Josuè Blanco er født og opvokset i Barcelona, Catalonia, 1993. Han begyndte at spille horn og klaver i Sabadell . Her opnåede han en ærespris i horn. I denne tid spillede han i forskellige unge orkestre som JOCG, JOSV, i International Curses of music i Cervera, samt Italian Brass Week med Luca Benucci, Dale Clevenger og Stefan de Leval Jezierski m.fl. Han begyndte at studere komposition hos Israel David Martinez på Conservatori Superior de Música del Liceu. Han studerede også hos Benet Casablancas, Benjamin Davies, Oliver Rappoport og Víctor Estapé. Han har modtaget masterclasses med George Benjamin, Hèctor Parra, Raphaël Cendo, José Manuel López López m.fl. Efter uddannelse var han artist-in-residence på l'Estruch: Fàbrica de creació de les arts en viu i Barcelona. Her begyndte han at udvikle et synestetisk system baseret på forholdet mellem farver og lyd, som han senere har brugt i sine kompositioner. Han flyttede til Danmark i 2020 for at studere sin kandidat i komposition på Det Jyske Musikkonservatorium ved Neils Ronsholdt, Juliana Hodkinson og Simon Stenn-Andersen. Han har ligeledes modtaget undervisning i korledelse hos Carsten Seyer-Hansen og Søren Kinch. Efter endt uddannelse har han fortsat sine studier i korledelse og orgel på Vestervig Kirkemusikskole hos Anders Gade.
Musik
Josuè Blancos musik er varieret, selvom den udspringer af en klassisk baggrund med kammerværker som Kroppe af lys, PAN og Kaleidoskop til orkesterværker som Om lys eller Fjordens Fortællinger. Søgen efter lydressourcer har fået ham til at eksperimentere med nye elektroniske medier eller placering af lyden i et bestemt rum. Denne idé har han brugt i værker som Lyden af lys og KUNSTIGT TRÆ. Et af omdrejningspunkterne i hans musik og kompositionspraksis er samspillet mellem lys, farve
og lyd set ud fra et synestetisk synspunkt: at forbinde bestemte farver med bestemte lyde eller visse visuelle fornemmelser med lydstimuli.