Kim Helweg begyndte at komponere i en alder af 13 og fik sin professionelle debut i 1974 med kompositionen " Lille Blæserkvintet " ved en koncert med ”Gruppen for alternativ musik” i Nikolaj Kirke i København.
Den første trykte komposition af Kim Helweg, HVIDHEDEN OG STILHEDEN (The Whiteness and the Stillness) fra 1975 viser tydeligt hvilke komponister har påvirket hans tidlige år - nemlig John Cage og Penderecki blandet med en stærk indflydelse fra den litterære attitude relativisme.
Den tomme side bliver efterfulgt af en noget mere ”heavy sound". En facination af amerikansk fusionsmusik med dens brug af stilblandinger og elektronisk lyd fører til en længere periode med jazz/rock-kompositioner kulminerende i to jazz/rock-symfonier (Mekanisk Destruktion 1977 og Den Brændende By 1984) og rock-operaerne Odysseus (1982) og Sort Messe (1983). Kompositioner, der er blander idiomer fra jazz og rock med klassisk kompositionsteknik.
I 1985 og 1988 vandt Kim Helweg 1. præmie for kompositioner skrevet til DR Underholdningsorkester. I 1986 fik hans anti-musical "Kreutzersonaten" (baseret på Tolstoj og Beethoven ) - med både musik og tekst af Kim Helweg - en 3. pris ved European Broadcast Union konkurrence i Monaco efter højlydte protester fra den italienske og franske jury, der ønskede kompositionen belønnet med 1. præmie på grund af dens originalitet.
Siden 1988 har Kim Helweg hovedsageligt komponeret for klassiske ensembler, men med en stadig synlig jazz/rock indflydelse.
Fra denne periode stammer værkerne Interference* (1989), som gennem 10 år blev en fast bestanddel af Royal Danish Brass repertoire, Variationer over Chick Corea's LA FIESTA* (1991) og Blue Edge* (1994) bestilt og uropført af Thorson & Thurber Duo, og America Fantasy (1994) til Safri Duo, hvoraf de sidste 3 har opnået international udbredelse.
Fra samme produktive periode er også Violinkoncert (1991) til Walter Gaffron, Cellokoncert (1993) til Morten Zeuthen og Ragnarok symfoni nr. 2 (1992).
I SHLAG for punk sanger og symfoniorkester (bestilt af Staatstheater Stuttgart, 1992, koreografi af Roberto Oliveira (Br)) eksperimenteres der med ekstreme udtryk og stiltræk. Kompositionen kræver en punk sanger, der skriger ordet " shlag " gennem hele det 12 min. lange stykke, som blev modtaget som en provokation i den tyske presse. Shlag har siden specielt vundet indpas i danseverden og er blevet koreograferet 3 gange.
Et andet vigtigt værk fra denne periode er den musikalske epos DVOJNIK* (1994) for 2 klaverer og orkester (bestilt af Thorson & Thurber piano duo), inspireret af romanen Dobbeltgængeren (af Dostojevskij). Koncerten arbejder med et dobbelt billede i flere lag: 2 koncerter, 2 klaverer og med 2 sideordnede musikalske forløb. Den blev indspillet i 1996 af Thorson og Thurber klaverduo , men uropførelsen fandt først sted d. 7. juni 2002 Teatro Colon i Buenos Aires, Argentina, med klaver/slagtøjkvartetten MASA 2 og Orquesta Filarmonica de Buenos Aires.
DVOJNIK blev efterfulgt af en anden koncert for 2 percussionister og orkester: Barroco Brasileiro* (bestilt af Safri Duo) uropført i 1999, samt Requiem Piazza Duomo for 1.000 sangere og 100 musikere (udført i forbindelse med Kulturby 1996) og flere værker for kammerorkester, skrevet i perioden som huskomponist for "Musik i Väst" i Sverige.
Samarbejde med forskellige koreografer viser andre aspekter af Kim Helweg musik. Eidolon (Rambert Dance Company med kammerorkester (London)), Amor og Psyke (Den Kongelige Danske Ballet og Det Kongelige Kapel (København)) og The Return of Don Juan (Arc Dance Company med London Musici (London)), koreograferet af Kim Brandstrup, optræder en form for neo-romantik som transformerer sig til en slags neo-modernisme i senere værker som: "delt i tre" (3 Etudes for klaver solo), " Spiri"* (for 2 klaverer ), "Silent Tales" (Al Niente* for cello solo og elektronik), bestilt og koreograferet af den danske Jens Bjerregaard.
I 2002 og igen i 2004 bliver Helweg eneste opera STALINGRAD* opført af Holland House på Det Kongelige Teater i København. Librettoen er skrevet af den britiske forfatter Howard Barker, hvis bemærkelsesværdige skuespil bygger på tanken om det kaotiske teater. Igen er dobbeltheden et vigtigt element i både musikken og historien: 2 hovedpersoner (som er den samme), 2 orkestergrupper, 2 klaverer og så videre.
Blandt de senere værker er RAUM* (2006-07) (igen skrevet til en danseforestilling af Jens Bjerregaard ), Movements* for cello solo (2008, skrevet til John Ehde, der også har indspillet værket). Dobbeltimage balletten Ballerina/Danseur Noble (2009) blev uropført på Operaen, København, maj 2010 af Det Kongelige Danske Ballet og Det Kongelige Danske dirigeret af Mats Rondin med koreografi af Kim Brandstrup.
Senest i 2013 er balletten Petit Voyage og en rekonstruktion af Mekanisk Destruktion fra 1977 blevet uropført.
Kim Helwegs musik og især værkerne for 2 klaverer og 2 klaverer og slagtøj er blevet regelmæssigt opført i Europa, Nordamerika, Sydamerika og i Sydkorea, og siden 1992 har han modtaget bestillinger på værker fra Italien, Canada, Argentina, Brasilien, Finland, Tyskland, Holland, Sverige, Serbien, USA og England.
Fra 1983 har Kim Helweg regelmæssigt modtaget støtte af Statens Kunstfond (ovennævnte værker mærket*, er skrevet med støtte fra Statens Kunstfond).
Af: Kim Helweg
Liv og musik
Værkliste
Værkliste findes på komponistens eget website.
Diskografi
Diskografi findes på komponistens eget website.