Joachim Andersen debuterede som fløjtevirtuos kun 13 år gammel i Casinoteatret, København. Han blev efter forskellige orkesterengagementer fløjtenist i Det Kgl. Kapel 1869. Sideløbende hermed rejste han som solist i Skandinavien.
1878 forlod Joachim Andersen Kapellet til fordel for større engagementer i St. Petersborg (1878-80) og Berlin, hvor han sammen med kolleger fra Bilse Orchestra var med til at stifte Berliner Philharmonikerne i 1882. Han var Philharmonikernes 1. fløjtenist og dirigerede lejlighedsvis orkestret frem til 1892. Her afbrød en lammelse hans karriere som musiker.
1893 vendte Joachim Andersen tilbage til Kbh. og arrangerede orkesterkoncerter (fra 1895 ”Palækoncerterne” i samarbejde med Wilh. Hansens forlag). Han blev kapelmester i Tivoli 1898. Som dirigent havde Joachim Andersen et stort repertoire af bl.a. nyere musik af tyske, franske, italienske og russiske komponister, og han opførte mange nye nordiske værker.
(JBR)
Af: Jens Brincker
Liv
Værker
Som komponist gjorde Joachim Andersen sig især gældende med sin fløjtemusik. Han var en søgt fløjtepædagog og komponerede værker til undervisningsbrug som fik europæisk udbredelse (f.eks. 24 études techniques op. 64). Desuden skrev Joachim Andersen koncertstykker for fløjte og orkester og en række mindre stykker for fløjte og klaver.
Det virtuose der især gør sig gældende i etuderne og koncertstykkerne, træder i baggrunden til fordel for et lyrisk, stemningsbærende udtryk i værkerne med klaver. Her kan Joachim Andersen hæve sig over tidens glatte salonprægede stil. Nogle værker er karakteristiske og personlige, uden at være originale: F.eks. de 8 Vortragsstücke op. 55 hvor stilfærdigt sørgmodige stemninger i numre som Elegie, Notturno eller Legende står i virkningsfuld kontrast til livlige numre som Die Mühle og Tarantelle.
(JBR)
ØVRIGT MATERIALE
8 Vortragsstücke som digitale noder her
Værkliste
Efter wikipedia
Med opusnumre
op. 2 Ungarsk fantasi
op. 3 Koncertstykke
op. 5 Ballade et danse des Sylphes
op. 7 Impromptu.
op. 8 Moto perpetuo
op. 9 Au Bord de la Mer
op. 10 Tarantella
op. 15 Fløjteetuder
op. 16 Fantaisie caractéristique
op. 19 Album-Blatt
op. 22 La Resignation et Polonaise
op. 21 Fløjteetuder
op. 24 Six Morceaux de Salon, en deux Suites
op. 26 Variations Drolatiques
op. 27 Variations elegiaques
op. 28 Deux morceaux
op. 30 Fløjteetuder
op. 33 Fløjteetuder
op. 35 Wien Neerlands Bloed
op. 37 Fløjteetuder
op. 41 Fløjteetuder
op. 44 L'Hirondelle
op. 45 Operatranskriptioner
op. 46 Wiedersehen
op. 47 Solovortrag für junge Flötenspieler
op. 48 Allegro Militaire
op. 49 Pirun Polska (Polka du Diable)
op. 50 6 Svenske polsker
op. 51 Quatre Morceaux de Salon
op. 52 Salonstücke Heft 1+2
op. 53 Canzone + Erinnerung
op. 54 Deuxiéme Impromptu
op. 55 Acht Vortragsstücke
op. 56 Fünf leichtere Stücke
op. 57 Trois Morceaux
op. 58 Capriccio
op. 59 Fantasies Nationales
op. 60 Fløjteetuder
op. 61 Deuxieme Morceau de Concert
op. 62 Dix morceaux
pp. 63 24 Etudes techniques
op. 67 Fløjteetuder
Anden musik
Danse
Marcher
En række stemningsstykker
Christian d. 10.’s honnørmarch
Sølvmyrter (klaver)
Slaraffia-Polka-Mazurka (klaver)
Discografi
Udvalgte indspilninger:
Complete recordings Vol. 1-7
Vol. 1+5: Works for flute and orchestra
Vol. 2-4 + 6-7: Works for flute and piano
Thomas Jensen (fløjte), Frode Stensgaard (klaver), Giordano Bellincampi (dirigent), South Jutland Symphony Orchestra
Danacord, CD
Link til Danacord