Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Kat Jarby/Ejnar Kanding

Liv og musik

Komponist Ejnar Kanding er verdenskendt for sine enestående farverige klange, hvor den elektroniske og akustiske lyd forenes i komplekse teksturer, kropslig energi og sart enkelhed. For ham skal musik ikke forskønne, men være en sfære af fantasi. En rejse ind i det tvetydige – en sal af spejle.

Kanding har oprindeligt en uddannelse i komposition og musikteori fra det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København (1993), efterfulgt af studier på IRCAM i Paris og med Professor Lev Koblyakov i Jerusalem i 1994 og 95, og siden sin debutkoncert i 1996 har han specialiseret sig i at komponere musik for computer og instrumenter. Det har medført en omfattende brug af softwaren MaxMSP i udviklingen af sine værker og som instrument i koncertfremførelser. Kandings brug af computeren/MaxMSP som instrument er banebrydende indenfor den nye musikerrolle, som er mest kendt som live-electronics eller klangregi; hans virtuositet på dette felt har medført en lang række opførelser både af improviseret og nedskrevet musik af egne og andres værker med mange forskellige ensembler. Blandt andet kan nævnes værker af Saariaho, Nono, Stockhausen, installationen Rememberer af Suzanne Bocanegra, konceptværket Lullabies (Jexper Holmen, Frode Andersen, Ejnar Kanding).

Ejnar Kandings værker er blevet udgivet på flere album, så som de nummererede CD’er med titlen ”…unsägliche Stelle” (1997) af hans debut koncert med det danske ensemble Figura; ”Profundazación de Azul” (2001) – et helt album af Kandings musik inspireret af hans mange koncertrejser med ensemble Contemporánea til fem sydamerikanske lande i slut halvfemserne, ”Flug der Farben” (2012) med kammermusik og soloværker komponeret til Contemporánea gennem en tiårig periode og 2013 udgivelsen af ”Auxiliary Blue” på Dacapo, som markerer et fem år langt samarbejde med Frank Bretschneider (DE).

Kandings nysgerrighed, åbenhed og trang til at afprøve nye territorier har ført til samarbejde med kunstnere, hvor musikkens grænse til det visuelle er blevet udfordret. Dette kan ses i koncertudstillingerne med maleren Nes Lerpa, det næsten tre timer lange musikteater ”Happy in Dorado City” med instruktøren Wolfgang Häntsch (Berlin), en surrealistisk danseforestilling med koreografen Camilla Stage og installationen ”Rerememberer” af Suzanne Bocanegra (NYC) for improviseret realtime processing af Kanding, improviserende akkordionist Frode Andersen, 50 violinspillende ikke-violinister og en ekstremt forstærket trævæv.

Dertil kommer Kandings rolle som kunstnerisk leder for ensemblet Contemporánea som har gjort det muligt for publikum at opleve hans musik på meget forskelligartede platforme såsom diskotek Nice T, Buenos Aires; i David Langs lejlighed (NYC), der har en scene for intimkoncerter; en udendørs koncert på Andesbjergene, Bogotá; jazzklub Blå, Oslo; i natklub Rust, København og i den rå cementkonstruktion i DRs nye Radiohus, da kun bygningens bærende dele stod færdig. De fysiske rammer om musikken har haft høj prioritet, ligesom koncerternes indhold har været gennemtænkt som en storformal helhed.

Kandings musik er også værdsat i en traditionel ny musik sammenhæng og er blevet udvalgt til prominente festivaler såsom International Computer Music Conference (2001, 2004, 2010), International Society for Contemporary Music (2002, 2008), Festival Synthése, Nordiske Musikdage, Up North, Interactive Arts Performances Series på New York Universitet, Ultima festival m.fl. Udover Kunstfondens treårige stipendium og mange arbejdslegater har Kanding modtaget adskillige bestillinger af en række internationale ensembler såsom Osiris Trio (NL), Harry Sparnaay Trio (NL), Crash ensemble (IR), Cikada ensemble (NO), ensemble Ars Nova (SE), ensemble Adapter (DE), Transit ensemble (NYC) og Jack Quartet (NYC), samt de danske ensembler Figura, Athelas, Alpha Trio, Copenhagen Art Ensemble, Messerkvartetten og så videre.

