Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil

Liv og musik

Komponisten Svend Nielsen er en lyrisk natur. I sin musik søger han vedholdende at indkredse de sarte nuancer. Alligevel savner hans kompositioner ikke intensitet, for da den lyriske følemåde er helt hans egen, er det uproblematisk for ham at være lyriker uden at blive idylliker, som komponistkollegaen Karl Aage Rasmussen har bemærket.

Det er ikke uden betydning i den sammenhæng, at Svend Nielsen har en solid teoretisk baggrund, som kan danne modvægt til et poetisk sindelag. Han er uddannet i musikvidenskab ved Københavns Universitet. Her fangede Weberns modernistiske materialeknaphed tidligt hans interesse. Parallelt med universitetsstudierne uddannede han sig også i musikteori ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor komponisterne Vagn Holmboe, Finn Høffding og Per Nørgård var hans lærere. Som udtryksgrundlag bed modernismen sig ikke fast, men Svend Nielsen arbejder stadig ud fra en stram struktur, når han komponerer. Nogle har kaldt ham konstruktivist. Selv anser han sig for at være en “stemningsbetonet komponist, tøjlet i strukturen”. Men det er stemningen, ikke den bagvedliggende struktur, der fanger opmærksomheden, når man lytter til hans musik.

Snarere end modernismen har romantiske og impressionistiske strømninger haft en direkte aflæselig indflydelse på Svend Nielsens værker. Hans Romantiske Klaverstykker minder om Cho­pin, mens franske titler som Nocturne og Nuages leder tankerne hen på Debussy. Svend Nielsen har ofte sat dansk lyrik i toner. Måske er der ligefrem en direkte sammenhæng mellem hans interesse for den symbolistiske digter Sophus Claussen, der har lagt tekst til korværket Imperia, og forbindelsen til det franske, som kan spores i sinfonietta- og orkesterværkerne. I hvert fald er Svend Nielsens måde at instrumentere på tydeligt impressionistisk inspireret: raffineret, ofte let, luftig. For så vidt relaterer den sig åbenlyst til fransk musik. Hentydningerne til luftens element i titler som Nuages (der betyder skyer) og Aria (der også kan betyde luft) er forresten ikke tilfældige. Meteorologi har i mange år været Svend Nielsens hobby. Skyernes dynamik – spændingen mellem det tilsyneværende statiske og det iboende voldsomme – appellerer til hans natur. Tidligere optrådte det truende højst som en understrøm i musikken. Efterhånden som instrumentalværkerne er blevet dominerende på bekostning af vokalmusikken, er det voldsomme brudt igennem overfladen og blevet hørbart. Men selv når Nielsen udfolder sig i den mørkere ende af udtryksspektret – ikke mindst i værkerne fra 1980erne – fortrænger det dramatiske aldrig musikkens lyriske grundtone.

Blandt Svend Nielsens senere værker hører hans tonesætning af Inger Christensens ikoniske sonetkrans Sommerfugledalen, der er komponeret i tre udgaver: En for stort orkester og kor (som blev nomineret til Nordisk Råds Musikpris), en for fem soli og kammerorkester og en for 12 solostemmer. Sidstnævnte er indsunget på cd af Ars Nova og udgivet på pladeselskabet Dacapo. Om denne plade skrev anmelderen Jan Jacoby: ”Det er magisk smuk og suggestiv musik, der overbevisende møder udfordringerne i denne beruset-vemodige tekst om livsfølelse og dødsbevidsthed.”

Udvalgte værker

Duetter (1964)
for sopran, alt, fløjte, cello og  perc.(vibr og timp)
Tekst: Ole Sarvig
(1. Vejene  2. Vild Angst  3. Vandring  4. Fragment  5. Månens Dag)
Uropf. DUT 29/11-64 ( og Louisiana 5/6-65)     dur. ca 12 min.
Bodil Christensen, Merete Bækkelund, Prisma ensemble, Vetö
Edition Wilhelm Hansen

Nuages (1972)
for orkester (3333 4300 hrp cel 2perc(gl,glsp vibr) str)
Uropf. 18/3-73 (torsdagskoncert 20/9-73)     dur. ca 15 min.
DR symfoniorkester ,  dir. Francesco Cristofoli
Edition Wilhelm Hansen
Hædrende omtale i  Rostrum, Paris, og transmission i radioer verden over

Kammerkantate (1975)
for sopran, fløjte, clarinet, violin, cello, elorgel, elguitar, perc samt tape
Tekst: Jørgen Leth (Lykken i Ingenmandsland, Gyldendal 1967)
1. Forelæsning om Poesi – kan opføres som selvstændigt stykke - 
for sopran, elguitar og perc- skrevet til og uropført af Trio Celeste
2.  Der er hun!   
3.  Lad os se hende i aften
Uropf  6/2-76   Bodil Gümoes, Tina Wilhelmsen (tape),   dur. ca 25 min
Elsinore Players, dir.Karl Aage Rasmussen
Edition WH.    LP: EMI DMA38

Symfoni nr 1 (1978)
for orkester  3232 4331 timp perc str
1. poco sostenuto    2. moderato
Andensatsen bestilt (efter en opførelse af  Nuages) og uropført i Bergen
som Stratocumulus 1/2-79
Uropf. (som helhed)  Numus festival  26/4-79
Aarhus Byorkester, dir. Ole Schmidt     dur. ca 25 min
(torsdagskoncert 12/3-81, DR ork,  Ahronovitch, med ballade pga. udeladelser)
Edition Wilhelm Hansen

