Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Magnus Plejdrup

Liv

Med en opvækst pegende i mange forskellige retninger, blev mødet med kompositions-faget og -musikken en tilfældig, men enormt væsentlig faktor. Forinden dette havde Plejdrup fantaseret om mange fremtidsscenarier indenfor musikken – først ville han gerne være heavy-metal trommeslager, siden drømte han om at blive jazz-bassist, og atter begyndte han at synge, for at kunne tjene en ekstra skilling til gymnasie-tilværelsen, ved at blive kirkesanger. Dette blev han i Sct. Mortens Kirke i Randers, hvor komponisten Christian Præstholm var – og stadig er – organist. Netop her mødte Plejdrup spritny kompositionsmusik helt inde på sjælen: Til søndagsgudstjenesterne blev der sunget motetter, Christian havde arrangeret selvsamme morgen, og hans værker blæste desuden ud af det kæmpestore orgel under præ- og postludierne. Plejdrup beskriver da ikke sig selv som værende særligt religiøs, men mødet med denne musik fik for ham nærmest en religiøs karakter, da det som en åbenbaring gav ham en fornemmelse af, at dét at komponere, dét at udtrykke sig, ikke var forbeholdt nogen som helst. Med denne pludselige gejst, gav han sig for at skrive – og pennen er sjældent blevet sluppet siden.

Komponisten

Komponisten:

Plejdrups musik udformer sig typisk som kommentarer på menneskers adfærdskonkrete interaktion(er) med hinanden under den overbevisning, at nutidige menneskers evne til at tage hensyn til hinanden er for ringe. Dette viser sig dels i den større, politiske dagsorden, hvor den fremmedfjendske højrefløj vinder frem, både ude og hjemme, og hvor vi ”selvfølgelig skal tage hensyn til klimaet, men (……………)”, men det viser sig også i det små: SoMe-kulturen har affødt et større fokus på selvet, der helst skal være gladere og bedre end alle de øvrige selv’er, og det lader sig afspejle i hverdagens gang, hvor vi helst selv skal hurtigere frem, end de andre skal, og hvor de andre sgu lige må vente på, at jeg selv er færdig.

Denne overbevisning afspejler sig i Plejdrups musik på den måde, at det ’smukke’ og det ’grimme’ altid afbilledes enormt tydeligt og optræder side om side – altid med en gensidig påvirkning, og undertiden med en, måske dansk, type ironi, der retorisk sætter spørgsmålstegn ved: ”er her i virkeligheden så smukt, som vi ønsker, her skal være?”

Plejdrups måde at afbillede disse elementer på bærer typisk præg af en blanding mellem idyllisk quasi-tonalitet og kraftige, dissonante impulser og støjlyde, dog er det en fællesnævner for alle værker, at lydbilledet er skabt af instrumenter alene. Plejdrup arbejder som sådan ikke med elektronik, men benytter i nogle værker kunstige/falske stemmer, fx oplæsnings-funktionen fra Google Translate og Apples systemstemmer.

dirigenten

Sideløbende med studierne i komposition, opstod der ofte et behov for en dirigent til varetagelse af opførelser af et eller flere værker – både Plejdrups egne, men også hans medstuderendes. Derfor begyndte Plejdrup tidligt at tage sideløbende timer i direktion, hvilket ikke alene førte til en højtelsket sidebeskæftigelse, men også til grundlæggelsen af den/det Aarhusianske sinfonietta/kammerorkester, Ensemble Pluma, for hvem flere af Plejdrups værker er skrevet.

 

 

Udvalgte værker

FALD – a pseudo-chamber-opera

'FALD' er en kammeropera udviklet kollaborativt mellem komponisten Magnus Plejdrup, slagtøjsspilleren Alexander Long Krogh og guitaristen Niels Bach Storgaard. 'Pseudo' tilføjes dog denne genrebetegnelse, da afsættet for værket har været at eksperimentere med, hvor lidt der skal tilsættes et rent instrumentalværk, før vi opfatter det som værende noget andet.

 

Heftige beats sættes overfor avant-garde improvisation. Grunge-rock fragmenteres mens der smadres køkkeninventar. Og så varetages solist-partiet af Google Translate.

 

DANS(!)

’DANS(!)’ er et værk for sinfonietta, skrevet til Ensemble Pluma, der forsøger at beskrive to sindstilstande, nemlig begrebsmodsætningerne angst/velbehag; stress/ro; endorfin/kortisol: To forskelligartede følelser, hvoraf enhver føler én af dem, når de bliver befalet at foretage en handling, men sjældent dem begge samtidig. Titlen er inspireret af ungdommens klubkultur, hvor dét at gå ud på dansegulvet er det mest naturlige i hele verden, mens det for andre er noget af det mest angstprovokerende, de ved.

 

Råb hvisk kys

’Råb hvis kys’ er et værk for strygekvartet, blæserkvintet og slagtøj, skrevet til Esbjerg Ensemble. Titlen referer til tre forskellige ’orale gestikker’, og disse forsøges imiteret i værket selv. Herunder imiteres dels den konkrete, fysiske handling, dels imiteres den eller de stemning(er) som ordene afføder.

 

Smil

’Smil’ er et værk for solo-violin -bratsch eller -cello, og er oprindeligt skrevet til violinisten Cassandra Andrea Juul. Værket tilgår det ’at smile’ med den vinkel, at ikke alle de smil, vi ’foretager’ os, er positive: Nogle er overfladiske, nogle er selviske – hvis vi fx prøver at få et godt forhold til andre, for personlig vinding – andre kan være deciderede modbydelige, forestil jer blot smilet, når nogen føler, at de ’succesfuldt’ har undermineret en anden. Særligt smiler vi tit, når vi føler, det er i mangel af bedre; når vi ikke ved, hvad vi ellers skal stille op – lidt ligesom kroppens pludselig tilbøjelighed til at grine i alvorlige situationer.

Værkliste

Kan findes på komponistens hjemmeside

Magnus Plejdrup Møller

Magnus Plejdrup

Fulde navn:

Magnus Plejdrup Langgaard Møller

Kontakt:

Adresse:

Mindegade 6E, st,
8000 Aarhus C 

Telefon:

+45 22 92 52 89 

Email:

Web:

Links:

Uddannelse:

Komposition ved Det Jyske Musikkonservatorium samt studier ved Musikvidenskab, Aarhus Universitet

Øvrige beskæftigelser:

Dirigent, arrangør, projektleder (Komponiststarter), underviser (teori og komposition)

Profil oprettet:

23. oktober 2019
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.