Note

Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo

Af: Ejnar Kanding

Proces, værk og æstetik

Et stykke begynder med en proces, hvor jeg passivt tilnærmer mig værket, en ubevidst bearbejdelse, hvor jeg blot af og til tænker på instrumentsammensætningen. Pludselig rammer inspirationen, hvor det gode indfald indtræffer. Det magiske øjeblik - dette gådefulde, som kan være hvor og hvornår som helst. Det gælder om hurtigt at fastfryse det; at få skitseret disse ideer, tanker om form, udviklinger og forskellige lag. Herefter kommer en månedsvis lang udarbejdelsesperiode, hvor det handler om at realisere denne inspiration, at udstrække øjeblikket til måske 15-25 minutter musik. Jeg arbejder fra helhed til detalje.

Jeg går på opdagelsesrejse i det flertydige, i en slags spejlverden. Der er virkeligheden og spejlingen af den. Det, som ses i spejlet, ligner virkeligheden uden at være den. Flertydigheden kan tippe over i det dobbeltbundne: bevægelse og stilstand, smerte og lykke, splittelse og helhed. Et symbol på forholdet mellem liv og død. Om tidens gåde: går tiden eller er den? Den græske modstilling af tid på en målbar linje – Kronos – eller nuets evighed – Kairos. Midt i musikken er den et labyrintisk kaos, men set på afstand er den en gennemstruktureret helhed.

I min musik høres den akustiske lyd, computerens egen lyd og dens transformation af den akustiske lyd. Altså tre forskellige klangdimensioner i musikken opleves samtidigt.

Den akustiske lyd høres, som den er i sig selv. Man kunne sammenligne den akustiske lyd med den virkelige verden. I samme nu bearbejdes den akustiske lyd i computeren (real-time processing og sampling). Det antyder en surreel verden, en spejling af virkeligheden. Samtidig tilføjes computerens egne lyde, der er bygget op af optagelser eller syntetiske klange, en imaginær verden. Lyden iscenesættes sådan, at den kommer både forfra og bagfra, den omslutter lytteren (surround). Hver dimension kan spænde fra det enkle til det komplekse i flere forskellige samtidige lag i den musikalske struktur og form.

Min æstetik er gennemtrængt af modsætningspar i et homogent stilistisk udtryk: kontinuert overfor diskontinuert, statisk overfor dynamisk, enkelhed overfor kompleksitet, synkronitet overfor asynkronitet, akustisk lyd overfor elektronisk, samplede overfor syntetiske lyde og flertydighed overfor éntydighed. Jeg udfordrer det stærke udtryk, hvor alle enkeltheder belyser helheden i en kompleks flerdimensional og interaktiv musik. Den langsomme tid er kendetegnende for min musik. Ved indlevelse kan musikken fungerer som forførelse og forløsning, forundring og fordybelse. Indlevelsen kan føre til en berigende grebethed løsrevet fra tid. Musikken skal ikke smykke, den skal bevæge, være en fantasiverden, en abstrakt illusion.

Note

Musikken er venligst stillet til rådighed af Dacapo

Værkliste

66
Skyggen
Monodrama on H.C.Andersen for clarinets & live-electronics (Max)
Duration: 31 minutes

65
Texture 1 (2013)
Five instruments & live electronics (Max)
Duration: 9:20

64
Fluctuant (2013)
Cello solo & live electronics (Max)
Duration: 10:16

63
Níu Bárur - Ni Bølger - Nine Waves - Nio Vågor (2013)
String Quartet No 4 - with live electronics (MaxMSP)
Duration: 21:04 minutes

