Komponist, musiker og projektleder/kurator Lil Lacy har udviklet en nysgerrighed for både improvisation og komposition i forskellige kunstneriskes kollaborationer og projekter.
I sit daglige virke arbejder Lil Lacy både som komponist, som musiker (i ensembler med kollektiv komposition, arrangement og improvisation) og som projektleder/kurator.
De forskellige roller udfordrer, men dette at kunne skifte mellem at være i eller udenfor musikken; at drømme om den, fokusere fuldt ud i den og være en del af den når musikken spiller, samt at følge op efter at den har klinget af, er med til at give både en praktisk fleksibilitet og stor variation i ens arbejde.
Derudover giver det også en fornemmelse af musikkens liv og vilkår i flere led og dele af tilblivelsen; en konstant påmindelse om og undersøgelse af et værks tilblivelse fra frø til plante, fra idé til lyd og efterliv.
Komponist:
Som komponist er Lil Lacy drevet af mødet mellem mennesker; musiker og komponist, publikum og musiker og ikke mindst publikum og komponist. Dette gælder i alle værker og udtryksformer. Mennesket, kroppen, åndedrættet, naturen og det ydre rum har igennem de sidste par år været fikspunkter for inspiration i hendes værker.
Lil Lacy har komponeret, arrangeret og indspillet musik til forskellige koncerter og performances bl.a. danseforestillingerne Everything Remains, 50' (2015) og For Ever Four Seasons, 55' (2019) skabt i samarbejde med Jon R. Skulberg, Juli/Jon og Convoi Exceptionnel. Hun har spillet koncerter og fået sin musik opført i Europa, USA, Mexico, Australien og Japan og har udgivet flere anmelderroste og prisvindende albums med forskellige ensembler.
Lil Lacy har de seneste år skrevet; en række værker i en serie der afsøger planter bl.a. Mycelium Movement, 12’(2018) for soloklaver og Folium Movement, 16’(2019) for solo klarinet.
I 2019 skrev hun en kammeropera One world above, another below, 45' for Århus Sinfonietta og sopran solist Katinka Fogh Vindelev, samt en anderledes julekoncert komponeret stedspecifikt til Scandinavian Center i Århus: Concert for a Space and Time, 55', skrevet for Ensemble Edge og Århus Sinfonietta.
Lil Lacy udvikler i 2019-2021 et større værk You’re somehow connected baseret på August Strindbergs Et drømmespil i samarbejde med accordeon-solist Bjarke Mogensen, Århus Sinfonietta, instruktør Jon R. Skulberg, Convoi Exceptionnel, elektroniske komponist Tobias Sejersdahl og producer Preben Iwan med flere.
Live-koncertpremiere 10. oktober 2020 i Symfonisk Sal, Musikhuset Århus.
Lydkunstværks-premiere igennem 24 højtalere i maj 2021 på Kulturværftet, Helsingør.
Musiker:
Lil Lacy er bl.a. medlem af ensemblerne:
- Frk. Jacobsen bestående af leder Anja Jacobsen (vokal, perc., komposition), Lars Bech Pilgaard (guitar), Nicolai Claesson (bas) og Lil Lacy (keyboards, vokal)
- Soma & Lil bestående af Soma Allpass (cello) og Lil Lacy (cello)
- Valby Vokalgruppe bestående af Anja Jacobsen (vokal, perc, keys), Sonja LaBianca (vokal, keys, sax), Cæcilie Trier (vokal, keys) og Lil Lacy (vokal, keys)
Og har siden 2012 medvirket på og udgivet en række anmelderroste og prisvindende albums.
Lyt til og læs mere om de forskellige ensembler på: http://www.lillacy.dk/ensembles
Projektleder og kurator:
Lil Lacy har siden 2014 været initiativtager til Projekt Respiration som har skabt en række værker og projekter i mødet mellem kunst og videnskab især med fokus åndedrættet. Heriblandt et værk om åndedrættet i et møde mellem musik, teater og gastronomi; RESPIRATION (2014), en interaktiv koncert; SUK (2016) og den audiovisuelle performance; PNEUMATICKS (2017).
Siden 2018 har projektet Personafstemte koncerter udviklet for mennesker med demens været i udvikling i samarbejde med DemensCentrum Aarhus, RAMA, bassist Frederik Sakham og violinist Anna Jalving, inititeret af Lil Lacy. Se mere på: www.projektrespiration.dk
Derudover har Lil Lacy kurateret forskellige koncertrækker på bl.a. Gl. Holtegaard i forbindelse med Ulrik Heltofts soloudstilling (2016) og Warehouse 9 under CPH JazzFestival (2014), såvel som i Ebeltoft (2014-2016), hvor det var et ønske at skabe opmærksomhed og nysgerrighed på musik på tværs af genrer udenfor storbyerne.
Generelt
Hvert værk eller projekt udspringer oftest af en konkret idé, fornemmelse eller lyd.
Dog er intet helt fast, alt er i bevægelse, også ens forståelse af hvad det vil sige at være skabende, udøvende eller praktiserende.
Med en baggrund der bevæger sig mellem genrer, på tværs af nationaliteter, steder, udtryksformer m.v. er denne variation og fleksibilitet en form for tilstand; en balance, en natur som virker roligere, mere velkendt og fokuseret, end meget andet. I perioder kan det være utroligt befriende udelukkende at fokusere på ét større værk eller én omfattende koncert - så længe det er for en begrænset periode.
Denne bevægelse; de mange indtryk, samarbejder, forskellige tidsligheder og berøringsflader giver konstant ny inspiration. Lidt ligesom visse haj- og fiskearter der konstant skal bevæge sig for at kunne trække frisk vand indover gællerne for dermed at kunne ”trække vejret”.
Som fundament for alt det der skabes ligger et kontinuerligt ønske om at kommunikere, fra menneske til menneske og åndedræt til åndedræt - og igennem disse bølger af lyd og lys i luft, tid og rum, at kunne bevæge den der lytter.