Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Sune Anderberg

Liv og musik

Sit første egentlige værk skrev Jeppe Ernst, der er vokset op i Kerteminde, efter et sommerhusbesøg i Rågeleje. To motorsave i arbejde på tilstødende matrikler inspirerede ham til Serenade (2008), en duet for de to maskiner, der kunne lyde som et skænderi mellem forelskede mennesker. Værket blev opført i Literaturhaus i København, hvor Ernst var flyttet til for at tage sin bachelor i musikpædagogik – en uddannelse, han færdiggjorde i 2010, umiddelbart inden han blev optaget som komponiststuderende.

Selv henviser Jeppe Ernst ofte til Lars von Trier som en inspirationskilde, ikke mindst med filmen Dogville (2003), hvor von Trier, ligesom Ernst, stiller fundamentale spørgsmål til den pågældende kunstarts mest grundlæggende kendetegn uden at forkaste traditionen. I von Triers tilfælde erstattes kulisser af hvide optegninger på et sort scenegulv, mens Ernst i flere tilfælde har opereret med et dogme om at fjerne en af musikkens bærende piller: lyd.

Jeppe Ernsts musik skiller sig oftest ud fra mængden. I flere værker arbejder han med et princip om kreativ reduktion: et forsøg på at nå ind til et værks centrale idé ved at fjerne et eller flere af dets væsentligste bestanddele, fx den hørbare lyd. Det har foranlediget Ernst til at skrive flere værker rettet mod andre sanser end høresansen og i nogle tilfælde værker direkte adresseret til den enkelte publikummer uden en musikers mellemkomst. Derved antager hans musik også i høj grad en social karakter.

Følesansen er behandlet i det, Jeppe Ernst selv betegner som en berøringstetralogi, der består af Rekviem – Del I: Den fysiske behandling (2013), Messe for en menneskekrop (De sociale behandlinger) (2014), Messe for en menneskekrop (De private behandlinger) (2016) og Offertorium (2015-17). Ligesom Tom Kristensen beskrev sin svenske kollega Pär Lagerkvist som religiøs ateist, nærer Ernst en stor sympati for religiøse fællesskaber og deres ritualer, selvom han ikke selv er troende. I tetralogien fungerer de kristne ritualer som en arkitektur, han kan benytte som kompositorisk skelet i værkerne, hvor musikerne berører sig selv, hinanden eller publikum i indstuderede musikalske mønstre, og hvor de affødte lyde skal regnes for et biprodukt.

I en række etuder for ansigtsmuskulatur, indtil videre ni, sidder publikum – enten en enkelt ad gangen i et lille rum eller adskillige som normalt foran en scene – over for op til seks performere, der med click-track i øret bevæger øjenbryn, øjenlåg og læber, igen i nøje indstuderede mønstre. I Etude VI: Marsch, der sammen med etuderne V-VIII (2016) udgør den anden af Ernsts etudesamlinger, er det to performere, der optræder i et lille rum for en enkelt gæst. Sammen med performerne i Etude V: Kor og Etude VII: Doubble har de i alt seks performere mulighed for til slut at opføre Etude VIII: Klagesang på en scene, hvor de enkelte etuders kompositioner for ansigtsmuskulatur opføres simultant.

Jeppe Ernst har desuden, foruden også værker for traditionelle instrumenter såsom strygekvartetten Bøn (2014) skrevet til Arditti Kvartetten og orkesterværket Monument (2016) til DR SymfoniOrkestret, udgivet flere såkaldte musikbøger – ikke bøger i traditionel forstand, snarere partiturer for en læser, der dermed selv må forestille sig eller opføre det pågældende værk. Det gælder eksempelvis Dyrenes musik – Del I: Fuglenes variationer (2016), hvor læseren fører fingrene ned ad 32 ark med prikker som i punktskrift, hvormed melodiske og rytmiske figurer omskrives til følesansen, samt Preludes (2016) for læserens lydløse vejrtrækning og Skibene (2016) for forskellige rækkefølger af både forestillede og faktiske lugte såsom lugtene fra et dynebetræk, et rensningsanlæg og syv steder på en nøgen person.