62
Micromorph 2 (2012)
percussion solo work, comp MaxMSP
51 minutes

61
Sonus Nubes (2012), subtitle: Passage 5
cl, sax, trbn, dr kit, pno, vn, vc, cb, comp MaxMSP

60
Recomenzar el Infinito (2012, 15:02 minutes)
1. Papilio Machaon: Tango - Symmetries - Asymmetries - Papilio Machaon (6:40)
2. Yo te amo (1:42 minutes)
3. Tarantella (6:40)
cb (voice), comp MaxMSP
Sabras que no te amo (2012)
voice, gui, dr kit, comp MaxMSP
(a version of 2nd movement of Recomenzar el Infinito)
3:40 minutes

59
Longing Madly (2011)
installation project with Henrik Sandner & Michala Norup

58
Passage 4 (2011)
improvisation in 6 sections of 7 min. for wind instrument, comp MaxMSP
from 7-42 minutes

57
couleurs nomades (2011)
fl (bass, sopr), vc, comp MaxMSP
10 minutes

56
Dark violet - Deep turquoise (2010-11) (subtitle: Passage 3)
accordion, comp MaxMSP
29 minutes

55
Passage 2 (2010)
dr kit, comp MaxMSP
5 minutes
Passage 1 (2010)
sop sax, cl (Bb), trbn, dr kit, pno, vn, vc, cb. comp MaxMSP
13:30 minutes

54
sich hingab (2010) - third string quartet
vn1, vn2, va, vc, comp MaxMSP

53
343 m/s - speed of sound (2010)
bcl, el-gui, harp, perc, va, cb, comp MaxMSP

52
audioX (2010)
trbn, perc, comp MaxMSP

51
Spazio Vitale (2009), subtitle: Ratio 14:9
tenor recorder, sax (soprano, baritone), perc, comp MaxMSP
23 minutes

50
stillstehen (2009, 11)
bcl, perc, harp, comp MaxMSP
7 minutes

49
lakdlak lakdjlkajsf (2010)
a co-composition by Morten Skovgaard Danielsen, Frode Andersen & Kanding
using the accordion work: Title? by MSD
soundfile of Sette venti by me
re-composed by Frode Andersen
abstract colors - colori astratti (2009)
vn, comp MaxMSP
23:36 minutes
sette venti (2009) - instrumental version
vn, perc, comp MaxMSP
installation project with Nes Lerpa
29 minutes
sette venti (2009) - video version
video production by Vincenzo Vinotti
12:08 minutes
micromorph 1 (2009)
stereo & 4.1 surround audio
exhibition at Danish Design Center
26:13 minutes
corpus (2009)
5.1 surround audio
5:04 minutes

48
Lullabies (2009)
20-60 minutes installation concert with a lot of music boxes
2 accordionists, improvised real-time processing MaxMSP
composed together with Jexper Holmen & Frode Andersen

47
Litofonia (2008, 13), subtitle: Stone Circle
written for Percurama, 6 percussionists
27 minutes

46
auxiliary blue (2008)
bcl, perc, vn, cb, comp
composed together with Frank Bretschneider

45
sombra en el muro (2008)
theatrical performance for bass clarinetist & comp
inspired by Platon: Allegory of the Cave

44
red - white - orange lithophony (2008)
6 percussionists, comp
developed from three colors
three moods (2007)
bcl, perc, comp
based on "three colors"
three modes (2007)
vn1, vn2, va, vc, el. guitar, el. bass, drums, comp
the same as "three colors" but added el. guitar, el. bass & drums for a live game
show Hitman
three colors (2007) - second string quartet
1. white symmetry
2. black glissando
3. orange noise
vn1, vn2, va, vc, comp

43
red shapes (2007)
female voice, comp
based on " difficult shapes & passive rhythms" but added the live voice
improvisation by RebeccaMaria, real-time processed
difficult shapes & passive rhythms (2007)
a remix by Frank Bretschneider
og my orchestral work: Vergeuder der Schmerzen (1995)
5.1 surround

42
ratio 3:5 (2007)
bcl, vn, vc, pno, comp

41
tonlos Los tonlos (2006-7)
tam-tam, comp

40
Sur Real Life (2005)
bcl, vn, comp, 2 male & 1 female dancer
modern dance performance by Camilla Stage

39
epicentre II (2008-09)
accordion
extended live version of epicenter Ib
epicentre Ib (2005)
surround audio format 5.1
epicentre Ia (2004-5)
2 channel audio

