Siden debuten i Intuitiv Musikgruppe 1992 har Henrik E. Rasmussen som både komponist og musiker orienteret sig mod koncertlivet. Foruden hovedinstrumentet klaver han han brugt stemmen og diverse mindre instrumenter.
Såvel Intuitiv Musikgruppe hvor Rasmussen var aktiv til 2005, og Gruppen for Intuitiv Musik, hvor han virkede 2008-2014, var composer-performer grupper, der både improviserede og spillede såvel egne som andres åbent formulerede kompositioner ved adskillige koncerter. I disse samarbejdede han musikalsk bla. med Bodil Wellendorf,Ivan Vincze, Niseema Marie Munk-Madsen, Jørgen Lekfeldt, Carl Bergstrøm-Nielsen, Claus Bech-Nielsen og med billedkunstneren Palle John Nielsen. I musikersammenslutningen Av-Art, senere SPOR, var han bestyrelsesmedlem fra slutningen af 90-erne og en årrække frem sammen med bla. Hasse Poulsen, Lotte Anker m.fl. Også som med-koordinator for Denmark's Intuitive Music Conference 2000-2013 har han, foruden at virke som komponist, som improvisator samarbejdet med et stort antal danske og internationale improviserende musikere - blandt mange andre Mette Stig Nielsen, Axel Dörner, Luca Miti, Kumi og Yu Wakao, Leopoldo Siano, Blaise Siwula, Roman Stolyar, Norbert Zajac, Manon-Liu Winter og Michał Górczyński.
Udvalgte opførelser (ud over Intuitiv Musikgruppe):
2002 Cultural Palace, Warszawa og Fortalije Festival, Zamosc, Polen
2003 Philharmonic Hall, Novosibirsk, Rusland
2011 Portrætkoncert ved Open Form Festival, København
2012 Elastic Gallery, Malmö
2013 Open Form Festival 2013 i København med fejring af Dansk Komponistforenings 100 års dag
2014 Frontiers Festival Birmingham
2015 Gong Tomorrow, København
2016 Warszawa Efterår
2017 Open Form Festival 2017, København
Henrik E. Rasmussens produktion er omfangsrig og veldokumenteret hos Edition-s og IIMA. Besætning, varigheder og detaljer har typisk stor grad af åbenhed, samtidig med en stram styring der kan gå på både musikernes interaktion, formelementer og strategiske detaljer. Notationen kan være blandet og inddrage den traditionelle nodeskrift, men især præges den af mange slags grafiske elementer samt verbale instruktioner. Titlerne fortæller ofte om både den musikalske struktur og værkets særlige idé.