Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Jakob Thorkild

Liv

Jørgen Messerschmidt er en dansk komponist, der primært beskæftiger sig indenfor samtidsmusikken og indenfor musik til film og medier.

Jørgen Messerschmidt uddannede sig i 1980’erne på både universitetet og konservatoriet. Han var samtidig aktiv som jazzpianist og komponist med sine to grupper Contempo Trio og Jørgen Messerschmidt Kvartet.

Jørgen Messerschmidt har skrevet talrige værker for både klassiske ensembler og jazzensembler. Endvidere benytter han sig af improvisation og ikke kun i fht. jazzgenren. Han har skrevet værker for Ars Nova Copenhagen, Sjællands Symfoniorkester (nuværende Cph. Phil), Sønderjyllands Symfoniorkester og Esbjerg Ensemble. Jørgen Messerschmidt er ydermere aktiv inden for computerbaseret elektro-akustisk musik.

Jørgen Messerschmidt er vokset op i Virum nær København. Han fik undervisning i klaver fra 6 års alderen. Begyndte tidligt at komponere fra ca. 12 års alderen. Under gymnasietiden fik han interesse for jazzmusik og havde i 20’erne flere jazzgrupper  som han spillede med bl.a i Copenhagen Jazz House og til Jazzfestivalen. Derefter opstod en stigende interesse for ny kompositionsmusik, som gjorde, at han komponerede musik til Workshop i Sønderborg med værket Puls og workshoppen i Esbjerg med værket Action for Pollock.

Med afsæt i kompositionerne søgte han ind på konservatoriet, og kom ind.

Ved siden af kompositionsgerningen har Jørgen Messerschmidt haft et liv med undervisning i musik, og pt. er han organist og kordirigent Sct. Nicolai Kirke Rønne.

Af: Jørgen Messerschmidt

Musik

At skrive om sig selv som komponist er ikke så let endda. Når jeg kigger tilbage, så har der været perioder med blomstrende kreativitet og andre perioder hvor kreativiteten blev brugt til noget andet. Så min produktion er broget, ligesom livet er.

Mine tidligere værker er præget af søgning efter at finde et eget udtryk. Ny enkelhed var inspiration i Erosioner (1997). Aleatorik optræder i forskellige kompositioner bl.a Frostsalme (2000) og senere i The Jester and the Lover.

 Spektrale elementer og konstruktive elementer optræder i Etchings og Action- Heartbeats (2007).  Minimalisme i Vapour Drawings (2010). Stilpluralisme jazz, punktmusik m.m. optræder i Action- Heartbeats (2007).

Jeg er ikke mere så optaget af strømninger minimalisme, spektralmusik, etc. som jeg var før i tiden. Jeg inkorporerer elementer fra mange inspirationer i mine kompositioner, så jeg føler mig beslægtet med komponister, der tager afsæt i hele musikhistorien, og ikke en bestemt æstetik.  I sidste instans tror jeg, at værket står udenfor tid og rum, lidt ligesom et værk af f.eks. Brahms eller Debussy. Et værks karakter er mere knyttet til, om det indfrier de forventninger som komponisten har. For mig at se er ny kompositionsmusik ny, i og med at vi som komponister i hvert værk ser på det med nye øjne.

Mit virke som komponist har hovedsageligt koncentreret sig om kammermusikværker. Min baggrund som pianist og udøvende musiker har påvirket mit syn på det at være komponist. Jeg prioriterer en umiddelbar kommunikerende musik frem for en mere intellektuel indfaldsvinkel. Dermed ikke at sige at min musik ikke er intellektuel. Det synes jeg faktisk den er. Men en direkte sanselig æstetisk musik appellerer til mig.

Hvor jeg i mine tidlige kompositioner arbejdede med simple konstruktive ideer skraldet ned til det minimale, har jeg i dag udviklet mit sprog til at indeholde flere udtryksfulde elementer. Jeg har også oplevet en udvikling hen imod at inkorporere musikerne I kompositionsfasen, og derved få ny perspektiver på selve kompositionsfasen.

Jeg arbejder ofte i 2 eller flersatset forløb. Hvor satserne belyser hinanden. Denne form for dialektik har en umiddelbar appel til mig.

 F.eks i Action/ Heartbeats for sinfonietta, bliver 1. sats en energisk komprimeret sats efterfulgt af en lang udstrakt sats. I den forbindelse arbejder jeg meget med timingen i mine værker. Værkets klarhed og stramhed beror meget på timingen af ideer. Måske noget jeg har med fra jazz’en hvor timingen af ideer i soloen er med til at definere den personlige sound.

Selv om jeg laver ny kompositionsmusik, så lader jeg mig til stadighed inspirere af fortidens komponister. Som pianist spiller jeg med stor glæde Bach, Mozart, Debussy m.m. Så indirekte får jeg sikkert inspiration ved selv at spille.

En anden inspirationskilde er billedkunst.  I det hele taget er det visuelle noget, der er mig nær, og som jeg henter inspiration fra.

Den æstetik jeg har, har fulgt mig fra starten af. At værket er et resultat af spørgsmål, og problemstillinger som optager mig og resulterer i værket. Med udgangspunkt i min viden og erfaring arbejder jeg intuitivt, lidt ligesom en maler der står over for et tomt lærred.

 

 

Værkliste

Se komponistens website for en opdateret værkliste

Jørgen Messerschmidt

Født:

1960

Kontakt:

Adresse:

Dalmosevej 27
2400 København NV

Telefon:

39 66 19 30 / 29 44 44 78

Email:

Web:

Links:

Uddannelse:

Studerede musikvidenskab på Københavns Universitet  1982 til 1986. 
Diplomeksamen i komposition fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København som elev af Ib Nørholm, Niels Rosing-Schow og Hans Abrahamsen.

Øvrige beskæftigelser:

organist og kordirigent Sct. Nicolai Kirke Rønne Bornholm.

Profil oprettet:

3. juli 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.