Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil

Liv og musik

Timothy Baxters barndom var et liv i musik med musikalske forældre. Han begyndte tidligt at spille klaver og spillede desuden cello i skoleorkestret. Hans dannelses år var i høj grad centreret omkring kirken, først som kordreng og senere som organist, og han begyndte tidligt som komponist. Motetten O Most Merciful, skrev han som 15-årig, hvilket indvarslede en lovende karriere som komponist. 

Han begyndte sine musikalske studier på Royal Academy of Music i London i klaver og komposition. Hans første kompositionslærer, sydafrikaneren Priaulx Rainier, var en afgørende og opmuntrende skikkelse, som fik den nye unge studerende til at deltage i den årlige kompositionskonkurrence, som han til alles overraskelse vandt. Denne tidlige succes førte til, at Baxter primært rettede sin opmærksomhed mod komposition, og derefter fulgte yderligere succes i konkurrencer.

Blandt hans lærere i komposition var Anthony Milner og Alan Bush, og hans deltagelse i Dartington Summer School of Music førte til kontakt med en mangfoldig og indflydelsesrig række af kompositionslærere som Stefan Wolpe, den polske komponist Witold Lutoslawski og de amerikanske komponister Elliott Carter og Aaron Copland.

Han studerede direktion hos Peter Gellhorn (BBC og Glyndebourne). Han tog desuden en B.Mus. grad fra University of London.

Baxter var freelance musiker i flere år, for eksempel med London Philharmonic Choir, Ballet Rambert, London Ballet Company og Martha Graham Dancers. Han havde også været vicemusikdirektør ved The Old Vic Theatre og kantor og organist ved St. Philip the Apostle, Finchley, London. Som freelancepianist arbejdede han sammen med cellisten Jaqueline du Pré.

Han var professor i komposition ved Royal Academy of Music, London, 1965-1990 og blev udnævnt Fellow ved The Royal Academy of Music (FRAM). Derudover var han international censor for Associated Board of the Royal Schools of Music 1966-2005.

Baxter skrev en række værker til kirken, herunder korstykker, kantater, orgelværker og liturgiske arrangementer. Desuden har han skrevet meget kammermusik, balletmusik og undervisningsmusik.

Hans musical The Birth of Jesus er blevet produceret tre gange i Queen Elizabeth Hall i London og desuden indspillet med ham selv som dirigent og udgivet som LP.

Han boede i Danmark fra 1990 til sin død. Han var medlem af Dansk Komponistforening og tillige Vesterbro Komponistforening (Komvest) siden 2009, flere år som medlem af bestyrelsen og som formand.

Mange værker er udgivet i Danmark og udlandet, især i Storbritannien.

Der er udkommet tre cd'er med hans musik, den sidste i 2020.

Værkliste

Udvalgte værker

Instrumentalværker/kammermusik

String Quintet (2 vln, vla, 2 vc)

String Quartet                                                

Birthday Greetings (2 vln, vla, 2 vc og vokal)               

Blæserkvintet “Music for a festive occasion”

Blæserkvintet “Adagio for Wind”

 

Little Suite (Fløjte/ blokfløjte og guitar/piano/ 3 satser for cembalo)

Adagio for oboe and piano         

Adagio for Sax (Altsaxofon og guitar/piano)

Pastorale (Fløjte og piano)         

Rondino (Fløjte og piano)                            

Triptych (Klarinet og piano)

Oboe Triptych (Obo og piano)                    

In pensive mood (Klarinet og piano)                             

In the shade (Klarinet og piano)

Oboe in the Shade (Obo og piano)

Early Bird (Klarinet og piano)

Respice Variants for Oboe and Organ

Respice Variants for Alto Sax and Organ

Mindre stykker til uddannelsesbrug for obo, klarinet, violin, bratsch og cello

 

Accordeon

Six Bagatelles (two accordeons)

Alla Cubana (two accordeons)   

 

Keyboard

Six Bagatelles for 2 pianos (opr. for dobbeltklaver)                                      

King of Glorie, orgelsolo                                      

Organ Pastorale/Orgelpastorale, 

Nativity (piano suite)

Alla Cubana (2 klaverer)

2 små klaverstykker til undervisningsbrug

                

Vokalværker

Korværker:

O most merciful/ O Nådigste Gud, SATB, a capella                       

We adore Thee Christ/ Vi tilbeder dig Gud, SATB, a capella                          

The Lord Jesus Christ/ Christus efter nadveren, SATB, a capella                   

King of Glorie (SATB og orgel)

An English Mass (Kor)

Sov lille barn/ Lullaby (SATB) a capella / orgel

The first Nowell, arr. a capella (SATB)

Chant for Advent

Worthy is He/ Værdig er Han

Halleluja 7, Alleluia 7

Egils Sange, SATB (fragment)

                                  

Sange:

Sweet day/Dagen, (Sopran, mezzosopran, baryton og piano)        

Lullaby/Vuggevise, fra “The Birth of Jesus”, (Sopran og piano)    

Du er på! (Børnesang m. piano eller guitar)

                

Andre værker

Musical:

The Birth of Jesus, 2 akter, (5 solister, 4-st. pigekor, skuespillere, dansere og kammerorkester)

Ballet:

To everything there is a time (Orkesterværk)

Orkesterværker:

Variations upon a theme by Holst

Harlekin Ouverture

 

3 små stykker for strygere og cello solo (amatører):

Barcarolle

Berceuse

Intermezzo

 

Cantater:

Respice in me, (Sopran, mindre orkester/ sopran orgel og strygere)

Song of Songs, (Sopran, baryton, SATB kor, piano, harpe og slagtøj)

Prophets of doom and of glory, (SATB kor og orkester)

Divine Reproaches (Orkester, 2 kor og solister)

                

Desuden:

Liturgiske arrangementer, impromptus for ballet, instrumenteringer, arrangementer mv.