38
beyond resonance (2004)
soprano sax, perc, pno

37
Kontur des Fühlens (2004) - first string quartet
vn1, vn2, va, vc, comp
die achte Elegie (9 min)
3 remixes of Kontur des Fühlens:
Feelings, so much more that feelings (2011)
for string quartet & comp
co-composer: Morten Riis
KdF_moiré (2011)
for string quartet & comp
co-composer: Rune Søchting
Véla∂ar Strokur (2011)
for string quartet & comp
co-composer: Runar Magnusson

36
viste sueños (2003)
recorder (alto, voice, bass), comp (11 min)

35
Arild Trio (2010)
gui, cb, dr kit, comp MaxMSP
11:23 minutes
Arild (2003)
cb, comp
die siebente Elegie II (8 min)

34
co-zo (2004)
bcl, perc, vn, electric fretless bass, comp
cora (2004)
fl, perc, comp
de aire (2003)
fl, comp
corazón de aire (2002)
fl (bass, alto, picc), tenor trbn, mezzosoprano, cb, comp (13 min)

33
EMP remix (2002)
8 channel audio (7 min)
remix of Else Marie Pade: 7 cirkles

32
Drei Stücke (2001)
cl (Bb), vn, pno
in memoriam Arnold Schönberg

31
las sombras (2000)
comp
intuitive music, version 1.0, performed 26. Jan. 2000

30
cosmopolita (2005)
perc, comp
developed from "metrópoli"
metrópoli remixed live version (2002)
bcl, perc, comp (7 min)
metrópoli remixed (2001)
2 channel audio (7 min)
remixed version of "metrópoli"
released on CD at Open Spaces, Danish Music Information Center 2002, MICD 2
metrópoli (1999)
perc, comp (7 min)

29
dromos (2004)
2 channel audio
remixed version ciudad de las sombras
metrópoli de las sombras (2000)
bcl, perc, comp
based on "ciudad de las sombras" & "metrópoli" for the video "Bogotá – ciudad
de las sombras"
ciudad de las sombras (1999-00)
bcl, comp
is developed from the material in "Happy in Dorado City"

28
Happy in Dorado City (1998-99)
3 actors, bcl, comp
music theatre, instructor: Wolfgang Häntsch, Berlin

27
Berge des Urleids (1998-99)
vn, comp (13 min)
die siebente Elegie I

26
sepulcro movible (1998, 00)
bcl, perc, comp (17-19 min)
"Les Chants de Maldoror" is developed to a written score in 1998, the electronics
is continuously developed until 2000
“Les Chants de Maldoror” (1997)
bcl, comp
few written fragments for bass clarinet & Max patch controlling AKAI sampler &
Ensoniq DP/4, basically improvisation

25
azul III (2003)
bs, cb, comp
azul II (2001)
vn, cb, comp
profundización (1998)
bcl, cbcl, comp
azul I (1998)
bcl, cb, comp
a counterpoint is added to bass clarinet in "profundización de azul"
profundización de azul (1997)
bcl, comp
real-time processing & 4 samples from Glass, 2000 was the first sample replaced
by filtered noise
this composition exists in 4 other versions

24
Entbergen III (1999)
bcl, hrp, comp (11 min)
based on Entbergen II
Entbergen II (1998-99, 01)
bcl, perc, vn, cb, comp (11 min)
the score & electronic soundfiles is developed from Entbergen I
Entbergen I (1997)
hrp, comp (11 min)

23
“...das Offene” (1996)
bcl, perc, cb, comp
die sechste Elegie, part of the cycle: Rilke Elegien

22
“Vergeuder der Schmerzen” (1995)
afl, oboe d’amore, cl (Bb), 2 bcl, cbcl, bs, cbs, 2 trp (C), 6 trbn (alto, 3 tenor, 2
bass), tub, 4 perc,
strings (12.12.8.8.8 (5-st))
die vierte Elegie, part of the cycle: Rilke Elegien

