Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil

Liv og værker

Jacob Gade blev født i Vejle som søn af en lokal spillemand og kom hurtigt i lære hos sin far. Som 9-årig medvirkede han i faderens orkester som trompetist og året efter var han trompetsolist i København med Tivoli-Garden. I 12-års alderen skiftede han til violinen, og som 16-årig drog han til København for at blive uddannet som violinist. Det krævede en friplads på konservatoriet som Jacob Gade ikke fik. I stedet hutlede han sig igennem som cafemusiker et par år, indtil han blev ansat af Lorry Feilberg på Frederiksberg Allé i underholdningsteatret ”Operetten”.

Med Feilberg som tekstforfatter komponerede Jacob Gade sin første succes – drikkevisen Der er sollys i modne druer (1900) – og med den begyndte hans karriere som komponist og (fra 1903) kapelmester at tage fart. 1909 blev han musikdirektør på Hotel Bristol og sideløbende hermed tog han undervisning i klassisk violinspil. Han kunne optræde som solist i værker af Paganini og Bach, og efter nogle år som kapelmester ved Dagmar Teatret rejste han 1919 til New York, hvor han konkurrerede sig ind i det nuværende New York Philharmonic Orchestra.

Tango Jalousie


Jacob Gades storhedstid fulgte da han 1921 fik tilbudt stillingen som kapelmester ved Paladsteatret i København. Her ledsagede hans 24 mands orkester stumfilmene med musik som han delvis selv komponerede. Og herfra stammer hans afgørende internationale succes: ”Tango jalousi” som han komponerede til filmen Don Q med Douglas Fairbanks i hovedrollen 1925.

Samme år havde Jacob Gade stiftet dit eget musikforlag sammen med kollegaen Jens Warny, kapelmester i Nimb. Jalousie. Tango Tsigane (som er værkets korrekte navn) blev forlagets første udgivelse og indtægterne herfra lagde grunden til Jacob Gades formue og det legat, der bærer hans navn. Stykket blev en verdenssucces og efter sigende spillet en gang hvert minut verden over. Det er utvivlsomt den mest kendte danske komposition overhovedet, men ikke Jacob Gades eneste succes. Hans sange og revyviser som Maggedudi opnåede også langvarig popularitet.

Læs mere om Jacob Gades legat her

Udbredelsen af tonefilmen omkring 1930 gjorde en ende på kinomusikken, og det betød afskedigelse af talrige musikere. Jacob Gade prøvede at holde sammen på sit orkester nogle år, men i løbet af 1930’erne trak han sig tilbage som kapelmester og levede som komponist i landlige omgivelser – fra 1940 uden for Assens. Hans værker fra disse år er i senromantisk salonstil uden den artistiske nerve, der præger ”Tango jalousi” og hans andre træffere fra 1920’erne. 
Af lokal interesse er en ”landlig suite” Bryllup på Himmelpind fra 1937 med glimt af det repertoire, Jacob Gade var med til at spille, når faderens orkester optrådte på det populære udflugtssted ”Himmelpind” ved Vejle Å.
Lyt til Bryllup på Himmelpind:

Jacob Gades Legat

Indtægterne fra ”Tango Jalousi” og andre kompositioner gjorde Jacob Gade til en holden mand i kraft af hans dobbeltrolle som komponist og forlægger. 1956 bestemte han testamentarisk at formuen og de løbende indtægter skulle udgøre et legat til fordel for unge, talentfulde musikere. Legat har gennem årene givet talrige talenter mulighed for at uddanne sig, bl.a. i udlandet, og har gennem erhvervelsen af et kollegium i København skaffet mange unge musikere og komponister tag over hovedet og gode øvemuligheder. Skønt hverken det største eller det mest navnkundige er Jacob Gades Legat i kraft af fundatsen blevet det mest frugtbare og betydningsfulde danske musiklegat og en vigtig faktor i udviklingen af det danske musikliv.

I Jacob Gades vejledning til legatbestyrelsen skriver stifteren:

”Jeg erindrer den dag i dag klart, hvilke vanskeligheder af økonomisk og uddannelsesmæssig art, som mødte mig, da jeg som purungt menneske kom til København med den hensigt at skabe mig en levevej indenfor musikkens verden, og det ligger mig derfor på sinde, at de indtægter, som mine efterladte værdier vil afkaste, skal anvendes til at lindre den unge talentfulde musikers kår, således at han, når han har vist evner, skal kunne uddanne sig hos kvalificerede lærere her og eventuelt i udlandet, uden at økonomiske vanskeligheder i for høj grad skal stille sig hindrende i vejen.”[1]

(JBR)

Noter

[1] Citeret fra Søren Friis: Noter til Dacapo udgivelsen ”Jacob Gade Jealousy” 8.224090 (1998).

Litteratur

Anvendt litteratur


Karl Bjarnhof: Tango jalousie. Omkring Jacob Gade, København 1969.

Svend Saaby i: DBL3, København 1980.

Jørgen Gram Christensen: Jacob Gade - et eventyr i musik, Vejle 1996.

Søren Friis: Noter til Dacapo udgivelsen ”Jacob Gade Jealousy” 8.224090, 1998.

Claus Røllum-Larsen i: MGG, Personenteil 7, Kassel 2002.

Øvrigt


Wikipedia: Jacob Gade

Kb.dk:  Jacob Gade: Tango Jalousie

ewh.dk: Jacob Gade

 

Diskografi

Udvalgte indspilninger:

JACOB GADE: Jealousy - Suites, tangos and waltzes
Matthias Aeschbacher (dirigent), Bjarne Hansen (violin), Odense Symphony Orchestra
Dacapo 6.220509 (2008), CD
Link til Dacapo

 

Jacob Gade
Foto: Danmarks Radio

Jacob Gade

Fulde navn:

Jacob Thune Hansen Gade

Født:

29.11 1879, Vejle

Død:

20.02 1963, Thorøhuse, Fyn

Uddannelse:

Violinist.

Øvrige beskæftigelser:

Violinist og kapelmester.

Forlag:

Gade & Warny Musikforlag, Edition Wilhelm Hansen, Max Eschig (Paris) m.fl.

Profil oprettet:

18. oktober 2010
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.