Jeg ved ikke, hvornår jeg begyndte at spille, kan bare huske, at jeg på et tidspunkt som barn sad ved familiens Hornung & Møller flygel og var fascineret af at finde spændende akkorder.
Jeg kommer fra et hjem, hvor vi var otte søskende og havde to flygeler og to klaverer. De fleste af os søskende har på et tidspunkt gået på musikkonservatoriet, dagen igennem var der næsten altid en eller anden, der øvede sig, om det så var på bratch, cello, klaver, klarinet eller obo. Jeg havde derfor allerede som barn et stort kendskab til det klassiske repertoire som f.eks. Bachs Wohltemperiertes Klavier, klaversonater af Beethoven, Chopins etuder, klavermusik af Schumann, Brahms og Ravel. Desuden spillede Carl Nielsens musik en stor rolle, da min morfar Thorvald Nielsen, som var violinist i Det kongelige kapel og professor på DKDM, var en personlig bekendt af Carl Nielsen. Mine forældre hørte tit klassisk musik i radioen, hvor torsdagskoncerterne var fast repertoire.
Både radiotransmissionerne og vores pladesamling gjorde, at jeg også allerede som barn fik kendskab til klaverkoncerter og symfonier af Beethoven og Mozart tillige med musik af Schostakovitch og Stravinsky, hvor jeg tydeligt husker min betagelse af disse to sidstnævnte komponister. Ikke mindst blev jeg fascineret af Sacre du Printemps, da jeg opdagede dette stykke musik.
Senere som teenager blev jeg fascineret af jazzmusik via familiens plader med Duke Ellington og saxofonisten John Coltrane og med plader med Erroll Garner og hans trio. Ligeledes indtog The Beatles en stor rolle i mit musikalske univers.
Jeg begyndte at komponere, da jeg efter studentereksamen startede på Musikvidenskabeligt Institut. Det var nok meget min opvækst med klassiske komponister, der prægede disse tidlige værker.
Efter jeg startede på organistuddannelsen, blev mødet med Messiaens orgelmusik en stor inspiration, som har præget mange af de værker, såvel for kor som for orgel. jeg skrev i perioden efter min diplomeksamen som organist. Senere blev min kompositoriske stil i nogen grad præget af de periodiske gentagelsesmønstre, som er kendetegnende for minimalismen.
En stor del af min produktion som komponist hidrører fra mit virke som kirkemusiker. Min kirkemusikalske produktion i form af kor- eller orgelmusik tager et tydeligt afsæt i traditionen, hvor jeg trækker på hele musikhistorien helt tilbage fra den gregorianske sang, som har min store interesse, og hvis kirketonalitet spiller en betydelig rolle i min produktion.
Jeg interesserer mig ikke for at opdele musik i genrer - pop, jazz, klassisk, rytmisk osv., idet jeg kan finde inspiration i al god musik, uanset tidsalder og genre.