Dansk musikhistorie har haft og har stadig til en vis grad et uafklaret forhold til Paul von Klenau som menneske og til hans musik. Han levede hovedparten af sit liv i Tyskland og blev af sin samtid snarere opfattet som tysk komponist end som dansk, selv om han var dansk statsborger, havde bopæl på Frederiksberg og opholdt sig i Danmark regelmæssigt hver sommer. I Dansk Biografisk Leksikon 2. udg. (1937) skriver Richard Hove, at han blev i ”en saadan Grad en ’Germanernes Lærling’, at det er ret vanskeligt at erkende ham som dansk Komponist”. Da han tog fast ophold i København 1939, følte han, ”at [KODA og Dansk Komponist Forening] hellere saa min Hæl end min Taa” (Erindringer 1944, utrykt manuskript[1]).
Efter befrielsen og Klenaus død 1946 blev der stille om hans navn og musik – navnlig den del af hans værker, som var komponeret og opført i Tyskland efter nazisternes magtovertagelse 1933. Det skyldtes snarere en formodning om, at han var ”nazist”, end en musikfaglig bedømmelse af hans kunst. Det er karakteristisk, at den ganske kortfattede artikel om Klenau i Aschehougs Musikleksikon 1957 kun omtaler tre symfonier og forbigår hans tre seneste [dengang kendte] symfonier, der alle havde været opført i Danmark – nr. 5, 6 og 7 ved torsdagskoncerter i Statsradiofonien 1942 og 43.
Det totale nulpunkt nåedes i Gads Musikleksikon 1976 og Dansk Biografisk Leksikon 3. udg. (1979-84), hvor der helt mangler opslag om Paul von Klenau, som dog er omtalt i internationale leksika fra disse år. Den store danske Encyklopædi gør afbigt 1998 med otte linjer, der bl.a. omtaler syv symfonier (”i senromantisk stil”), og et skridt videre går Gads Musikleksikon 2004, der omtaler at Klenau stilistisk bevæger sig ”inden for såvel senromantik som serialisme”.
Årtusindskiftet markerede et vendepunkt i den danske Klenau-reception. Musikforskere på Det Kgl. Bibliotek fik kontakt med Klenaus arvinger i Wien og konstaterede, at der fandtes en meget stor samling noder, breve og andre papirer, som omhyggeligt var ordnet og opbevaret af Klenaus hustru, Margrethe Klimt, efter hans død. Samtidig blev nogle af hans værker tilgængelige på plademærket Dacapo, og med betydelig fondsstøtte lykkedes det Det Kgl. Bibliotek at erhverve Klenau-samlingen, der nu er katalogiseret og under udforskning/udgivelse.
Paul von Klenaus liv og værk er dermed under omvurdering. Det er ensbetydende med, at nærværende artikel (oktober 2013) bør læses som en foreløbig statusrapport. Forf. er videnskabelig medarbejder Eva Hvidt, Det Kgl. Bibliotek, og professor emeritus Niels Krabbe, Det Kgl. Bibliotek, stor tak skyldig for generøst at have stillet upublicerede manuskripter og foreløbige forskningsresultater til rådighed for artiklen og for råd og dåd ved udformningen af teksten.
(JBR)
NOter
[1] Paul von Klenau dikterede 1944 sine erindringer til en hjælper – angiveligt efter hukommelsen uden brug af noter og koncentreret om de indtryk, der havde fæstnet sig i hans hukommelse. Erindringerne er under redaktion af Eva Hvidt, Det Kgl. Bibliotek, der har stillet et foreløbigt manuskript til rådighed for udformningen af nærv. artikel.