Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Trine Boje Mortensen

Liv

Thomas Koppel var allerede fra sin tidlige barndom en del af et frugtbart musikalsk miljø, som søn af komponisten og pianisten Herman D. Koppel og med tre søskende, der som faderen og Thomas Koppel selv har sat sig varige aftryk i det danske musikliv. At det miljø som Thomas Koppel voksede op i har været frugtbart og udviklende for hans musikalske begavelse er åbenlyst. Allerede inden han var 20 år gammel fik hans opera Historien om en moder premiere på Det kongelige Teater, som 20-årig modtog han Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, og han debuterede som pianist fra konservatoriets solistklasse som 23-årig i 1967. På det tidspunkt havde han allerede komponeret kammermusik, symfoniske værker og ovennævnte opera.

Bredden af Thomas Koppels musikalske virke skulle først for alvor vise sig, da han sammen med broderen Anders Koppel, søsteren Lone Koppel, sangerinden Annisette Hansen og en række af Danmarks mest kreative unge musikere fra jazz- og rockmiljøet dannede gruppen Savage Rose. Det var en gruppe, der ændrede dansk populærmusik, og som havde musikalske kvaliteter, der bragte den langt ud over landets grænser. Gruppens første album, der blot hed Savage Rose udkom i 1968, året efter Thomas Koppels debutkoncert.

I de næste mange år koncentrerede Thomas Koppel sig om Savage Rose, og arbejdet med gruppen inkluderede bl.a. den banebrydende musik til balletten Dødens Triumf. Flemming Flindt stod bag koreografien og bearbejdningen af Eugène Ionescos tekst, Vivi Flindt dansede et af hovedpartierne og sammen med Savage Roses musik skabte de ballethistorie og en kæmpe succes. Dødens Triumf gav Den Kongelige Ballet et folkeligt gennembrud og blev endnu et bevis på, at Savage Rose var en formidabel blanding af innovation, nysgerrighed og højt musikalsk niveau. I løbet af 1970’erne brugte Thomas Koppel og Annisette, der var blevet gift, mere og mere tid på deres politiske engagement på venstrefløjen. Savage Rose blev i højere grad deres fælles projekt og bl.a. Anders Koppel forlod gruppen i midten af 1970’erne. Thomas Koppels engagement og politiske kamp kunne høres i Savage Roses udgivelser, der i denne periode var dansksprogede, og som fik et betydeligt mere folkeligt præg. Koncertmæssigt var Savage Rose aktive også ved demonstrationer, strejker og protester både i Danmark og internationalt. I 1990’erne udgav Savage Rose igen albummer på engelsk og fik stor succes med bl.a. Black Angel i 1995.

I løbet af 1990’erne begyndte Thomas Koppel også for alvor at vende tilbage til den komponerede musik for klassiske ensembler.

Thomas Koppel og Annisette boede i Los Angeles fra midten af 1990’erne, og ved komponistens pludselige død i 2006 havde de netop bosat sig i Puerto Rico.

Af: Trine Boje Mortensen

Musik

Thomas Koppels partiturmusik deler sig skarpt mellem de værker, han komponerede før 1968 og de værker der kom til i 1990’erne og frem til hans død i 2006. Som ung komponist skrev Thomas Koppel værker, der sømløst voksede ind i den moderne efterkrigstradition, og han gjorde med overbevisende talent. De godt 20 år der gik, før han for alvor vendte tilbage som partiturkomponist havde ændret både musikken og komponisten. De skarpe skel mellem den fine klassiske kompositionsmusik og den snavsede populærmusik var blevet mere udviskede, og Thomas Koppel forstod at udnytte balancen mellem kompositionsmusikkens rammer og konventioner og hans eget musikalske udtryks direkte, kommunikative kraft.

