Som seksårig sad Bo Lundby-Jæger ved familiens nyindkøbte klaver og spillede og skrev, med egne ord, alenlange sonater. Opvokset i en arbejderfamilie, hvor han som eneste familiemedlem udtrykte interesse for at benytte klaveret, bestod Bo Lundby-Jægers musikalske barndom i høj grad af hans egen udforskning af klaverets muligheder.
Den første egentlige klaverundervisning begyndte, da han var 19 år, men allerede inden da havde han været på scenen med bandet Zaza, der spillede symfonisk pop-rock med en vis succes i Odense.
Som 19-årig gymnasieelev tog Bo Lundby-Jæger beslutningen om at søge ind på konservatoriet, og blev elev hos pianist Rosalind Bevan. Adspurgt om grunden til, at han besluttede sig for at søge på konservatoriet, svarer Lundby-Jæger ”Troen på et bedre liv i kunsten. (Og det er ikke engang løgn)”.[1] Glimt i øjet og en samtidig insisteren på at musikken og kunsten er alvor.
At komponere og improvisere ved klaveret var altid en parallel-beskæftigelse under uddannelsen som pianist, men da Bo Lundby-Jæger i forberedelserne til sin afsluttende eksamen fik en skade i sin ene hånd, kom komponisten mere i fokus, mens pianisten i nogle år gled mere i baggrunden.
Bo Lundby-Jæger tog den Præliminære Organistuddannelse i 1997 og har sideløbende med sin komponistgerning arbejdet både som organist, fra 2006 ved Høje Tåstrup Kirke, og som operarepetitør ved diverse danske operahuse og teatre. Derudover optræder Lundby-Jæger også som dirigent.
I 1992 var Bo Lundby-Jæger en af initiativtagerne til FIGURA Ensemble. Komponisten, musikeren, dirigenten og initiativtageren Bo Lundby-Jæger sætter mange forskellige fingeraftryk på dansk musikliv, og er på mange måder et særsyn i dansk musikliv, simpelthen på grund af bredden af hans virkefelt. Han er en komponist med mange berøringsflader i dansk musikliv.
Noter
[1] Korrespondance mellem komponisten og TBM august 2013