Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil

Liv og musik

John Fugmann Bech blev født under en koncertturne i Stockholm juni 1948 som søn af Bertrand og Lillian Bech.
Pianisten Bertrand Bech, der også optrådte med "Jørgen Gottliebs Orkester", blev i 50'ernes Danmark kendt som manden, der underholdt publikum på Kinoorglet i Palladium-biografen. Lillian Bech var sangerinde, og sammen med Bertrand turnerede de især Skandinavien tyndt.
John var altid med, hvad enten det var bag lærredet i Palladium eller scenen på turné.
Det var en spændende men også ensom opvækst, idet familien aldrig opholdt sig længe nok ét sted til, at han kunne følge en normal skolegang. Familielivet fik en brat ende, da hans mor omkom i en trafikulykke i Sverige under en turné, mens John var 9 år gammel. Johns far insisterede sidenhen på, at John lærte et "rigtigt" håndværk frem for musikken. Som 14-årig blev John sendt på efterskole og derpå i lære som blikkenslager. Han boede da på kollegium, hvor musikinteressen igen fik lov til at blomstre i fuldt flor, ikke mindst inspireret af "The Beatles", der dengang blev verdensstjerner. Her mødte han bl.a. saxofonisten Carsten Meinert og pianisten Thor Bachausen, der inspirerede John til avantgardemusik som den blev spillet af John Coltrane, Miles Davis og Frank Zappa.

Johns færdigheder skiftede fra klaver til kontrabas, en kærlighed han siden har næret trofast. Efter en tid med løse jobs begyndte John at lære at spille kontrabas hos Hugo Rasmussen 11 uger før optagelsesprøven på Musikkonservatoriet. Radiosymfoniorkestrets førstebassist, Helge Ploug Christensen, var lærer på konservatoriet og løftede Johns kvalifikationer yderligere. Herefter fortsatte John sit engagement i avantgarde-musikken og samlede et orkester med Thomas Clausen, piano, Allan Botchinsky, trompet, Kasper Winding, trommer, Michael Hove, altsax og fløjte, Søren Svagin, piano og Jesper Koch, bas og klaver. "King Kong", som orkestret hed, spillede bla. Frank Zappa kompositioner i arrangement af John og gav koncerter i københavnsområdet, bl.a. i Montmartre, og havde radioudsendelse på DR1.
Orkestret spillede sammen i et halvt år. Da det opløstes delvist, begyndte John for alvor sin karriere som komponist. Det blev bl.a. til suiten "Skyggedans", der opførtes af musikere fra Sjællands Symfoniorkester.
John modtog legat fra Statens Kunstfond og med flere af orkestermedlemmerne fortsatte John at spille fusionsmusik med succes på en række københavnske spillesteder.

Herefter var John Orkesterleder/bas for "Super Nova", udelukkende med egne kompositioner og gav mange koncerter i københavnsområdet. Orkestret bestod af bl.a. Niels Thybo, Jørgen Emborg, Peter Gottfredsen og tre musikere fra Sjællands Symfoniorkester, Lena Bust-Nielsen, fløjte, Marianne Winkel-Smith, cello, og Lennart Fessel, percussion, marimba og vibrafon.

I 1977 dannede John et nyt orkester, der fejrede succeser på Montmartre og i Daddy's Dancehall. Derefter besluttede John sig til at emigrere til USA, hvor han i Pittsburg, Pennsylvania, begyndte at spille med lokale disco-orkestre. Det blev til et fast engagement med orkestret "Sebastian", indtil han blev  headhuntet til det verdenskendte orkester "The Drifters", som han turnerede med i USA og Canada.

Efter "The Drifters" og en tid som underholdningsleder på flodbådene i Pittsburgh dannede han sit eget orkester, "From The Top". Dette orkester nåede netop at give en koncert med egne kompositioner som opvarmning til Ella Fitzgerald, før Ronald Reagans nye politik medførte, at alle udlændinge - også John - blev udvist af USA.

Tilbage i Danmark forsøgte John sig med at danne en række trioer og kvintetter, og i 1985 dannede han oktetten "Patchwork". Han fortsatte med at spille i forskellige sammenhænge med det meste af den danske musikelite, og i 1992 udgav han sin første CD, "Bitter Lemon" med orkestret "Le Squeeze".
To år senere udgav han sin anden CD, "About Time" med bl.a. blæsergruppen "Ridn' Thomb".

Ved siden af musikken er John desuden uddannet som filmfotograf fra Kort- og Dokumentarfilmskolen i København, og han har egenhændigt stået for fotografering og redigering af musikvideoen "Amiga".
John F. Bech var blandt de første danske komponister, der allerede i 80'erne begyndte at komponere elektronisk og opbyggede sit eget digitale musikstudie.

Revideret udgave af tekst fra www.thecoralnegro.com

Værkliste

Værkliste (ufuldstændig) kan søges via snyk.dk

John Fugmann Bech

Født:

1948, Stockholm

Uddannelse:

Filmfotograf fra Kort- og Dokumentarfilmskolen.

Øvrige beskæftigelser:

Musiker (kontrabas).

Profil oprettet:

30. maj 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.