Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Lil Lacy

Liv

Lil Lacy er født og opvokset i Købehavn, Danmark. Hun datter af to musikere der tilsammen favner traditionel og ny klassisk musik, samt jazz og improvisation m.m. Hun byggede huler under flyglet imens hendes far, Butch Lacy, komponerede i kælderen og sang sammen med sin mor, Birgitte Frieboe, bl.a. om kap med støvsugeren når den brølede over stuegulvet, og faldt i søvn til lyden af toner der bølgede op igennem gulvbrædderne fra arbejdsrummet nedenunder. På trods af al musikken i hjemmet, var Lil Lacy dybt optaget af fotografi, og var sikker på at hun skulle være fotograf frem til hun flyttede hjemmefra og musikken fik rum til at strømme indefra på en anden måde.

I 2006 startede hun på Frederiksberg MGK og i 2007-2010 studerede hun sang på Rytmisk Musikkonservatorium i København. Efter sin bachelor søgte Lil Lacy mere teknik og teori i.f.t. sang og krop, og studerede yderligere 2 år på efteruddannelsen for professionelle sangere Voice Embodiment ved Anne Rosing. Siden 2007 har Lil Lacy arbejdet med forskellige bands, produktioner og kunstprojekter, og kurateret en række koncerter i og udenfor storbyerne. Bl.a. kuraterede Lil Lacy en koncertrække der afsøgte strygeinstrumentet parallelt med kameraet, som en del af Ulrik Heltofts soloudstilling på Gl. Holtegaard i 2016. Udstillingen blev præmieret af Statens Kunstfond.
I 2016-2018 studerede Lil Lacy MA i rytmisk komposition på Det Jyske Musikkonservatorium i Århus og blev i denne periode dybt involveret i ny musik miljøet i Århus; samarbejdede med, og skrev til, lokale musikere og ensembler, blev en del af bestyrelsen for AUT (Aarhus Unge Tonekunstnere) og blev optaget direkte videre på solisten i klassisk komposition 2018-2020, hvor hun studerer ved Niels Rønsholdt, Juliana Hodkinson og Simon Steen Andersen.

Lil Lacy har bevæget sig i en verden af musik der spænder bredt fra elektronisk musik til verdensmusik, fra alternativ kormusik og indie-bands til avantgarde, improvisation og traditionel jazz. Lil Lacy er udover uddannet sanger  og komponist, også autodidakt cellist. Hun har skrevet, arrangeret og indspillet musik til teater, dans, film, kammeropera, performance, maleri, installation m.v.

Lil Lacy søger gerne inspiration og samarbejder i mødet med musikere, kunstnere og mennesker på tværs af musikgenrer såvel som kunstformer og fageksperter i tilblivelsen af hendes værker.

musikken

Komponist, musiker og projektleder/kurator Lil Lacy har udviklet en nysgerrighed for både improvisation og komposition i forskellige kunstneriskes kollaborationer og projekter.

I sit daglige virke arbejder Lil Lacy både som komponist, som musiker (i ensembler med kollektiv komposition, arrangement og improvisation) og som projektleder/kurator.

De forskellige roller udfordrer, men dette at kunne skifte mellem at være i eller udenfor musikken; at drømme om den,  fokusere fuldt ud i den og være en del af den når musikken spiller, samt at følge op efter at den har klinget af, er med til at give både en praktisk fleksibilitet og stor variation i ens arbejde.

Derudover giver det også en fornemmelse af musikkens liv og vilkår i flere led og dele af tilblivelsen; en konstant påmindelse om og undersøgelse af et værks tilblivelse fra frø til plante, fra idé til lyd og efterliv.

 

Komponist:

Som komponist er Lil Lacy drevet af mødet mellem mennesker; musiker og komponist, publikum og musiker og ikke mindst publikum og komponist. Dette gælder i alle værker og udtryksformer. Mennesket, kroppen, åndedrættet, naturen og det ydre rum har igennem de sidste par år været fikspunkter for inspiration i hendes værker. 

Lil Lacy har komponeret, arrangeret og indspillet musik til forskellige koncerter og performances bl.a. danseforestillingerne Everything Remains, 50' (2015) og For Ever Four Seasons, 55' (2019) skabt i samarbejde med Jon R. Skulberg, Juli/Jon og Convoi Exceptionnel. Hun har spillet koncerter og fået sin musik opført i Europa, USA, Mexico, Australien og Japan og har udgivet flere anmelderroste og prisvindende albums med forskellige ensembler.

