Christian Hildebrandt har som komponist, musikforsker og underviser specialiseret sig i kormusik. I sine korkompositioner bruger han tekst og musik som materiale til at udtrykke nye og ofte umiddelbart usammenhængende betydninger. Renæssancepræget melodik og en blanding af modal og senromantisk harmonik er med til at skabe en ny sammenhængskraft i tekst og musik. Musikkens drivkraft er spændingen mellem det oprindelige og det fortolkede.
Der er ofte to modsatrettede betydningslag i en typisk Hildebrandt'sk korsats. De kan enten gå horisontalt som forskellige linjer gennem værket eller fremkomme som en ramme med en del af et billede, der omkranser et helt andet billede. I sidstnævnte tilfælde er de to lag tydeligt asymmetriske; det ene dukker op som en fremmed midt i det andet. Men det kan også være tilfældet med førstnævnte teknik, hvor en underliggende symbolik er knyttet til en mere eller mindre skjult melodisk eller anden strukturel reference, mens musik og tekst overordnet udtrykker noget andet.
Christian Hildebrandts kormusik kan inddeles i værker med bibel- eller salmetekster og værker med lyriske tekster, som i flere tilfælde er blevet til i et samarbejde mellem komponisten og forfatteren. Hildebrandt har også skrevet en del brugsmusik til kirkekor ud fra et ønske om at forny dette repertoire inden for den klassiske tradition uden at gå på kompromis med den musikalske kvalitet og udtrykskraft.
Et hovedværk, der kan siges at høre til alle tre kategorier, er "Forvaltere af den Solbeskinnede Virkelighed" fra 2011 med tekst af Ursula Andkjær Olsen, som var en bestilling fra otte københavnske kirker, der ønskede et nyt bud på en messekomposition.
Et andet hovedværk er en række latinske motetter komponeret i perioden 2004 til 2006, som hver for sig bygger på uafhængige religiøse tekster, men som samlet også repræsenterer et cyklisk forløb.