Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil

Liv

Robert A. Baker er født i Toronto, Canada (29.04.1970), og er komponist, teoretiker og ny musikdirigent.

 

Uddannet som pianist modtog Robert sit klassiske klaverdiplom fra The Royal Conservatory of Music i Toronto (hovedlærer, Clifford Poole, 1993) og sin bachelorgrad i musikteori fra Toronto Universitet (1993). Han modtog sin kandidat (2004) og ph.d. (2009) i komposition fra McGill Universitet, Montréal, hvor hans hovedlærere var John Rea, Jean Lesage og Christoph Neidhöfer.

 

I 2007 flyttede Robert til USA og underviste på deltid på colleges og universiteter i Baltimore og Annapolis. Fra 2013 – 2021 var Robert associate professor i teori og komposition ved The Catholic University of America i Washington, D.C. Der underviste han i kompositionslektioner på alle niveauer, bachelor i harmoni, kontrapunkt, høretræning og orkestrering samt doktorgradsseminarer det 20. århundredes musikanalyse.

 

Siden 2008 har Robert skrevet adskillige analytiske artikler om musikken af ​​Wolfgang Rihm, Pierre Boulez og Henri Dutilleux, såvel som spørgsmål om musikalsk tid. Hans arbejde er blevet udgivet i Perspectives of New Music (USA) og Circuit Musique Contemporaines (Canada).

 

Robert begyndte at dirigere kormusik i begyndelsen af ​​1990'erne, og har siden dirigeret opera-, orkester-, kor- og kammerværker fra barok til ny musik. Siden 2000 har han fokuseret mest på nutidigt repertoire og har dirigeret over tredive nutidige værker, herunder mange uropførelser for ensembler i Canada og USA, primært toneART (Toronto), SONAR (Baltimore) og Newprism Ensemble (Washington D.C.). Højdepunkter inkluderer værker af Grisey, Boulez, Hosokawa, Abrahamsen, Sørensen, Murail, Sciarrino, Stravinsky, Wen-chung Chou og Feldman.

 

I 2020 flyttede Robert til Danmark og bor i nærheden af ​​Aarhus, hvor han fortsætter med at undervise og komponere.

Musik

Robert har komponeret musik i alle større genrer, og hans arbejde er blevet præsenteret i Nordamerika og Europa af ensembler og festivaler, herunder: Esprit Orchestra, Madawaska Quartet (Canada); ensemble mise-en, SONAR New Music og Miami New Music ISCM (USA); St. Magnus, York Spring New Music (Storbritannien); Jihlava 2001 International Choral Festival (tjekkisk); Musica Prospettiva 2021 (Italien).

I de senere år har Robert beskæftiget sig med mikrotonalitet og spektralteknikker. Hans musik fokuserer ofte på resonans, manipulation af tonefarver og modsætning af bevægelse og stasis.

 

Nogle eksempler på hans arbejde inkluderer:

> en cyklus af koncerter, baseret på miljøtemaer (2014-nutid). I øjeblikket en hver for violin, klaver og fløjte. En fjerde, for cello, er på vej.

> en kammermusikcyklus med titlen Valence I – IV (2009-2012), der udforsker udtryk for kontinuitet og diskontinuitet. Den første, for solo klaver, efterfølges af en trio, kvartet og sekstet. Hvert stykke reflekterer, omarbejder og undergraver musikken fra de foregående stykker for at antyde en følelse af vækst og evolution.

> en ‘Symphony Song' inspireret af Henry Purcell, for sopran, mezzosopran og baryton, med obo, trombone, cello og cembalo (2014). Teksten er et stærkt reduceret sæt uddrag fra Christopher Marlowes 'Doctor Faustus'.

> et monodrama for tenor og kammerensemble (2008)

> to strygekvartetter (2004 & 2008) og talrige solo-, vokal- og korværker.

For flere detaljer besøg komponistens egen hjemmeside.

Udvalgte værker

Et par eksempler på Roberts musik.