 Lil Lacy har de seneste år skrevet; en række værker i en serie der afsøger planter bl.a. Mycelium Movement, 12’(2018) for soloklaver og Folium Movement, 16’(2019) for solo klarinet.

I 2019 skrev hun en kammeropera One world above, another below, 45' for Århus Sinfonietta og sopran solist Katinka Fogh Vindelev, samt en anderledes julekoncert komponeret stedspecifikt til Scandinavian Center i Århus: Concert for a Space and Time, 55', skrevet for Ensemble Edge og Århus Sinfonietta.

 

Lil Lacy udvikler i 2019-2021 et større værk You’re somehow connected baseret på August Strindbergs Et drømmespil i samarbejde med accordeon-solist Bjarke Mogensen, Århus Sinfonietta, instruktør Jon R. Skulberg, Convoi Exceptionnel, elektroniske komponist Tobias Sejersdahl og producer Preben Iwan med flere.

Live-koncertpremiere 10. oktober 2020 i Symfonisk Sal, Musikhuset Århus.

Lydkunstværks-premiere igennem 24 højtalere i maj 2021 på Kulturværftet, Helsingør.

 

Musiker:

Lil Lacy er bl.a. medlem af ensemblerne:

  • Frk. Jacobsen bestående af leder Anja Jacobsen (vokal, perc., komposition), Lars Bech Pilgaard (guitar), Nicolai Claesson (bas) og Lil Lacy (keyboards, vokal)
  • Soma & Lil bestående af Soma Allpass (cello) og Lil Lacy (cello)
  • Valby Vokalgruppe bestående af Anja Jacobsen (vokal, perc, keys), Sonja LaBianca (vokal, keys, sax), Cæcilie Trier (vokal, keys) og Lil Lacy (vokal, keys)

Og har siden 2012 medvirket på og udgivet en række anmelderroste og prisvindende albums.

Lyt til og læs mere om de forskellige ensembler på: http://www.lillacy.dk/ensembles

 

Projektleder og kurator:
Lil Lacy har siden 2014 været initiativtager til Projekt Respiration som har skabt en række værker og projekter i mødet mellem kunst og videnskab især med fokus åndedrættet. Heriblandt et værk om åndedrættet i et møde mellem musik, teater og gastronomi; RESPIRATION (2014), en interaktiv koncert; SUK (2016) og den audiovisuelle performance; PNEUMATICKS (2017).

Siden 2018 har projektet Personafstemte koncerter udviklet for mennesker med demens været i udvikling i samarbejde med DemensCentrum Aarhus, RAMA, bassist Frederik Sakham og violinist Anna Jalving, inititeret af Lil Lacy. Se mere på: www.projektrespiration.dk

Derudover har Lil Lacy kurateret forskellige koncertrækker på bl.a. Gl. Holtegaard i forbindelse med Ulrik Heltofts soloudstilling (2016) og Warehouse 9 under CPH JazzFestival (2014), såvel som i Ebeltoft (2014-2016), hvor det var et ønske at skabe opmærksomhed og nysgerrighed på musik på tværs af genrer udenfor storbyerne.

 

Generelt

Hvert værk eller projekt udspringer oftest af en konkret idé, fornemmelse eller lyd.

Dog er intet helt fast, alt er i bevægelse, også ens forståelse af hvad det vil sige at være skabende, udøvende eller praktiserende.

Med en baggrund der bevæger sig mellem genrer, på tværs af nationaliteter, steder, udtryksformer m.v. er denne variation og fleksibilitet en form for tilstand; en balance, en natur som virker roligere, mere velkendt og fokuseret, end meget andet. I perioder kan det være utroligt befriende udelukkende at fokusere på ét større værk eller én omfattende koncert - så længe det er for en begrænset periode.

Denne bevægelse; de mange indtryk, samarbejder, forskellige tidsligheder og berøringsflader giver konstant ny inspiration. Lidt ligesom visse haj- og fiskearter der konstant skal bevæge sig for at kunne trække frisk vand indover gællerne for dermed at kunne ”trække vejret”.