Allerklarest udtrykker Thomas Koppel det selv i en omtale af værket Los Angeles Street Concerto fra 1999: ”... Derfor er stykket også en forlængelse af min livslange trang til at forene det højeste ’klassiske’ komponisthåndværk med nutidigt indhold, og tilgængeligt for de mennesker, jeg elsker og føler mig knyttet til, og som ikke nødvendigvis har nogen ’uddannelse’ i at lytte til moderne klassisk musik’.[1]

Los Angeles Street Concerto

Koncerten er komponeret for sopraninoblokfløjte, strygere og celeste og den har fire satser, hvis titler næsten fortæller en historie: 1. Aria: Lento leggiero – Pirouette. 2. Recitativo and Duetto – Lento leggiero. 3. Inquieto – Addio fugitivo. 4. Addio ultimo – Cadenza – Requiem. En ensom sang, et møde og en duet, uro, et farvel, et endeligt farvel og et requiem. Det er ikke en glad slutning. Thomas Koppel fortæller selv om inspirationen til værket, at Los Angeles Street er et af de travleste områder i Los Angeles; fyldt med finansfolk, husmødre på indkøb og hjemløse. De hjemløse bliver også om natten, hvor resten af mylderet forsvinder. Historien om det ulykkelige møde udspiller sig i dette storbymiljø.

Musikken er blændende virtuos ikke mindst for blokfløjtesolisten. Efter den korte førstesats begynder stemmerne at væve sig ind mellem hinanden, og den som blokfløjten møder er en violin. På trods af det dystre og myldrende storbybillede Thomas Koppel tegner som baggrund, og den triste slutning på mødet, så er musikken hele vejen igennem præget af lethed og klarhed. Det er klare stemmer, der taler til hinanden i ensemblet, og historien udfolder sig med samme klarhed og gennemskuelighed for lytteren. Koppel formår at gøre sit ”højeste ’klassiske’ komponisthåndværk” til en fortælling i lyd, der bliver vedkommende.

Noter

[1] Citat fra cd-booklet Dacapo 8.226021

Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo

Værkliste

Kammermusik

Strygekvartet nr. 2 (1965)

Nele’s Dances (1991) rec, ærkelut.

 

Solo med orkester

Moonchild’s Dream – koncert for blokfløjte og orkester (1990-91)

Los Angeles Street Concerto, (1999) sopranino rec, strygeork., celeste.

 

Orkester

2. Symfoni (1995)

 

Vokal med ensemble

Phrases (1965) 1 Sop, 1 Sop. leggiero, Ob, Tub, Vl, Vlc solo + damekor, 3.1.3.2/2.3.2.0/6 perc/arpa/0.0.12.0.6 tekst: A Rimbaud

 

Opera

Historien om en moder (1965)

 

Ballet og teater

Dødens Triumf (1971)

Messe for et tilfælde (1994)

Diskografi

Dacapo 8.226021 Los Angeles Street Concerto (2006)

ArtPeople Improvisationer for klaver (2006)

Mega Records MRCD 3264 (1994)

Dødens Triumf UNI8378172 (cd 2001)


Repræsenteret på

Danacord/DACOCD 569-570 (2008) Klaverkoncert

RCA Moon Child’s Dream (1995)

RCA Souvenir (1994)


Med Savage Rose

Universal Daughter (2007)

Are You Ready (live, 2004)

The Anthology (2002)

For Your Love (2001)

Tameless (1998)

Black Angel (1995)

Månebarn (1992)

Gadens Dronning (1990)

Ild & Frihed (1989)

Sangen For Livet (1988)

Kejserens Nye Klæder (1986)

Vi Kæmper For At Sejre (1984)

En Vugge Af Stål (1982)

Solen Var Også Din (1978)

Wild Child (1973)

Babylon (1972)

Dødens Triumf (1972)

Refugee (1971)

Your Daily Gift (1971)

Travelin’ (1969)

In the Plain (1968)

The Savage Rose (1968)

Thomas Koppel

Født:

27.04 1944, Örebro, Sverige

Død:

25.02 2006, Puerto Rico

Uddannelse:

Klaver og kompositionsundervisning af Herman D. Koppel fra barndomsårene.
1967 Debutkoncert ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium som pianist.

Øvrige beskæftigelser:

Musiker (pianist, Savage Rose).

Priser/legater:

1964 Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat.
1965-93 Legater fra Statens Kunstfond.
1966 Statens Kunstfonds 3-årige stipendium og legat.
1992 H. C. Lumbye Prisen.
1998 Statens Kunstfonds livsvarige ydelse og legat.

Forlag:

Profil oprettet:

2. juli 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.