På Magnus Plejdrups værkliste findes værker for mange forskellige besætninger – symfoniorkester, kammerorkester, decet, blandet kor, drengekor, saxofon-trio, trompet-kontrabas-klaver-trio, sange for mezzo-sopran og klaver, samt en række soloværker for samtlige strygeinstrumenter, guitar, basun, klaver og slagtøj. Plejdrup har komponeret til såvel den traditionelle koncertscene som til film, dokumentarer, teatre og udstillinger på kunstmuseer.
Den røde tråd igennem alle værkerne er en forkærlighed for det rent akustiske medium, hvor instrumentalfarver går hånd i hånd med en idé om, at skønhed ikke nødvendigvis kun kan findes i velklang. Ofte indeholder værkerne en fanden-i-voldsk-hed, der agerer som protest imod bestemte tendenser i samfundet, som fx drukkultur, sociale mediers rovdrift på vores mentale helbred samt den tangerende apati overfor de forestående klimaforandringer. Det er dog vigtigt for Plejdrup at påpege, at han – desværre – ikke altid kan se sig selv ud af disse tendenser. Og derfor er desto endnu vigtigere at omfavne problemstillingerne.
Titlerne på Plejdrups værker er ofte tvetydige med såvel en konkret betydning som en overført betydning. Helt konkret kan titlen forstås både som navneord og udsagnsord. Et godt eksempel er et nyere orkesterværk, der forventes færdiggjort i slutningen af 2022, ved titlen ’MELT’. Her er en ’smelte-proces’ først sat i musik, siden arbejder musikken konkret med ’det smeltede materie [på engelsk: Melt (noun)]’, men den overskyggende, overførte betydning i værket er selvfølgelig, at vi som mennesker har sat en skadelig proces i gang for vores klima, der accelererer hurtigere og hurtigere, og som vi snart ikke længere kan nå at stoppe, før det er for sent. Af andre titler kan fx nævnes værkerne ’BUND, DANS, SMIL, BJÆRG og LOVE’.