Som fundament for alt det der skabes ligger et kontinuerligt ønske om at kommunikere, fra menneske til menneske og åndedræt til åndedræt - og igennem disse bølger af lyd og lys i luft, tid og rum, at kunne bevæge den der lytter.

Udvalgte værker

Mycelium Movement, 12' - for soloklaver (2018)

Værket er en del af en serie af værker der afsøger planter fra micro- til makroperspektiv. 
Mycelium is the vegetative part of a fungus or fungus-like bacterial colony, consisting of a mass of branches, thread-like hyphae. Through the mycelium, a fungus absorbs nutrients from its environment.

Fungi grow slowly, but are masters of creating bridges according to what is good for the specific habitat. 85% of plants form root fungal relations. Many plants will not function without their fungal partner. It is survival of the most symbiotic.

Galaxies distributed throughout the universe resembles mycelium.

Netting, communication and symbiosis. Mycelium is the message.

"Mycelium Movement" is a message being sent, received and responded to.

Mycelium Movement fremført af pianist Mari Kawamura (2018). 
Mycelium Movement fremført af pianist Josef Haller (2019).  

 

One world above, another below, 45' - for sinfonietta og sopran (2019)

One world above, another below' is a reflection of one's own reality in another context.
Koncept, libretto and Komposition: Lil Lacy 

Electronisk komposition: Tobias Sejersdahl
Dirigent: Rei Munakata
Sopran solist: Katinka Fogh Vindelev
Kunstnerisk leder: Allan Gravgaard Madsen
Ensemble: Århus Sinfonietta
Uropført til SPOT-festival 2019, her kan opleves 20 min. excerpts: One world above, another below
Værket er bestilt af Århus Sinfonietta.

 

Concert for a Space and Time, 59’ - for kor og to strygere (2019)

Skrevet for 18-36 stemmer, cello og bratsch, stedspecifikt til indendørs passager i større offentlige rum som The Scandinavian Center i Århus. Uropført i samarbejde med Ensemble Edge, dirigent Mathias Skaarup Sørensen og Århus Sinfonietta.
Med vintervåde skridt haster du gennem The SCANDINAVIAN CENTER. Du passerer stedet, stedet passerer dig, I passerer hinanden, uden at ænse hverandres forandring af rummet igennem den tid I følges ad. Skabt ud fra bygningens materialer åbner Concert for a Space and Time op for en ny oplevelse af passagen igennem centeret. Fabulerende dykker koncerten ned i stedets funktioner og materialer: trappe, sten, stål, glas. Det statiske opløses og rejser til stedet før bygningen var bygningen, før glas var glas, indtil der kun er bevægelsen er tilbage. Koncerten giver den klassiske julekoncert nye klæder og inviterer dig til at opleve stedets særegne kvalitet, resonans og akustik.

Uropført i Scandinavian Center november 2019, her kan opleves 12 min. excerpts: Concert for a Space and Time
Kor: ENSEMBLE EDGE
Strygere: Århus Sinfonietta (Birgitte Bærentzen Pihl (bratsch) & Jens Lund Madsen (cello))
Dirigent: Mathias Skaarup Sørensen
Libretto: Sonja Ferdinand og Lil Lacy
Komposition og idé: Lil Lacy

 

Værkliste

Gå til komponistens hjemmeside

diskografi

Gå til komponistens hjemmeside

Litteratur

”Til høflig applaus træder de 10 musikere ind: en strygekvartet, en blæserkvintet og en slagtøjsspiller. Slutteligt dirigenten Rei Munakata og sopranen Katinka Fogh Vindelev.

Vi er stille. Helt stille. Ud ad denne dybeste stilhed vokser en enkelt, vibratoløs tone, som efterhånden sekunderes af de andre instrumenter i halvtoneintervaller, så en cluster langsomt opbygges. Og hvor forunderligt; i mine ører en behagelig cluster, som ikke agressivt siger ’her kommer jeg’, men derimod indbyder med en mildhed – et ’velkommen’.

En introduktion, hvor Fogh Vindelev byder velkommen og inviterer til at komme ind i værket: ”The piece consists of a movement in space over time, as with travelling. A reflection of one’s own reality in another context. You can take in the different layers, or let them be, however you prefer.”

Tak siger jeg, hvor befriende helt konkret af få lov til at bruge musikken, som jeg vil. Ingen påduttende dogmer, men muligheder, der tilbydes….

