Jeg er født i november 1964 i Malmö (Skåne). Familien bestod af far Erik, mor Margot, storebror Inge, og så undertegnede - typisk standard stamfamilie.
Min mor, der havde en skummel fortid som klaverelev på et Musikkonservatorium i Berlin, elskede Mozart, og det fik senere store konsekvenser for min fremtid. Min fars bedste legekammerater i de tidligere år, var de, der senere kom til at blive landskendte i Sverige som Bröderna Djup, og det fik også en skelsættende betydning for min fremtid. Alt i alt voksede jeg op i et harmonisk hjem, som nok ikke er så forskellig fra hvad de fleste oplever mht. op- og nedture, oplevelser & familiær dynamik, og det er jo ikke den værste start man kan få.
Min egen bevidsthed om musik som sådan startede med et tegneprojekt i 2. klasse – omdrejningspunktet var ”Moldau” af Smetana. Det tændte mig i en sådan grad, at jeg rent faktisk pjækkede fra skole en dag for at høre den igen og igen – min mor havde pladen der hjemme, og den fik lige cirka 20 timer på random play (Smetana / Mozart – se der, min mors gener begyndte at rykke…). Spørg mig ikke hvorfor, men cirka 2 år derefter (når jeg var på vej imod de 10 år) begyndte jeg i den kommunale musikskole i Lund på… Trommer!
Jeg hørte meget rock som barn. Sweet var de store idoler, da trommespiller Mick Tucker rent faktisk var god til at spille på trommer (det synes jeg stadig!). Senere overtog Electric Light Orchestra stafetten, for at så til sidst ende hos… Shostakovich!!!
Se, det er jo en ganske stor forandring. Katalysatorerne hed Leif Segerstam & Nordiska Ungdomsorkestern (NUO) år 1980, og min første kontakt over hoved med denne komponistgigant gav mig min største musiske knock-out – for altid! Mit 3. år i orkestret, min 1. kontakt (som i øvrigt var de sidste 32 takter af 1. symfoni) satte tingene på plads: Jeg ville i clinch med denne partiturmusik – den var jo mindst lige så voluminøs som enhver rockmusik!
Herefter gik det slag i slag. 13 år i alt i NUO (hvor jeg også fik afprøvet nogle tidlige opus), efter 8 år i musikskolen (med den fabelagtige Helmut Sitar som slagtøjslærer) blev jeg optaget på konservatorielinien ved Musikskolen i Lund, 13 forskellige orkestre / bands i alle genrer på en gang der (pyha, sikke et ræs), for at derefter tage privatlektioner for slagtøjsnestor Bent Lylloff i København. Så videre til Falun for mere musikundervisning (hvor også mit gennembrud som komponist kom) ved Musikkonservatoriet der, og så derpå 6 års undervisning ved Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg. Eksamineret janitschar i 1995, for at derefter gå ind i Musikskoleverden – som lærer, som leder, som alt muligt andet. P.t. er jeg afdelingsleder ved Faaborg-Midtfyn Musikskole – et pragtfuldt sted, med meget af den unge musik – i alle genrer!