • Carl Prisen, Årets klassiske komponist – lille ensemble, 2018 for kammeroperaen Silent Zone
  • Årets Reumert 2018, tre nomineringer for kammeroperaen Silent Zone (Årets opera, Årets instruktør og Årets scenedesign)
  • The True Award 2017, to nomineringer for stykket No Matter.
  • The True Award 2015, vinder I kategorien ‘Best Film Music’ med stykket Slow Mover.
  • Hæder, viderebragt sammen med 25.000 kroner af Bent Fabricius-Bjerre som led i modtagelsen af DMFFs ÆRESPRIS 2014 (talentpris).

Forlag:

Edition Wilhelm Hansen

Profil oprettet:

30. maj 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.