Louise Alenius Boserup er en dansk klassisk komponist, født i 1978 i Charlottenlund. Hun markerede sig for alvor på den klassiske musikscene, da hun i 2009 på bestilling af Den Kongelige Ballet skrev den ny 2. akt til Bournonville-balletten "Napoli" som erstatning for Niels W. Gades oprindelige musik fra 1842. Resultatet var det symfoniske værk " Golfo", som ikke blot markerede en historisk ændring af den klassiske ballet, der regnes som August Bournonvilles hovedværk, men som også for Alenius selv blev startskuddet til meget produktivt årti i partiturmusikkens tegn. Årtiet kulminerede i november 2019 med tildelingen af Danmarks største enkeltstående kulturpris, æresprisen Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat på 750.000 kroner, og i august 2019 med soloudstillingen af installationsværket "Tête" på Statens Museum for Kunst.
Se og lyt til et uddrag af Napolis 2. akt her
Se en kort tv-dokumentar om Louise Alenius, optaget i ugerne op til overrækkelsen af æresprisen, her.
"Tête" er en over tre meter høj træskulptur, formet som kunstnerens eget hoved, og samtidig en koncertsal for ét publikum ad gangen, hvor Alenius’ ufuldendte etuder afspilles, og hvor hun ved særlige lejligheder selv optræder med vokalimprovisationer. Louise Alenius er nemlig ofte også medvirkende i sine egne værker, der ikke sjældent er stedsspecifikke, og som ofte har præg af performancekunst. Sammen med partiturmusikken og arbejdet med vanskeligt tilgængelige emner (som fx incest i operaen "Silent Zone", 2017) er denne interaktion eller inter-relation en gennemgående ledetråd i hendes kunstneriske praksis.
Se Louise Alenius performe i Tête her
Autodidakt og uortodoks
Louise Alenius er autodidakt og rundet af det parisiske musikproduktionsmiljø, idet hun i perioden 1997 til 2006 opholdt sig i den franske hovedstad og levede som sanger, producent og med tiden tiltagende også som komponist af primært elektronisk musik og musik til reklamer og film. Denne skoling i et miljø med kontant afregning fra publikum og opdragsgiverne, og hvor fokus i høj grad ligger på det melodiøse og catchy, har givet Alenius’ musik en tilgængelig lethed, som præger det i øvrigt komplekse overbliksarbejde med de store og langstrakte strukturer i partiturværkerne.
Louise Alenius arbejder lejlighedsvist fortsat med reklame- og filmmusik. Lyt til hendes sang "Slow Mover" (indsunget af hende selv), skabt til to tv-reklamer for Interflora (2014), her
En anden effekt af denne skoling er Alenius’ nyfortolkende og uortodokse tilgang til traditionen og de klassiske kunstarter, som hun uimponeret nyfortolker i flere af sine værker. Hun har tidligere udtalt andetsteds, at hun ”hacker formaterne”, og det er en rammende betegnelse, men snarere er der tale om, at hun på original vis skaber nye formater. Et oplagt eksempel er Alenius’ serie af samlet flere end 500 petit-forestillinger på Det Kongelige Teater under navnet "Porøset" (1-8 i perioden 2014 til 2018), som dels inkorporerede elementer fra teaterets fire kunstarter, og som dels havde komponisten selv i en aktiv, performende rolle. Et kendetegn ved Porøset var, at det hver gang foregik et hemmeligt sted på Det Kongelige Teater, og at publikum for forhånd intet vidste om indholdet.
Oplev uddrag fra "Porøset 7" her.
Stedsspecifikke værker og vanskeligt tilgængelige emner
Porøset-forestillingerne var intime rum, hvor der blev optrådt for kun ét publikum ad gangen. I en af forestillingerne (Porøset 2) blev publikum på tæt hold præsenteret for et døende menneske i en sygeseng (Alenius’ kræftsyge ven), og netop livtaget med svære emner og vanskelige problematikker er Alenius’ tematiske signatur. Hun har fx skrevet før-dødsmessen "Prequiem" (2016), som er et ritual for døende mennesker, der blev opført flere end 30 gange for terminale patienter af komponisten selv. Hun står også bag det stedsspecifikke korværk Rite of Nothing (2018), skabt til Cisternerne i København, hvor tilværelsens meningsløshed kommenteres gennem opfordringen til selv at skabe betydning i det smukke, men betydningsløse eller tomme ritual. Med kammeroperaen "Silent Zone" – der indbragte hende såvel tre Reumert-nomineringer samt Carl-prisen og P2 Prisen 2018 for ’Bedste koncertoplevelse’ – tog hun livtag med det tabubelagte emne incest, og frem mod 2022 arbejder hun på bestilling af Den Kongelige Opera på en stor opera om aktiv dødshjælp.
Se et interview med Louise Alenius om "Porøset 2" og den døende medvirkende her. Der indgår klip fra forestillingen. Se en optagelse af kammeroperaen "Silent Zone" her.
Den nærmeste fremtid
Louise Alenius arbejder som nævnt på en opera til Den Kongelige Opera til opførelse i 2022. Blandt mange andre store og små projekter arbejder hun desuden på musikstykket "Kejseren af Portugalien" (s.m. Elisa Kragerup) som sættes op på Betty Nansen Teateret i 2021, og på et korværk for otte stemmer med titlen "Isolation", der sættes op på Østerbro Teater med premiere ligeledes i 2021.