Jan Maegaards rækketeknik

Det kan undre, hvordan Maegaard kan ”følge rækken” og alligevel bytte om på rækkefølgen af nogle af dens toner i de indledende takter af Jævndøgnselegi – i øvrigt også senere i forløbet. I et privat brev til forf. d. 20/3 2003 redegjorde Maegaard for sammenhængen efter at have fundet de gamle skitser fra 1955 frem: ”Figurerne i venstre hånd i begyndelsen af 1. sats er fremkommet ved en systematisk omplacering af tonerne i den retrograde version [af rækken] ud fra E.

[…] Det er som sagt et af mine første tolvtoneværker – derfor de mange omstillinger af rækketonerne, en proces som egentlig er i modstrid med dodekafoniens ide. Men det var først senere at det gik op for mig.” Maegaard var dog i god tro, da han byttede om på rækkens toner i et af sine første tolvtoneværker. Han brugte et af Schönbergs tidligste tolvtoneværker som model, nemlig ”Serenaden” opus 24 komponeret 1920-24, hvor Schönberg selv bytter om på tonernes rækkefølge.

I 4. sats præsenteres tolvtonerækken som Hovedstemme gennem de første fire takter ledsaget af akkorder, der supplerer hovedstemmen takt for takt til tolvtone-felter – med ombyttede eller manglende toner. (Det med NB mærkede b for h i takt 3 kan være en trykfejl).

Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.