________________________________

 

Stellam - Lunam Rorate caeli desuper

for sopran, kor og orkester

2222 - 4230 - pauker - slagtøj - sopran solo - kor - strygere       

2015 | ca. 5 min

CUA orkester & kor; Molly Allen, sopran; Leo Nestor, dirigent

5 dec. 2015, Washington D.C., USA

Dette værk blev bestilt til den 26. årlige ‘Christmas Concert for Charity’ af The Catholic University of America og udført af studerende på bachelor- og masteruddannelserne. Her er introduktionen til værket:

>>> LINK: https://soundcloud.com/robert-a-baker/stellam-lunam-rorate-caeli-desuper-for-soprano-chorus-orchestra

 

_________________________________

 

All the lights are gathered in your eyes

for fløjte, klarinet, trombone, klaver, violin og kontrabas

2016 | ca. 8 min
ensemble mise-en; Moon Young Ha, conductor

June 2016, New York City, USA

“… in a section that seemingly suspends time, weaving long tones create lush washes of sound ... Baker’s sophisticated feel for textures and timbres maximizes the six players at hand.”
- Rebecca Wishnia, The San Francisco Classical Voice, May 12, 2017

>>> LINK: https://soundcloud.com/robert-a-baker/all-the-lights-are-gathered-in-your-eyes

 

__________

 

Motion/less
for strygekvartet | 2015 | ca 8 min              

Madawaska Quartet, New Music Gallery, Toronto, Canada

Komponisten beskriver værket som et stykke med ' ...en 'dobbelt fortælling' [‘double-narrative’]: to kontrasterende musikalske stemninger præsenteret på skift, der fremkalder en følelse af 'i mellemtiden' [‘meanwhileness’]. Den ene stemning er aktiv og rytmisk, den anden rolig og melodisk. Begge dukker op og dukker op igen på skift, indtil det ene gradvist aftager og viger for det andet.

>>> LINK: https://soundcloud.com/robert-a-baker/motionless-for-string-quartet

Værkliste

Se komponistens eget website.

Litteratur

Baker, Robert A. "Progressive Forms: Pitch, Notation, and Time in Three Works by Henri Dutilleux" Artikel under revision (2017)

 

_______. "Aesthetics, Language and Form in String Quartets no.s 3, 4, and 9 by Wolfgang Rihm" Konferencepapir (2016)

_______."The Hunt for Form in Wolfgang Rihm’s Ninth String Quartet, ‘Quartettsatz’ (1992-1993)" Perspectives of New Music, Vol. 54, no. 1 (Winter 2016): 197-244

 

_______.“The Three Last Minutes in the Life of X: Temporality in Twentieth-Century Opera” PhD dissertation, McGill University (2009)

 

_______. "The Spaces and Places of Opera" Circuit Musique Contemporain, Vol. 17, no. 3, Musique in situ (December 2007)

Diskografi

Modes: Society of Composers, Inc., Vol. 30,

Navona Records, 2016, CD

 

Felt: Striking new works for solo piano,

Navona Records, 2015, CD

 

Parma Music Festival Live 2013.

Navona Records, 2013, CD

 

Sharp Edges: Music of Robert A. Baker.

New Prism Ensemble & forskellige kunstnere

Independent, 2012, CD

 

Chiasmus Live

Chiasmus Ensemble,

Independent, 2011, CD

ISCM Canadian Section 2010 Selected Works.

Centrediscs, 2010, CD

Øvrige beskæftigelser

Dirigent af toneART Ensemble (Toronto, 2000-2003)

Dirigent af Newprism Ensemble (Washington DC, 2012/2017)

Dirigent af Sonar New Music (Baltimore, 2014-2016)

Musikteori/kompositionsprofessor (2008-2020, USA)

Robert A. Baker

Fulde navn:

Robert A. Baker

Født:

29.04.1970

Kontakt:

Adresse:

Lærkevanget 22

8464 Galten

Telefon:

+45 2913 1970

Email:

Web:

Uddannelse:

PhD fra McGill University, Montréal, Canada (2009).

ARCT klaver diplom fra The Royal Conservatory of Music, Toronto (1993)

Forlag:

The Canadian Music Centre; Edition Chanterelle (Musikverlag Zimmermann); SCI Journal of Music Scores (Vol. 48 & 55)

Profil oprettet:

20. oktober 2022
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.