Robert A. Baker er født i Toronto, Canada (29.04.1970), og er komponist, teoretiker og ny musikdirigent.
Uddannet som pianist modtog Robert sit klassiske klaverdiplom fra The Royal Conservatory of Music i Toronto (hovedlærer, Clifford Poole, 1993) og sin bachelorgrad i musikteori fra Toronto Universitet (1993). Han modtog sin kandidat (2004) og ph.d. (2009) i komposition fra McGill Universitet, Montréal, hvor hans hovedlærere var John Rea, Jean Lesage og Christoph Neidhöfer.
I 2007 flyttede Robert til USA og underviste på deltid på colleges og universiteter i Baltimore og Annapolis. Fra 2013 – 2021 var Robert associate professor i teori og komposition ved The Catholic University of America i Washington, D.C. Der underviste han i kompositionslektioner på alle niveauer, bachelor i harmoni, kontrapunkt, høretræning og orkestrering samt doktorgradsseminarer det 20. århundredes musikanalyse.
Siden 2008 har Robert skrevet adskillige analytiske artikler om musikken af Wolfgang Rihm, Pierre Boulez og Henri Dutilleux, såvel som spørgsmål om musikalsk tid. Hans arbejde er blevet udgivet i Perspectives of New Music (USA) og Circuit Musique Contemporaines (Canada).
Robert begyndte at dirigere kormusik i begyndelsen af 1990'erne, og har siden dirigeret opera-, orkester-, kor- og kammerværker fra barok til ny musik. Siden 2000 har han fokuseret mest på nutidigt repertoire og har dirigeret over tredive nutidige værker, herunder mange uropførelser for ensembler i Canada og USA, primært toneART (Toronto), SONAR (Baltimore) og Newprism Ensemble (Washington D.C.). Højdepunkter inkluderer værker af Grisey, Boulez, Hosokawa, Abrahamsen, Sørensen, Murail, Sciarrino, Stravinsky, Wen-chung Chou og Feldman.
I 2020 flyttede Robert til Danmark og bor i nærheden af Aarhus, hvor han fortsætter med at undervise og komponere.