En udbryderkonge, en bokser, en vandzin-opfinder, en dronning i fængsel og en dragedræber ved navn Sigurd. Persongalleriet i Andy Papes operaer er rigt og fængende. Ovenfor er kun nævnt et udvalg af karakterer fra hans operaer, og publikummet de er skrevet til er fra skolealderen og opefter. Pape har som få formået at trække nyt publikum til operahusene i Danmark og udlandet, og han kan fremkalde både latter og tårer hos sit publikum – sådan som rigtig opera skal kunne det.
Andy Pape flyttede til Danmark med sin familie som 16-årig efter en opvækst i Californien, da hans far fik arbejde her i landet.
Efter studier på Musikvidenskab på universitetet i København, kom han på konservatoriet i samme by og fik Ib Nørholm som kompositionslærer. Siden uddannelsestiden har Andy Pape været en aktiv og markant stemme i det danske musikliv, samtidig med, at han trods sine mange år i Danmark, stadig kan flyve lidt som en fremmed fugl blandt sine danske og skandinaviske kolleger.
Det er nemt at fokusere på Andy Papes bedrifter som operakomponist, for der er ikke mange, der som han har skrevet så mange operaer og fået så meget opmærksomhed for netop denne genre. Men det er ikke hele sandheden om Andy Papes virke som komponist. En række solo-koncerter, orkesterværker, kammerværker og soloværker, samt værker for kor og stemmer i forskellige sammenhænge viser, at Pape har et stort vingefang som komponist.
Inspirationen til musikken kommer også fra et bredt spektrum af det 20. og nu 21. århundredes musikalske udtryk verden over: Rock, jazz, ny kompositionsmusik, klassisk musik - avantgarden i alle de nævnte genrer og klassikerne i hver af dem talt med. Nysgerrighed, uimponerethed og udtryksvilje har sammen med en sans for det dramatiske præget ikke kun de sceniske værker, men i høj grad også de mere klassiske kammermusikalske og orkestrale værker fra Papes hånd.
I et interview i Dansk Musiktidsskrift for en række år siden fortalte Andy Pape, at han stræber efter at lave musik til den tid han lever i, at være tidssvarende. Altså ikke at halse foran – at være avantgarden – men sandelig heller ikke at skue bagud og dermed hvile i det forgangne.
Andy Papes musik taler til de mennesker, der lytter til den. Den er skrevet til vores verden, vores tid og selvom operaernes handlinger kan foregå i både fortiden og fremtiden – så er musikkens sprog nutidens, med alle de muligheder det giver for at røre os og være vedkommende for nutidens publikum.
Andy Pape har bl.a. haft succes med operaen Sigurd Dragedræber, der er en børneopera og som har haft omkring 100 forestillinger alene på tyske teatre i de senere år. Gennembrudsoperaen Houdini den Store fra 1988 er blevet opført i en række lande, i 2012 bl.a. i Texas i USA.
I efteråret 2014 havde Andy Pape premiere på endnu en opera for det yngre publikum, nemlig Dampenes Rejse.
I april 2015 var der premiere på operaen Andre Bygninger, og i august 2015 premiere på Dragen Ketil, en opera for børn som skal førsteopføres i Sverige. Andre bygninger vandt en Reumert for bedste opera 2015.
Dertil kommer, at Andy Pape skriver på et symfonisk værk til Odense Symfoniorkester, der skal komponeres i anledning af Carl Nielsens 150-års jubilæumsår.
Lyt her til musik fra operaen Andre bygninger