Vidunderbarn
Franz Neruda voksede op i en søskendeflok, hvoraf de fleste optrådte som musikalske vidunderbørn. Han begyndte at spille violin som sin berømte søster Wilma der senere som Lady Hallé (gift med stifteren af Manchesters Hallé Orchestra) blev en af Europas førende violinvirtuoser.
Da en ældre broder som spillede cello, døde ung, skiftede Franz Neruda som 9-årig violinen ud med celloen. Som cellist deltog han i familiens turnéer, hvor børnene optrådte som solister og spillede kammermusik.
Turnévirksomheden førte familien til bl.a. Rusland, hvor H. C. Andersen hørte dem og anbefalede dem til danske musikarrangører. Det resulterede i en skandinavisk turné 1862 og 63 for strygekvartet med Wilma og Marie på violin, faderen på bratsch og Franz Neruda på cello.
Her sluttede familiens turnévirksomhed imidlertid. Begge søstre blev gift i Sverige, og Franz Neruda fik ved Gades mellemkomst plads som cellist i Det Kgl. Kapel 1864.
Kammermusiker og solist
Det Kgl. Kapel var ved enevældens afskaffelse 1849 blevet et rent teaterorkester uden symfoniske forpligtelser.
Franz Neruda begyndte hurtigt at arrangere kammermusiksoiréer, der gav kapelmusikerne mulighed for at komme uden for orkestergraven. Han dannede en strygekvartet med kolleger fra Kapellet, Neruda Kvartetten. Neruda Kvartetten blev det faste grundlag for Kammermusikforeningen som han stiftede 1868.
Her kunne herrerne fra Københavns bedre borgerskab mødes på faste ugentlige aftener efter teatertid (deraf navnet Natmandsforeningen).
Franz Neruda var blevet en efterspurgt cellosolist. Da søsteren Wilma i slutningen af 1860’erne brød op fra Sverige og etablerede sig som solist med base i England forlod Franz Neruda Kapellet og flyttede 1876 til England. Her kombinerede han solistvirksomheden med engagement i Manchester.
1879 vendte Franz Neruda imidlertid tilbage til Danmark. Han dannede en ny Neruda Kvartet og underviste på konservatoriet – først i klaver, siden som celloprofessor.
Dirigent
Efter Gades død 1890 og en kort periode under Emil Hartmann overtog Franz Neruda 1892 ledelsen af Musikforeningen. Her virkede han som foreningens dirigent frem til 1914 og han var beundret i samtiden som en elegant og dygtig dirigent. Han arbejdede også i Sverige som dirigent for Musikföreningen i Stockholm, hvor han bl.a. opførte Bachs h-mol messe.
Franz Nerudas repertoire spændte vidt – fra klassikerne til de yngste danske og svenske komponister (Carl Nielsen og Hugo Alfvén) – med hovedvægten på den slaviske og østeuropæiske nationalromantik.
Franz Neruda var derimod meget tilbageholdende med at programsætte sine egne værker. Kun én gang i sine mere end 20 år som leder af Musikforeningen opførte han et værk af sig selv: De fire orkesterstykker Fra Böhmerwald opus 42.
(JBR)