Sandra Boss er født og opvokset i Danmark. Hun spillede som barn og ung klarinet og klaver og dyrkede musikken i sin fritid gennem kammermusik og orkester. Hun er student fra Aurehøj Gymnasium. I starten af hendes 20’ere forlod hun musikken for i stedet at fokusere på litteraturen. Dette resulterede i en bachelor i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet, med tilhørende studier i kunsthistorie fra Université de Denis Diderot, Paris, Frankrig. Musikken vendte dog tilbage i en fornyet form, da hun begyndte at få interesse for at lave elektronisk musik. Hun studerede sidenhen komposition ved Det Jyske Musikkonservatorium, og blev bachelor fra DIEM (Dansk institut for elektronisk musik). Herefter lavede hun en kunstnerisk baseret Ph.d. fra Aarhus Universitet, hvor fokus var på samspillet mellem den menneskelige høresans og teknologi. I 2019 afsluttede hun sin kunstneriske PhD “Tuning the Ear – Exploring Conditions and Conceptions of Hearing”.
Sandra Boss’ værker afspejler hendes baggrund i både den klassiske og elektroniske verden. Hendes værker bevæger sig ofte mellem performance og installation og hun udforsker lydflader, som både kan komme fra velkendte musikinstrumenter, men også fra lydkilder, som ikke umiddelbart er tænkt til at blive brugt til musik. Uanset hvilken lydkilde hun arbejder med, er fokus næsten altid på klangudforskning og på at vide nye sider af det vi troede vi kendte.
En af de lydkilder der især har optaget Sandra Boss har været orglet. Hun har lavet værker for kirkeorgler, stueorgler og MIDI-kontrollerede orgler. Hun har også fået konstrueret sit eget mobile orgel, der har gjort det muligt at optræde uden for de etablede koncertsale og kirke. I sit arbejde med orgelmusik, har hun været interesseret i at vride vrangen ud på dette instrument, afsøge instrumentets klanglige afkroge og skabe strukturer, bl.a. gennem brugen af MIDI-teknologi og gennem manuel manipulation af lufttilførslen, man ikke troede muligt.
Find orgelværker her.
Samme klanglige nysgerrighed har hun også brugt i værket ÆTER for fem strengeinstrumenter (Uropført af Ensemble Lydenskab 2023), værket VÆKST for forlængede blæseinstrumenter og perskussion (uropført af Aarhus Sinfonietta, 2019), Sustained Effort for forlænget harmonika (Uropført SPOR Festival 2018).
Sandra Boss’ værker er blevet opført på festivaler og venues i både Danmark og udlandet, heriblandt på Cafe Oto (UK), KRAAK Festival (Be), Detritus Festival (GR), Super Deluxe (JP), Klangkunst Festival (DE), Future Stops (CDN) og SPOR Festival (DK).
I 2017 blev hun tildelt Carl Nielsen Talentprisen og i 2022 modtog hun et 3-årigt arbejdslegat fra Statens Kunstfond. Statens Kunstfonds motivering lød:
”Sandra Boss er en lydkunstner og komponist, der får det velkendte til at vise sig fra nye og overraskende sider. Med elektronisk styrede orgler, lyden af slettede kassettebånd, hjemmebyggede forlængelser og udbyggelser af de klassiske instrumenter, forarbejdning og manipulering af gamle elektroniske apparater, bøjes den musikalske virkelighedsopfattelse pludseligt på måder man ikke troede mulige. Den vedholdende, klanglige nysgerrighed, synes at være en arbejdsmetode der løber som en rød tråd gennem alle hendes værker. Dertil kommer en forfinet musikalsk sans for at sætte klangene sammen i et ofte tilbageholdt og eftertænksomt udtryk. Hendes stramt formede værker lader sig ikke nemt kategorisere, men rejser sig som sært dragende og egenartede musikalske lyduniverser.”
Foruden sin egen praksis har Sandra Boss siden 2010 været en del af kunstnerkollektivet Vontrapp, der skaber stedspecifikke værker i feltet mellem lyd, performance og installation. Her har hun været med til at lave værkerne En håndfuld Støv (Cisternerne, Frederiksberg, 2014), Shouting out Loud! (Nyborg, Fyn, 2017), Syndfloden (Museet for Søfart, Helsingør, 2020).
Sandra Boss indgår ofte tværkunstneriske samarbejder, hvilket har ført til værker skabt i samarbejde med billedkunstnere Ea Borre og Katrine Würtz Hansen, arkitekt Ina Hjort og digter Julie Sten-Knudsen. I 2021 skabte hun endvidere en ny permanent lydinstallation i samarbejde med dramaturg Astrid Hansen Holm til Arbejdermuseet i København.
Sandra Boss har undervist og været flittig gæsteunderviser i æstetik, komposition og historie, heriblandt på Det Jyske Musikkonservatorium, Det Rytmiske Musikkonservatorium, Det Kgl. Danske Kunstakademi og Den Danske Scenekunstskole.