…Så jeg læner mig trygt tilbage efter introduktionen og er klar til første sats. ”Please, come with me outside” lokker den skønne sirene stille, og med en varm marimbalyd flyder vi alle med. Akkompagnementet står transparent i rummet; så overbevisende spillet. Her er sarte indsatser i blæserne, som vil gi’ de fleste musikere abnorme adrenalinpump. Og indsatserne står bare lige i skabet; vidunderligt. Tonesproget er dæmpet gennem værket, og jeg hører ind i mellem passager, der bringer tankerne til en nordisk Grieg-melodi…

…Og vi flyder videre i musikkens strøm. Det sædvanlige, klassiske vibrato er usædvanligt fraværende på instrumenterne, og vi får derimod toner, der tangerer de rene sinustoner. Præcis som i megen elektronisk musik. Og først her, en halv time inde i musikken, hører jeg lyde fra de seks højtalere. Umærkeligt blander reallyde sig med sinfoniettaens klange, og kammeroperaens sidste 15 minutter er en behændig blanding, der fungerer som én organisme.” Anmeldelse af One world above, another below (2019): "At læse luften eller noget” af Peter Elmelund

 

Podcast interview med Lil Lacy og Frederik Sakham, om Concert for a Space and Time (2019), skabt AUT: https://soundcloud.com/user-417924799/aut-podcast-1-lil-lacy-a-concert-for-a-space-and-time

 

”Musikalsk er der på Thin Dry Sticks en flydende grænse mellem spilopper og eksperiment, pop og avantgarde. Hør for eksempel den berusende staccerede elguitarmelodi på »Thanatos«, der flås i stykker af en heftig forvrængning. Eller »Doublo«, der på én gang handler om »en vindblæst cykeltur gennem København« og »en ufattelig syret oplevelse af at være to i én krop.” Anmeldelse af Thin Dry Sticks (Frk. Jacobsen) af Ralf Christensen, Information

 

"Debuten var en plade af de sjældne. Nu kommer den svære toer, det vil sige: ikke så svær, når man råder over fire musikere med betydelig indre rigdom. Samt med den distance til tingene, der gør, at toner og idéer falder som strøtanker og samles til et hele." Anmeldelse af Artificial Moonlights (Travelling Tribes) af Torben Holleufer, GAFFA

 

"Everything Seems to Change er ikke bare en almindelig worldudgivelse. Her kombinerer de fire danske musikere i Travelling Tribes nemlig traditionel verdensmusik med moderne indie. Og det slipper de ganske godt fra." Anmeldelse af Everything Seems to Change (Travelling Tribes) af Anne Nørkjær Bang, Undertoner

 

 

Lil Lacy
Photo: Lars Just

Lil Lacy

Fulde navn:

Lil Erin Frieboe Lacy

Født:

1985

Kontakt:

Telefon:

50 54 18 28

Email:

Web:

Uddannelse:

BA i sang fra Det Rytmiske Musikkonservatorium (RMC), i København, med udveksling til Chennai, Indien for at studere klassisk indisk sang og konnakol.

MA i rytmisk komposition og Solist i klassisk komposition fra Det Jyske Musikkonservatorium (RAMA), i Aarhus, med studier ved Niels Rønsholdt, Simon Steen-Andersen og Juliana Hodkinson, derudover mentor Bent Sørensen. Udveksling til University of California, San Diego og studier ved Mark Dresser, Wilfrido Terrazas og Katharina Rosenberger, samt studier ved Roscoe Mitchel på Mills College, Oakland. 

Har derudover gennemført 2-årigt Voice Embodiment kursus i sang, performance, anatomi og åndedrætsteknikker ved Anne Rosing.

Øvrige beskæftigelser:

Medlem af bestyrelsen for AUT – Aarhus Unge Tonekunstnere

Medlem af bestyrelsen for IAWM – International Alliance for Women in Music

Initiativtager til Projekt Respiration – en forening for projekter der afsøger åndedrættet i et møde mellem kunst og videnskab (www.projektrespiration.dk)

Priser/legater:

Léonie Sonnings talentpris (2020)

Danish Music Awards World - årets komponist (2013 og 2015) med bandet Travelling Tribes for pladerne Everything seems to change og Artificial Moonlights.

Debut:

2020

Profil oprettet:

14. februar 2020
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.