Niels Lyhne Løkkegaard (f. i Ribe 1979).
I sin praksis arbejder Løkkegaard flermedialt og er optaget af ideer om tid, mødet med sproget, fysisk og imaginær lyd samt mættede objekter der på forskellig vis genforhandles.
Løkkegaard er særligt optaget af møder med boblelignende systemer som er definerende for vores fysiske og imaginære virkelighed(er), og interesserer sig for mødet mellem individet og fællesskaber af forskellig art. Det være sig mødet mellem borger og samfund, menneske og klode eller dannelser af fællesskaber på tværs af arter.
”Jeg interesserer mig for hvad der sker når disse bobler kolliderer, og orienterer mig efter rupturene i disse boblelignende systemer for både som individ og som del af fællesskaber at belyse og genforhandle dem.” (NLL, 2021)
Med en baggrund i både arkitekturen og musikken har Løkkegaard siden 2013 arbejdet med mangedobling som kompositorisk og æstetisk greb i flere af hans værker, drevet af et kunstnerisk ærinde om at skabe en art emergens med afsæt i tektonikbegrebet som man kender det fra arkitekturens verden.
I Løkkegaards kompositoriske praksis arbejder han dels med fysisk lyd – udtrykt i hans undersøgelser af lydens overskridelsespotentiale gennem mangedobling af musikinstrumenter i det samme frekvensområde (som f.eks. i værker for 16 klarinetter, 20 mundharmonikaer, 8 blokfløjter eller 9 klaverer) og dels med imaginær lyd udtrykt i værker som f.eks. Symphony No. 1, Anthology of Sound, Potential for 65 triangles og den kuratoriske non-event Curatorium.
Niels Lyhne Løkkegaard er optaget at selve musikinstrumentet - ikke blot som musikinstrument, men også som kulturel markør indlejret i forskellige praksisfællesskaber, og i sit arbejde med fysisk lyd søger han at skabe musik hvori musikinstrumenterne transcenderer deres indlejrede soniske normer og genopstår som en anden lyd. En musik hvori både det individuelle musikinstrument og den individuelle musiker opløses for efterfølgende at opstå i en anden form.
”Forestil dig, at du kommer ind i et lokale med levende akustik, fyldt af mennesker, der taler med hinanden på kryds og tværs. Enkeltvis fører de samtaler med hinanden, og når man er tæt på samtalen hører man sproget og forstår ordene. Træder man imidlertid væk fra bordene og stiller sig i døråbningen, ophører man med at kunne adskille ordene fra hinanden, og menneskets sprog ophører med at eksistere. I stedet for den enkelte samtale, smelter alle menneskernes samtaler sammen og forvandler sig til én ny lyd. En lyd af mennesker, uden ord og sprog, men derimod en naturgiven lyd, sådan som vi hører en gruppe gæs der skræpper, eller som vi hører vinden i trækronerne. Man kan sige at når sproget opløses og ordet mister dets betydning, da står lyden tilbage”
(NLL fra filmen SOUND X SOUND, 2017 - om sit arbejde med fysisk lyd)
Løkkegaards interesse for imaginær lyd er affødt at det overordnede spørgsmål: Hvornår kan noget siges at eksistere? Dette spørgsmål har bl.a. ført til skabelsen af den kuratoriske non-event Curatorium som er en imaginær lyd-festival der aldrig finder sted, men hvor selve fortællingen om festivalen skaber begivenhedens egen realitet. Den imaginære lyd er ligeledes genstand for undersøgelse i ex. tekstværket Symphony No. 1 - en symfoni for det indre øre, og i værket Potential for 65 triangles – en lydinstallation uden fysisk lyd men som i stedet faciliterer et imaginært lydpotentiale. Det er dermed op til den enkelte lytter at forestille sig værket selv, og frembringe et lydværk på egen hånd ved at lytte med det indre øre.
Niels Lyhne Løkkegaard har bl.a. bidraget med værker til Aesthetica Art Prize (York Art Gallery), Deep Forest Art Land (DK), MoMA (New York - as a part of the René Magritte exhibition The Mystery of the Ordinary), ISCM (Vancouver), Radiophrenia (Glasgow’s Centre for Contemporary Arts), CPH:DOX (Copenhagen), Roskilde Festival (DK), Harpa (Reykjavik), Bloom Festival (Copenhagen) G((o))ng Tomorrow Festival (Copenhagen), NMD (Norway & Iceland), Akusmata (SF) og flere af hans værker er blevet udgivet på bl.a. Topos (DK), Forlaget Vandkunsten (DK), Edition S (DK), Archive Officielle (CA) og Important Records (US). Niels Lyhne Løkkegaard er tilknyttet RMC som underviser, og har bl.a. forelæst på kunstskolerne; California Institute of the Arts (CalArts), Simon Fraser University (Vancouver) og Goldsmiths University of London.