21
gaukler (2001)
bcl, perc, vn, cb, comp (11 min)
is based on "sonrisa del juglar", percussion is written, violin & contrabass has
lines back to "Subrisio Saltat."
sonrisa del juglar (1998-99)
bcl, perc, comp (11 min)
is based on "les saltimbanques" with addition of a mainly improvised percussion
part
les saltimbanques (1997)
bcl, comp (11 min)
the bass clarinet part and the electronics is based on "Subrisio Saltat."
“Subrisio Saltat.”(1995-96)
cl (alto, bass), vc, pno, comp (also in a version for bcl, vc, pno, comp) (11 min)
die dritte Elegie, part of the cycle: Rilke Elegien

20
Flug der Farben (1994-95)
fl (also alto), ob (also enghn), cl (Bb, bass), bs (also cbs), 2 hn, trp (C, F), tenor
trbn, 2 perc, hrp, pno, strings: 1.1.1.1.1 (19 min)
die zweite Elegie, part of the cycle: Rilke Elegien

19
Schlagzeugstücke I-III für vier spieler (1995)
1. “...zielloses Streben” (1995)
2. “Ketten und Bänder” (1995)
3. “...unerwartete Trommelschläge” (1995)
Schlagzeugstücke I-III für drei spieler (1994, 2003)
1. “...zielloses Streben” (1994)
2. “Ketten und Bänder” (1994)
3. “...unerwartete Trommelschläge” (2003)

18
multidirectional flow of information (2007)
bcl, perc, vn, cb, comp
intuitive music, performed March the 6th & 7th
Band - membram413 (2007)
bcl, perc, vn, cb, comp
based on a tape by Frank Bretschneider
intuitive music, performed March the 6th & 7th
improvisation berge (2006)
comp
intuitive music, performed 4 times in Herning
lab.road (2004)
bcl, comp 1, comp 2, video
intuitive music, version 1.0, performed 3. Jul. 2004
pp00a (2000)
trp (with saxophone mouthtube), tenor trbn, perc (incl gnidophon), electric bass
intuitive music, version 1.0, performed 30. Nov. 2000
bul00a (2000)
cb, comp
intuitive music, version 1.0, performed 22. Oct. 2000
espontáneo II (1999)
bcl, cbcl, hrp, comp
intuitive music, version 1.0, performed 15. Oct. 1999
espontáneo I (1999)
bcl, perc, comp
intuitive music, version 1.0, performed 7. Mar. 1999
“Weltinnenraum” (1995)
fl (grand or alto), perc, pno
intuitive music, version 1.0, composed 8. Dec 1995
“...mit steigernder Stille” (1995)
perc (tam-tam, 3 gongs, 3 cymbals), pno
intuitive music, version 1.0, composed 4. Aug 1995
“...in die Schöpfung eingehaucht” (1994)
soprano sax, electric fretless bass, elecric pno
intuitive music, version 1.0, performed 5. Aug 1994

17
The Rings - Ringene (1993-94)
3 fl, 3 ob, 3 cl, 3 bs, 4 hn, 3 trp, 3 trbn, tub, 3 perc, hrp, strings (fx 14.12.10.8.6
(5 st))

16
“...unsägliche Stelle” (1993, 95)
vn, vc, pno
die erste Elegie, part of the cycle: Rilke Elegien

15
Vier Georgelieder (1993)
mezzo soprano, pno
Arnold Schönberg in memoriam

14
Fustanella (1993)
trp, perc

13
“Zwischen den Hämmern” (1996)
2 perc, vn, va, vc, cb, tape
die fünfte Elegie, part of the cycle: Rilke Elegien
the tape is Glass (1993, 96) but cutting up in several soundfiles
die Vertiefung des Blau (1996)
perc, tape
the tape is identical with Glass (1993, 96)
Glass (1993, 96)
2 channel audio

12
Des roten Schalls des Sonnenballs (1992-93)
fl

11
Winter Darkness (1991-92)
accordion

10
Inflixions (1991-92)
organ

9
Adå’nai rå’i (1992-93, 96)
mezzo soprano, perc, pno, va, cb (also in a version with real-time processing
(computer))
Chorale (1991)
mezzo soprano, vc
third part of the cycle: Psalm 23

