Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Carl Bergstrøm

Liv og musik

Siden debuten i  Intuitiv Musikgruppe 1992 har Henrik E. Rasmussen som både komponist og musiker orienteret sig mod koncertlivet. Foruden hovedinstrumentet klaver han han brugt stemmen og diverse mindre instrumenter.

 

Såvel Intuitiv Musikgruppe hvor Rasmussen var aktiv til 2005, og Gruppen for Intuitiv Musik, hvor han virkede 2008-2014, var composer-performer grupper, der både improviserede og spillede såvel egne som andres åbent formulerede kompositioner ved adskillige koncerter. I disse samarbejdede han musikalsk bla. med Bodil Wellendorf,Ivan Vincze, Niseema Marie Munk-Madsen, Jørgen Lekfeldt, Carl Bergstrøm-Nielsen, Claus Bech-Nielsen og med billedkunstneren Palle John Nielsen. I musikersammenslutningen Av-Art, senere SPOR, var han bestyrelsesmedlem fra slutningen af 90-erne og en årrække frem sammen med bla. Hasse Poulsen, Lotte Anker m.fl. Også som med-koordinator for Denmark's Intuitive Music Conference 2000-2013 har han, foruden at virke som komponist, som improvisator samarbejdet med et stort antal danske og internationale improviserende musikere - blandt mange andre  Mette Stig Nielsen, Axel Dörner, Luca Miti, Kumi og Yu Wakao, Leopoldo Siano, Blaise Siwula, Roman Stolyar, Norbert Zajac, Manon-Liu Winter og Michał Górczyński.

 

Udvalgte opførelser (ud over Intuitiv Musikgruppe):

2002 Cultural Palace, Warszawa og Fortalije Festival, Zamosc, Polen

2003 Philharmonic Hall, Novosibirsk, Rusland

2011 Portrætkoncert ved Open Form Festival, København

2012 Elastic Gallery, Malmö

2013 Open Form Festival 2013 i København med fejring af Dansk Komponistforenings 100 års dag

2014 Frontiers Festival Birmingham

2015 Gong Tomorrow, København

2016 Warszawa Efterår

2017 Open Form Festival 2017, København

 

Henrik E. Rasmussens produktion er omfangsrig og veldokumenteret hos Edition-s  og IIMA. Besætning, varigheder og detaljer har typisk stor grad af åbenhed, samtidig med en stram styring der kan gå på både musikernes interaktion, formelementer og strategiske detaljer. Notationen kan være blandet og inddrage den traditionelle nodeskrift, men især præges den af mange slags grafiske elementer samt verbale instruktioner. Titlerne fortæller ofte om både den musikalske struktur og værkets særlige idé.

 

Udvalgte værker

Lydpartikler (Soundparticles) (fra samlingen spillerum (Playing Spaces), 1996) anvender en klassisk aleatorisk procedure, dvs. et antal elementer præsenteres til at blive spillet i frit valgt følge. De er ekstremt heterogene - der er fx. både upåfaldende ting som ”A long medium strong tone”, en opfordring til koncentreret aktivitet som denne: Be in search of climax in each produced sound”  - og ”coughing”, der måske ikke med det samme erkendes af publikum som en del af kompositionen. Lydpartiklerne flyder frit mellem hinanden og formen er ubestemt og flertydig.

 

 

 

 

I Pausespiraler (Pause Spirals) fra 1997 findes der også ubestemte passager, men formen er som helhed lineær og viser en karakteristisk opbygning af spænding i flader. I slutningen antydes grafisk nogle cykliske strukturer, der kan bearbejdes dynamisk - en tredje mulighed ved siden af det lineære og det ubestemte.

Værkliste

Se Edition S

Diskografi

Denmark's Intuitive Music Conference 1997. Av-Art/DIMC 001. 1997. Improvisations in a large ensemble.

 

Denmark's Intuitive Music Conference 1998. Improvisations at the Echo Tower, Växjö, Sweden. Mesostics MESCD 0006.

 

Denmark's Intuitive Music Conference 2000 Funen, Denmark. Mesostics, MESCD 0014. Improvisations.

 

Denmark's Intuitive Music Conference 2001. Sound Scapes. Ermatell Records, JCD 042.

 

Henrik Ehland Rasmussen. Improvised Varieties. Intuitive Records IRCD 005. With the compositions: Columns - Reflection over a landscape of neutral sterility - Take off Fantasy - Dreamdance - Soundparticles (2 recordings). 2004

 

Kwartludium & Scanner. Compositions: Path Routes - Particles of the Space. Dux 0941. 2012.

Henrik E. Rasmussen

Født:

1961

Kontakt:

Adresse:

Bramslykkevej 53, 2. th.
2500 Valby

Telefon:

28 12 15 01

Email:

Links:

Uddannelse:

Klaverstudier hos Birgit Gürtler ved Musikkonservatoriet i Aalborg.

MA fra Aalborg Universitet 2003

Debut:

1992 med Intuitiv Musikgruppe

Forlag:

Profil oprettet:

2. juli 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.