Eksempler på værker af Eyvind Gulbrandsen med socialkonstruktionistiske træk og/eller hvor præsentationsformen er af væsentlig betydning.
Koncept: The Mannequin Ensemble (2011)
Dette ensemble består af 15 mannequindukker med indopererede højttalere. Ensemblet har med sin visuelle fremtoning og åbenlyse muligheder for at tænke i installationer, medvirket i flere af mine senere værk, både tutti og i mindre grupperinger. Ensemblet er et godt eksempel på en enkel, men effektiv ramme at præsentere musik i og skabe lydlige oplevelsesrum som de fleste kan relatere sig til, men samtidig føle sig enormt fremmed ovenfor.
Læs mere om projektet her.
The Four Seasons (2012)
I dette værk inddrager jeg aktivt publikum som kor. Til stykket, som er skrevet for saxofon og elektronik, er der skrevet en salme som publikum synger med på. Værket er skrevet til saxofonisten Kasper Pihl.
Læs mere om og lyt til værket her.
The Changeling (2012) - i samarbejde med Jullie Hjetland
I denne forestilling indgår de 15 mannequindukker fra The Mannequin Ensemble. Jullie Hjetland er sanger og performer, og værket fremstår som en kombination af installation, koncert og performance, med dramatiske elementer. Til uropførelsen ved SPOR 2012 valgte vi at åbne koncertformen og tillade publikum at komme og gå som det passede dem i de 4 timer forestillingen blev spillet. Med denne form håbede vi at opnå mulighed for personlig og selvstyret fordybelse fra publikum, ligesom man kan til en kunstudstilling.
Læs mere om og lyt til værket her.
Den fyrste song eg høyra fekk (2012) - i samarbejde med Lydenskab
I dette værk har jeg taget udgangspunkt i ensemblets 6 musikeres første musikalske minde. Igennem workshops både enkeltvist med musikerne, og som ensemble, har vi arbejdet med improvisation over deres selvvalgte musikalske minde indtil vi har opnået en fælles forståelse af et udtryk. Alt hvad musikerne foretager sig bliver sendt til min computer, live behandlet og sendt ud igennem 6 mannequindukker, placeret bagved publikum. Når værket opføres forsvinder lyset på musikerne gradvist, og kun dukkerne ender op med at være belyst.
Læs mere om og lyt til værker her.
Concertino (2013) - i samarbejde med sangerinden Christina Dahl
I dette værk søger vi at udforske mulighederne for æstetiske musikalske oplevelser for forældre på barsel, med deres nyfødte til stede. Vi skaber et musikalsk lydrum og en atmosfære hvor der er plads til fordybelse, bleskift, eftertanke, gråd og latter. Værket er for Christina og 4 kanals elektronik.
The Dream (2013)
Dette værk for solo fløjte, tape og sceneudsmykning er skrevet til Karolina Leedo. Motivationen for at lave en overdådig sceneudsmykning som visuel medspiller til værket ligger i at acceptere at scenen aldrig er visuelt neutral. Jeg har benyttet mig af et præmis som ikke altid er til at komme udenom - at musikken skal fremføres fra en scene - og så at sige boostet de muligheder der ligger i det præmis.
TIN (2013) - i samarbejde med “Små Grå”
I løbet af en uge i foråret 2013 mødtes Små Grå, en norsk vokal/performancegruppe, The Mannequin Ensemble og jeg i Oslo og skabte forestilling TIN. Arbejdsformen var workshopbaseret, med enkelte færdigkomponerede elementer. I løbet af ugen improviserede og øvede vi os frem til en times forestilling, som vi fremførte på DogA i Oslo og Litteraturhaus i København.