Sonnets of Time (1978)
for sopran, fløjte, violin, guitar og cello
Tekst: Shakespeare
Sonnet LXXIII That time of year…
“LXIV    When I have seen…
“XXX     When to the sessions…
Bestilt og uropført af  Barokensemblet Sub Rosa
(blokfløjter,barokviolin,barokguitar,basgambe) 5/11-78,DUT
moderne version: Elsinore Players     dur. ca 15 min
Solist: Bodil Gümoes
Edition Samfundet    MC: SUDM009 (Marianne Lund)

Imperia (1982)
for blandet  kor og stort  orkester (3333 4331 elbas timp 3perc str)
tekst: Sophus Claussen (1909)
uropf  torsdagskoncert 17/4-86
DR- kor og symfoniorkester  dir. Sixten  Ehrling     dur.ca 25 min.
Oprindeligt skrevet til konkurrence ved åbning af Musikhuset Aarhus
(vel vidende at det var for stort og for svært for koret)

Violinkoncert (1985)
for violin og orkester (2222 2230 2perc str)
uropf  Festival for Dansk Musik, 2/9-85
Tivolis symfoniorkester, dir Flemming Vistisen
solist: Peder Elbæk     dur. ca 25 min.
Nomineret til Nordisk Råds Musikpris
Edition Wilhelm Hansen ( købt fra Samfundet)

Nightfall (1989)
for kammerorkester (sinfonietta)
uropf. Radiokoncert, Louisiana,   11/2-90
Lontano ensemble , London
Aarhus Sinfonietta, 16/12-90
Komp. på Det Danske Institut i Rom, eft.89
Opf. bla Numus 91 og Nordiske musikdage, Kbh.94
Edition Samfundet     dur. ca 20 min

Aria (1991)
for stort orkester (3333 4330 pno/cel elbas timp 2perc str)
uropf  .torsdagskoncert   2/4-92
DR symfoni orkester, dir. Leif Segerstam
Beslægtet med den mørkere ” lillesøster”  Aubade (1994)
Edition Samfundet     dur ca 20 min

Carillons (1995)
for kammerorkester
med vibrafon, klaver og harpe som en form for concertino-gruppe,
solister til at danne klokkelyde (der bruges ikke klokker)
uropf.  Radiohuset,   14/1-06
Athelas ensemblet, dir Jan Latham-Koenig
Edition Samfundet     dur ca 15 min
CD dacapo 1997 (fine anmeldelser) med Sinfonia Concertante og Nightfall
Aarhus Sinfonietta, dir Elgar Howarth

Sommerfugledalen (2001), et requiem
for kor og orkester (3230 4200 pno 2perc, strygere)
Tekst: Inger Christensen (1991)
sonetkrans som fik Nordisk Råds Litteraturpris
uropf. torsdagskoncert  9/10 2003     dur. ca 45min
DR radiokor og symfoniorkester, dir. Kazushi Ono
i forb. med tildeling af WH prisen.
Nomineret til Nordisk Råds Musikpris
Edition Samfundet

Sommerfugledalen (1998/2004)
et requiem for 12 solostemmer (SATB#3)
Tekst: Inger  Christensen
Uropf. Vokalgruppen Ars Nova, dir Tamas Vetö
Første del 22/6 1999 i Rundetårn
som helhed 10/9 2004 i Rundetårn
(med oplæsning af forfatteren)
Opf. i Dronningesalen i forb. med CD indspilning (2006)
Nordiske musikdage, Norrköping, 2007
Eric Ericssons Kammarkör, dir. Lone Larsen
CD dacapo (2007) med Ars Nova, ( 5 stjernet modtagelse)
Lyt til nyt prisen ved  Danish Music Awards 2007
Valgt til en af de 7 bedste danske CDer i 2007, ( Pol.)
Edition Samfundet

Sommerfugledalen  (2009)
et requiem for 5 sangere (SSATB) og  kammerorkester
Tekst: Inger Christensen
uropf. Aarhus sinfonietta, dir.Søren K.Hansen
28/4 2010 som  efterspil ved symfoni koncert
Symfonisk sal i Musikhuset  Aarhus’
Edition Samfundet

 

Find værklister via Edition Wilhelm Hansen og Edition S.

Diskografi

Find udvalgte indspilninger via Dacapo Records.

Svend Nielsen

Fulde navn:

Svend Eiler Nielsen

Født:

20.04 1937

Kontakt:

Adresse:

Heibergsgade 10 A, 2.
8000 Århus C

Telefon:

86 76 08 16

Email:

Uddannelse:

Musikvidenskab på Københavns Universitet (cand.phil.).
Studier i musikteori ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium (lærere: Vagn Holmboe, Finn Høffding og Per Nørgård)

Øvrige beskæftigelser:

Docent (teori) på Det Jyske Musikkonservatorium 1968-1998.

Medlem og formand for fagråd, studienævn og konservatorie-råd (bestyrelse) ved DJM

Medlem af bestyrelse og formand for AUT,

Medlem af repræsentantskab for Statens Musikråd

Tremandsudvalget for musik i Statens Kunstfond

Optagelsesudvalget i Dansk Komponistforening

Fordelingsrådet i Dansk Komponistforening,

Programudvalget i Aarhus Symfoniorkester

 

Priser/legater:

Statens Kunstfonds 3 årige arbejdslegat, 1967
Komponistforeningens pris, 1976
Carl Nielsen  og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, 1981
Livsvarig ydelse på finansloven, 1982
Det Anckerske legat, 1982
Poul Schierbecks legat, 1995
Wilhelm Hansens komponistpris, 2003
Lyt til nyt prisen ved DMA DR 2007
Nominering til Nordisk Råds musikpris 1985 og 2004
Diverse arbejds-og rejselegater, bla til akademiet i Rom og San Cataldo,
Dansk Komponistforenings komponistpris, 2007

Forlag:

Profil oprettet:

3. juli 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.