8
Prelude (1991) & Toccata (1992)
va
first part of the cycle: Psalm 23

7
Logos - The Word (1990)
4 trp, 2 hn, 3 trbn (alto, tenor, bass), euphonium, tub, 2 perc

6
Operanic (1988-89)
fl, cl, bs, trp, trbn, perc, pno, vn, vc, computer
chamber opera in 1 act 10 scenes

5
Eruptio et Cogitatio - Udbrud og Overvejelse (1987-88, 90)
fl, ob, cl, hn, bs
wind quintet in 11 movements

4
Krystal I-III – Crystal I-III (1985, 87, 89-90)
pno
I (1985)
II (1989-90)
III (1987)

3
Triptykon - Triptych (1985)
va, vc
1. Dødskyggernes dal - The valley of the shadow of death
2. Hvilens vande - Still waters
3. Trøst – Comfort
second part of the cycle: Psalm 23

2
Four Meditations (1985-86, 89)
fl, pno
1. Ansigt i vandspejl - Water face (1989) - pno
2. Hjortens skrig - Cry of the hart (1985, 89) - fl
3. Getsemane - Gethsemane (1986) - pno
4. “...thi jeg er syg af kærlighed” - “...for I am sick with love” (1987, 89) -
fl, pno

1
Intrada (1985, 87-88)
2 trp, 3 trbn (tenor, tenor, bass)

abbreviations:
fl=flute, afl=alto flute, ob=oboe, enghn=english horn, cl=clarinet, bcl=bass
clarinet, cbcl=contrabass clarinet, sax=saxophone, bs=bassoon,
cbs=contrabassoon, hn=horn in F, trp=trumpet, trbn=trombone, tub=tuba,
perc=percussion, hrp=harp, pno=piano, vn=violin, va=viola, vc=violoncello,
cb=double bass (mostly 4-string else written cb (5st)), comp=macintosh
computer runing Max/MSP
(fx: fl (bass, picc) = one flutist plays both bass and piccolo flute)
(1998-99, 01=mainly composed through 1998-1999 and 2001)

DISKOGRAFI

Portræt CD'er

12
KECD4: flug der farben (2011)
gaukler (2001 – 11:13); bcl, perc, vn, cb, comp
arild (2003 – 7:57); cb, comp
tonlos Los tonlos (2006-7 – 16:43); tam-tam, comp
berge des urleids (1998-99 – 13:37); vn, comp
arild trio (2010 – 11:03); el-gui, dr.kit, cb, comp
entbergen II (1998-99 – 11:08); bcl, perc, vn, cb, comp
Total time: 72:03
Contemporánea
At: flug der farben, Kanding Edition 2011 KECD4

6
KECD3: contemporánea (2001)
Profundización de azul (1997, 00 – 11:07)
Sonrisa del juglar (1998 – 11:05)
Metrópoli (1999-00 – 6:58)
Sepulcro movible (1998, 00 – 19:23)
Ciudad de las sombras (1998-00 – 12:53)
Total time: 61:26
Fritz Gerhard Berthelsen, bass clarinet
Christian Martínez, percussion
At: Contemporánea, Kanding Edition 2001 KECD3

3
KECD1: ...unsägliche Stelle (1997)
Debut concert live recording 1996
Adå'nai rå'i (1992-93, 96 – 11:14); mezzo sop, perc, pno, va, cb
"...unsägliche Stelle" (1993, 95 – 12:17); vn, vc, pno
Krystal I (1985 – 4:23); pno
"Subrisio Saltat." (1995-96, 2. version – 11:22); bcl, vc, pno, comp
"Zwischen den Hämmern" (1996 – 9:45); vn, va, vc, cb, 2 perc, comp
"...das Offene" (1996, 1. version – 11:53); bcl, perc, cb, comp
Total time: 60:54
Figura Ensemble
At: ...unsägliche Stelle, Kanding Edition 1997, KECD1


Kronologisk liste over CD-udgivelser

13
A Different Kind of Tension (2012)
Auxiliary Blue (2008)
Difficult shapes & Passiv Rhythms (2007)
Total time: 53:11
Contemporánea
At: Auxiliary Blue (2013), Dacapo 8.226540

