Marcela Lucatelli opleves som en af de mest innovative vokalister og komponister fra sin generation. Marcela er født i Brasilien og har bosat sig i Danmark, hvor hun har opnået international anerkendelse for sine yderst originale, sanselige og politisk ladede performance-værker.
Hendes værker er blevet opført af elitegrupper som DR VokalEnsemblet, sammen med nogle af de mest edgy ensembler og musikkollektiver i verden, som Apartment House (UK), Bastard Assignments (UK), Hidden Mother (SE) , Mocrep (USA) og The Riot Ensemble (UK). Hun har haft premierer på diverse traditionelle festivaler og store internationale events som Donaueschinger Musiktage, Darmstadt Internationale Ferienkurse für Neue Musik, KLANG - Copenhagen Avantgarde Music Festival, Nordic Music Days, Copenhagen Jazzfestival, FILE - Electronic Language International Festival, WOMEX, bl.a..
Hendes kritikerroste første album PHEW! - The Last Guide for a Western Obituary viser hendes virtuose vokale færdigheder og konceptuelle ironi syntetiseret i banebrydende kontraster og uklassificerede grooves.
''That was pretty avant-garde wasn’t it? What an amazing piece of work from this swaggering vocalist and composer who packs quite a punch.''
Max Reinhardt on PHEW! for BBC Radio 3's Late Junction
''Hendes stil er på samme tid totalt selvudleverende som hos autofiktionens mest hudløse forfattere og fierce som de mest ekshibitionistiske fjerdebølgefeminister. (...) Hendes kraftige vilje til at blotte sig virker både infantil og magtfuld, den sætter kløgtigt hendes paradoksalt virtuose, dadaistiske vokal i skak, så det ikke bliver et showoff. Hvor andre komponister stormer scenen for at tilføje musikken en afprofessionaliseret sitren, optræder Lucatelli med sin overbevisende teknik og naturlige stage presence som en autoritet. Hun giver hele miljøet omkring de unge komponister en udadvendt energi, som man ikke har set før. Det store skælv har i den grad materialiseret sig i hendes værker og sætter aftryk på omgivelserne. Her er en ny retning at afsøge, nye impulser at indlejre i musikbegrebet.''
Sune Anderberg for SEISMOGRAF
I samarbejdet med Olsson og Kimestad er Lucatelli også konsekvent og søger ikke til grænserne, men går langt ud over dem. Hun skriger, piver, grynter og raller. På intet tidspunkt synger eller taler hun. Hun vrider og slider på stemmebåndet. Der er noget tragikomisk og uhyggeligt over det. Det fungerer, fordi der ikke tages hensyn til noget. Det er umenneskeligt menneskelig noise.
Niels Overgård for JAZZNYT