Født i Mariager varede det en tid før min interesse for musik og lethed ved gehørspil på klaver kunne bringes ind i en bane med en kvalificeret musikundervisning. Først i gymnasietiden fik jeg føling med den klassiske musik og den nyere kompositionsmusik. Derefter gik det stærkt med både at lære musikkens håndværk og gøre klar til studier på universitetet og siden konservatoriet.
Stor inspiration og lærdom fik jeg fra alle mine mange lærere, specielt fra Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgren i faget komposition. Mødet med Peter Maxwell Davies i 1970erne var af afgørende betydning for mig og åbnede i dén grad mine sanser for musikteatrets verden. Min kompositoriske interesse var ikke indenfor modernismen med dens mange talrækker og formalistiske krav til værkerne. Nærmere var det Stravinskys musik og især hans neoklassiske værker, som fangede min opmærksomhed sammen med komponister, hvis værker var forankrede i idéen om musik-på-musik og i collage-teknikken.
Det er blevet til mange værker gennen årene, men langt de fleste er blevet lejlighedsværker, bestemt for en særlig anledning eller et specielt ensemble, og måske derfor indfandt det særlige (Erik)Bach-musikunivers sig aldrig.