 

Af: Jeppe Ernst

Værkliste

Serenade (for 2 motorsave, 2008)  ­ 

Homage (for en ikke-musiker og et flygel, 2008)

Komposition (tekst, 2008)

Fiebertraum (for 2 slagtøjspillere og sopran, 2008)  ­ 

AntiMensch (for 2 trompeter og orgel, 2009)  ­ 

Neurose # 2 (for præpareret klaver, 2009)  ­

Fight-­Freeze­-Flight (for harpe og stortromme. 2010) 

Human Automatics (for accordion, guitar, lilletromme og video, 2010)

X (2011)

# 16 (for marimba og elektronik, 2011)  ­

# 20 (for  20-40 personer og lyspult, 2011)  ­ 

# 23 (for 7 Dmx spots, 2011)  ­ 

# 23b (for dirigent og sensorer, 2012)  ­ 

# 27 (for fløjte og kontrabas, 2012)  ­ 

+ & -­ (for 2 musikere, 2012)  ­ 

Jeppe Virenfeldt Ernst (for 3 personer og 2 hundeproppistoler)   ­ 

Y (for 2 sangere, 2 nodelamper og lyspult, 2013)  ­ 

Venus symbolet (for sinfonietta, 2013)   ­ 

Rekviem (for fysisk berøring og forestillingsevnen, 2013)

Part One: The Physical Treatment (for 1 nøgen mand og 3 kvindelige musikere, 2013) 

Part Two: The Spiritual Treatment (musikbog, 2013)

Rekviem - Part Three: The Memory Treatment (musikbog, 2013)

Rekviem - Part Four: The Anxiety Treatment (musikbog, 2013)

>< (for 3 kvindelige musikere, 2013)   ­ 

Mor I Far (for blæserkvintet, 2014)

Bøn (for strygekvartet, 2014)

Etudes I-IV (for ansigtsmuskulatur, 2014)
Hymne (Etude I) (for kvindelig performer)
Scherzo (Etude II) (for mandlig performer)
Koral (Etude III) (for mandlig performer og kvindelig performer)
Nocturne (Etude IV) (for mandlig performer)

Messe for en menneskekrop (De sociale behandlinger) - Tæerne på den højre fod (for 1 kvindelig musiker og 1 publikummer, 2014)

Messe for en menneskekrop (De sociale behandlinger) - Hænderne (for 1 kvindelig musiker og 1 publikummer, 2014)

Messe for en menneskekrop (De sociale behandlinger) - Ryggen (for 1 mandlig musiker og 1 publikummer, 2014)

Messe for en menneskekrop (De sociale behandlinger) - Panden, kinderne, halsen (for 1 kvindelig musiker og 1 publikummer, 2014)

Skibene (musikbog for lugtesansen, 2016)
Del I: Den himmelske sejlads (for forestillede dufte)
Del II: De jordiske havne (for fysiske dufte)

Dyrenes musik – Del I: Fuglenes variationer (musikbog for følesansen, 2016)

Preludes (musikbog for vejtrækning, 2016)

Monument (for orkester, vokal og video, 2016)

Monodi (Etude IX) (for kvindelig performer og mandlig performer, 2016)

Messe for en menneskekrop (De private behandlinger) (for fysisk berøring, 2016)
Morgenbøn (Ansigtet) (for kvindelig performer)
Middagsbøn (Fingrene) (for mandlig performer)
Aftenbøn (Foden) (for kvindelig performer)
Nattebøn (Penis) (for mandlig performer)

Etudes (Bind II) (for ansigtsmuskulatur, 2016)
Kor (Etude V) (for én performer)
Marsch (Etude VI) (for to performere)
Double (Etude VII) (for tre performere)
Klagesang (Etude VIII) (for seks performere)

3 Romantic Songs (for sopran, 2017)

Offertorium (for fysisk berøring, 2015-17)
Behandling A (opr. Study for a human head, for mandlig performer og kvindelig performer, 2015)
Behandling B (for to mandlige performere, 2017)
Behandling C (for to kvindelige performere, 2017)
Bøn (for tre mandlige performere og tre kvindelige performere, 2017)

Lovsange (for to kvindelige musikere og én mandlig musiker, 2017)

Sangbog – 24 private sange (musikbog for den menneskelige forestillingsevne og menneskekroppen, 2017)

apoteose (sang I-III) (2018)

Præludium (Aftensange) (2018)

 

Foto: Jeppe Ernst

Jeppe Ernst

Fulde navn:

Jeppe Virenfeldt Ernst

Født:

1985

Kontakt:

Adresse:

Halsskovgade 2, lejl. 108
2100 København Ø

Telefon:

22 14 50 54

Email:

Web:

Uddannelse:

Bachelor i musikpædagogik fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (2006-10).

Bachelor, kandidat og solist i komposition fra DKDM (2010-18) med undervisning fra bl.a. Bent Sørensen, Niels Rosing-Schow, Hans Abrahamsen og Hans Peter Stubbe Teglbjærg

Priser/legater:

Præmiering af Statens Kunstfond 2015, Pelle-prisen 2017, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Talentpris 2018.

Debut:

2018

Profil oprettet:

3. juni 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.