12
KECD4: flug der farben (2011)
gaukler (2001 – 11:13); bcl, perc, vn, cb, comp
arild (2003 – 7:57); cb, comp
tonlos Los tonlos (2006-7 – 16:43); tam-tam, comp
berge des urleids (1998-99 – 13:37); vn, comp
arild trio (2010 – 11:03); el-gui, dr.kit, cb, comp
entbergen II (1998-99 – 11:08); bcl, perc, vn, cb, comp
Total time: 72:03
Contemporánea
At: flug der farben, Kanding Edition 2011 KECD4

11
tonlos Los tonlos (2006-7 – 16:18)
Christian Martínez, tam-tam
At: Rhythmical Séance, Gateway music 2010 CM01

10
epicentre I (2005 – 7:14)
Frode Andersen, accordion
At: trash, DACAPO 8.226513 2005

9
Arild (2003 – 7:57)
Irina-Kalina Goudeva, contrabass
At: Voice & double bass, IKG edition IKG 1 2004

8
EMP remix (2002 – 7:05)
8 channel audio
At: 7 cirkler: 5 remixes, RCD 06 2002

7
Metrópoli remixed (2002 – 7:11)
2 channel audio
Open Spaces, Danish Music Information Center 2002 MICD 2

6
KECD3: contemporánea (2001)
Profundización de azul (1997, 00 – 11:07)
Sonrisa del juglar (1998 – 11:05)
Metrópoli (1999-00 – 6:58)
Sepulcro movible (1998, 00 – 19:23)
Ciudad de las sombras (1998-00 – 12:53)
Total time: 61:26
Fritz Gerhard Berthelsen, bass clarinet
Christian Martínez, percussion
At: Contemporánea, Kanding Edition 2001 KECD3
four reviews of KECD 3

5
KECD2: 5 composers
Ciudad de las sombras (1998-00, 12:53)
Fritz Gerhard Berthelsen, bass clarinet
At: 5 composers, Kanding Edition 2000 KECD2

4
Entbergen I (1997, 11:18)
Sofia Asuncion Claro, harp
At: Harp & computer, Electroacoustic music from DIEM III 1998, dacapo 8.224113

3
KECD1: ...unsägliche Stelle (1997)
Debut concert live recording 1996
Adå'nai rå'i (1992-93, 96 – 11:14); mezzo sop, perc, pno, va, cb
"...unsägliche Stelle" (1993, 95 – 12:17); vn, vc, pno
Krystal I (1985 – 4:23); pno
"Subrisio Saltat." (1995-96, 2. version – 11:22); bcl, vc, pno, comp
"Zwischen den Hämmern" (1996 – 9:45); vn, va, vc, cb, 2 perc, comp
"...das Offene" (1996, 1. version – 11:53); bcl, perc, cb, comp
Total time: 60:54
Figura Ensemble
At: ...unsägliche Stelle, Kanding Edition 1997, KECD1
one review of KECD 1

2
Winter Darkness (1991-92, 12:51)
Geir Draugsvoll, accordion
At: Works for Classical Accordion 1998, dacapo 8.224028

1"
Subrisio Saltat." (1995, 1. version, 11:10)
Harry Spaarnay, alto & bass clarinet
Taco Kooistra, cello
Yoko Abe, piano
At: musiana95, MUSICA NOVA, CLASSICO 1996, CLASSCD 139

Ejnar Kanding
Foto: Anne Sandner

Ejnar Kanding

Født:

1965

Kontakt:

Adresse:

Anker Heegaardsgade 17
3300 Frederiksværk

Telefon:

20 76 11 79

Email:

Links:

Uddannelse:

Komposition hos Ib Nørholm og Ivar Frounberg, musikteori hos Yngve Jan Trede på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, afgang 1996.

Øvrige beskæftigelser:

Kunstnerisk leder af Contemporánea.

Priser/legater:

Bl.a. Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat (1998)

Forlag:

Profil oprettet:

21. juni 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.