John Høybye er korleder og komponist og en af de helt store profiler i dansk kormusik. Han har endvidere markeret sig betydeligt indenfor korpædagogik med en lang række udgivelser, ofte af nyskabende karakter, og via sit virke som lektor ved Dansk Pædagogisk Universitet (DPU). John Høybye har på den måde inspireret flere generationer af kordirigenter i Danmark.
John Høybye har arbejdet med mange forskellige typer kor og ensembler fra begynderbørnekor til topprofessionelle. Eksempelvis DR-radiokoret, Det Ungarske Radiokor samt Århus Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Sjællands Symfoniorkester og Danmarks Radios Big Band.
John Høybye har arbejdet i både den klassiske og rytmiske sfære og i grænselandet imellem de to. Her kan nævnes bearbejdningen af Duke Ellingtons ’Sacred Concert’, der er et stykke rytmisk musik og det klassiske bestillingsværk ’The Magic Paint Brush’ (2008) – komponeret og dirigeret af John Høybye. Værket blev bl.a. anmeldt i det internationale britiske tidsskrift Gramophone. Endvidere var John Høybye medlem af the artistic committee i forbindelse med World Symposium on Choral Music, Copenhagen 2008.
John Høybye var i perioden 1971 – 2006 dirigent for koret Tritonus, som han selv startede. Koret hed oprindelig HF-koret – altså navngivet efter tritonusintervallet imellem tonen H og tonen F. Koret er blevet betegnet som et af vore mest vidtfavnende kor, - det har turneret i store dele af verden; i de fleste europæiske lande samt i Israel, Kina, Japan og USA og koret har udgivet en række albums.
John Høybyes korpædagogiske udgivelser strækker sig vidt fra børnekor til materiale for professionelle. Med dette – og med sine værker i det hele taget – forsøger han at leve op til det af ham selv formulerede motto: Kormusik skal være spændende at lytte til og interessant at deltage i. Af korpædagogiske udgivelser kan nævnes Ostinat (1975), Zig Zag (1982), Papegøjebogen (1985), (Paraplyen (1991), KatMatiNat (1995), Korimba (2004), Høybyes Korbog (2011). Her arbejdes der med metoder og satsteknikker, der alle har til formål at fremelske variation og kvalitet i korarbejde.
Også som komponist når John Høybye ud til kor og publikum langt uden for Danmarks grænser. Mange af hans værker er udgivet i de øvrige nordiske lande og i England, USA og ikke mindst Tyskland, hvor John Høybye nu har kontrakt med det store kor-forlag CARUS-Verlag.
John Høybye har i de seneste par år holdt workshops med præsentation af egne værker i Skandinavien, Estland, Rusland, Finland, Tyskland og England.
Musik, baggrund og inspirationskilder
John Høybye fortæller om sin musik, baggrund og inspirationskilder:
Jeg plejer at svare når folk spørger mig om min musik, at jeg tapper af to kilder: den ene har baggrund i min skoletid på Sangskolen (nu Sankt Annæ), hvor jeg lærte at holde af den klangskønne musik, som menneskestemmer i kor kan frembringe. Den anden stammer fra de sene teenage-år, hvor jeg (som kontrast til al den klassiske musik) blev grebet af jazzen og begyndte at spille aktivt.
Så min musik fremtræder ofte som en kombination af det klangskønne og det rytmisk intensive (for nu at sige det kort).
Som det fremgår af mit CV har det pædagogiske altid haft en fremskudt plads i min musikverden, - også i en videre betydning i retning af at beskæftigelse med musik (ikke mindst aktiv musikudøvelse) er godt for mennesket, både socialt og psykologisk. Derfor har jeg altid været optaget af at musik – uden at gå på kompromis med den kunstneriske/musikfaglige kvalitet - skal komme sit publikum i møde og ikke blot være en fjern, ophøjet kunstart der ”holder den jævne mand fra livet”
Naturen er en stor inspirationskilde for mig på den måde at megen inspiration skyldes de endorfiner som løbeturen i skoven fremtryller. Derudover er teksten – i vokalværker – naturligvis en vigtig inspiration. Nu har jeg stort set altid skrevet bestillingsværker, og i den forbindelse er det en stor inspiration at se frem til uropførelsen og anstrenge sig for at leve op til alle de forventninger, bestilleren har.