Niels Lyhne Løkkegaard (f. i Ribe 1979) er uddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium og Kunstakademiets Arkitektskole.
I sin praksis arbejder Løkkegaard dels med fysisk lyd – udtrykt i hans undersøgelser af lydens overskridelsespotentiale gennem mangedobling af musikinstrumenter (som f.eks. i værker for 16 klarinetter, 20 mundharmonikaer, 8 blokfløjter eller 9 klaverer) og dels med imaginær lyd udtrykt i værker som f.eks. Symphony No. 1, Potential for 65 triangles og den kuratoriske non-event Curatorium.
Niels Lyhne Løkkegaard er optaget at selve musikinstrumentet - ikke blot som musikinstrument, men også som kulturel markør, og i sit arbejde med fysisk lyd søger han at skabe musik hvori musikinstrumenterne transcenderer deres indlejrede soniske normer og genopstår som ny lyd. En musik hvori både det individuelle musikinstrument og den individuelle musiker opløses for efterfølgende at opstå i en anden form i et ikke-hierarkisk rum.
Løkkegaards interesse for imaginær lyd er affødt at det overordnede spørgsmål: Hvornår kan noget siges at eksistere? Dette spørgsmål har bl.a. ført til skabelsen af den kuratoriske non-event Curatorium som er en imaginær lyd-festival der aldrig finder sted, men hvor selve fortællingen om festivalen skaber begivenhedens egen realitet. Den imaginære lyd er ligeledes genstand for undersøgelse i ex. tekstværket Symphony No. 1 - en symfoni for det indre øre, og i værket Potential for 65 triangles – en lydinstallation uden fysisk lyd men som i stedet faciliterer et imaginært lydpotentiale. Det er dermed op til den enkelte lytter at forestille sig værket selv, og frembringe et lydværk på egen hånd ved at lytte med det indre øre.
Løkkegaard har en lang række værker og udgivelser bag sig, og har bl.a. forelæst ved Simon Fraser University of Vancouver, Artistic Research Forum (N), California Institute of the Arts (CalArts), Goldsmiths University of London, DKDM, SDMK, DJM og ved RMC hvor han underviser. Løkkegaards værker er bl.a. blevet udgivet på Important Records (US), Hiatus samt Edition S, og han har skabt værker til bl.a. Centre for Contemporary Arts Glasgow, Overgaden-Institut for Samtidskunst, Inter Arts Center, ISCM, G((o))ng Tomorrow, Lyt til Ribe, Esbjerg Ensemble, Jutlandia Saxofon kvartet, og til MoMA’s, René Magritte udstilling The Mystery of the Ordinary. Præmieret af bl.a. Statens Kunstfond 2007, og stipendiatmodtager fra Sonning Fonden 2006.
”Forestil dig, at du kommer ind i et lokale med levende akustik, fyldt af mennesker, der taler med hinanden på kryds og tværs. Enkeltvis fører de samtaler med hinanden, og når man er tæt på samtalen hører man sproget og forstår ordene. Træder man imidlertid væk fra bordene og stiller sig i døråbningen, ophører man med at kunne adskille ordene fra hinanden, og menneskets sprog ophører med at eksistere. I stedet for den enkelte samtale, smelter alle menneskernes samtaler sammen og forvandler sig til én ny lyd. En lyd af mennesker, uden ord og sprog, men derimod en naturgiven lyd, sådan som vi hører en gruppe gæs der skræpper, eller som vi hører vinden i trækronerne. Man kan sige at når sproget opløses og ordet mister dets betydning, da står lyden tilbage – ren, fri” (NLL fra filmen SOUND X SOUND) - Niels Lyhne Løkkegaard