                

Forlag

Novello, Ascherberg Hopwood And Crew Lt  (L J Cary And Co. Ltd.), The Royal School of Church Music, Saint Martins, Oxford University Press, ABRSM, Queens Temple Publications, Schott Musik og Edition-S-Music-Sound-Art.

 

Musikeksempler

Oboe Triptych (3 satser)

Galya Kolarova, piano og Demetrios Karamintzas, obo, Skt. Nicolai kirke, Rønne, 2013

Værket begyndte som 3 små stykker for klarinet og piano, medens Timothy Baxter endnu var studerende på The Royal Academy of Music, London. Timothy Baxter spillede selv piano ved førsteopførelsen med en medstuderende Harrison Birtwisle (nu Sir Harrison, komponist) på klarinet. Aaron Copland, hans daværende lærer, syntes godt om værket, men kritiserede midtersatsen, som han anbefalede blev skrevet om.

Mange år senere skrev han værket om med en helt ny midtersats. Titlen Triptych  er taget fra betegnelsen for en trefløjet altertavle. Oboe Triptych er en version for obo tilegnet Galya Kolarova, piano og Demetrios Karamintzas, obo. Duoen spillede førsteopførelsen i sommeren 2013 i Skt. Nicolai Kirke, Rønne. 

 

King of  Glorie

Organ recessional (for Birthe)

Organist Christopher Wrench, Australien, på orglet i Sorø Klosterkirke, 2010

Værket blev skrevet i hast i 1989 til komponistens eget bryllup i den danske kirke i London. Det er baseret på hans egen motet for SATB kor og orgel med tekst af George Herbert. Siden har en række  organister spillet værket, som er èt af komponistens mest succesrige.

I 2010 spillede Christopher Wrench, Australien, værket i Sorø Klosterkirke ved en fejring af komponistens 75 års fødselsdag.

Organist Merethe Lammert Køhl Hansen, Sorø Klosterkirke brugte siden stykket som præludium ved festgudstjenesten i anledning af kirkens 850 års jubilæum, medens HM Dronningen skridtede ind i kirken. Værket blev valgt p.g.a. dets inklusion af gregorianske inspirationer i et moderne tonesprog og som derfor kunne illustrere kirkens lange historie.

 

Organ Pastorale

Organist Christopher Wrench (Australien) på orglet i Sorø Klosterkirke, 2010

Opførelsen i Sorø Klosterkirke fandt sted  i 2010 i anledning af komponistens 75 års fødselsdag. Det er et nyere værk, lyrisk og stilfærdigt. Det er inspireret af komponistens lille undervisningsstykke for klarinet og piano og udgivet af ABRSM. En række organister har værdsat at spille værket.

 

Sweet Day/Dagen

Signe Asmussen, sopran og Christian Vestergaard, piano. 2010

(1965-2010). Den engelske tekst er et digt af George Herbert (1593–1633). Den danske tekst er skrevet af Birthe Baxter (1943). Værket er fra 1965, medens versioner for baryton og mezzosopran er blevet et udarbejdet senere. Det smukke pianoakkompagnement er inspireret af fransk musik.

Førsteopførelsen fandt sted på the Royal Academy of Music, London. Optagelsen stammer fra en liedkoncert i 2010 arrangeret af Vesterbro Komponistforening (Komvest).

 

Lullaby/Vuggevise

Signe Asmussen, sopran og Christian Vestergaard, piano. 2010

Vuggevisen stammer fra musical'en ”The Birth of Jesus” med tekst af Barba Sidmouth (1933-89). Dansk tekst er udarbejdet af Birthe Baxter (1943). Værket er blevet produceret 3 gange og opført i Queen Elisabeth Hall, London i tredserne. Den er tillige udkommet på plade.

Optagelsen stammer fra en liedkoncert i 2010 arrangeret af Vesterbro Komponistforening (Komvest).

Diskografi

Timothy Baxter Volume 1
Ulrich Stærk (piano), AnneMette Stæhr (piano), Galya Kolarova (piano), Demetrios Karamintzas (obo),
Signe Asmussen (mezzosopran), Anthony Ovenell (fløjte), Paul Gregory (guitar).
Claudio Records (2015)

Timothy Richard Baxter

Født:

24.05 1935, London

Død:

15.05.2021

Uddannelse:

Komposition og klaver, Royal Academy of Music, London (Alan Bush, Priaulx Rainier).

Øvrige beskæftigelser:

Pianist m. Old Vic Company og London Ballet Company, lærer i komposition Royal Academy of Music 1965-90. Kantor og organist ved St. Philip the Apostle, Finchley. Musikdirektør ved Arnold House School i St. Johns Wood.

Priser/legater:

Josiah Parker Prize, 1957.
Arthur Hinton Prize, 1958.
Corder Memorial Prize, 1959.
John E. West Prize, 1959.
Patrons Fund Prize, 1964.

Forlag:

Edition S, Novello, Ascherberg Hopwood And Crew Lt  (L J Cary And Co. Ltd.), The Royal School of Church Music, Saint Martins, Oxford University Press, ABRSM, Queens Temple Publications, Schott Musik.

Profil oprettet:

30. maj 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.