Jeg er opvokset i et musikerhjem i Brede/Lyngby. Min mor Ragnhild Norup var som pianist og klaverlærer ene forsørger for tre piger, hvor jeg var den yngste. Hun var en arbejdsom og vidunderlig pianist, der spillede en del kammermusik med bl.a. violinisten Minna Bloch. Jeg husker indspilninger i Radioen, hvor jeg som barn var bladvender og her mødte Mogens Andersen som den engagerede producer. Hans smittende ildhu for netop den nye klassiske musik, som han jo senere (som musikchef for DR) blev selve synonymet for, har også været medvirkende til min meget tidlige interesse for ny musik. Så opvæksten var på mange måder stimulerende, ikke mindst med en levende og passioneret mor, der lig musikken hele tiden var i flow - for der var altid 'gang i den'. Alt i alt en inspirerende men også stresset barndom.
Anderledes ro var der i min fars hjem i Hellerup, og det føltes godt og betryggende. For min gamle (56 år ældre) far cellisten Hans Volmer Norup, var en ægte patriark med en nærmest stoisk RO og med stærke idealer som Jesus, Martin Luther King, Ghandi, Albert Schweitzer og Bach blandet med kommunismens bedste ideer om lighed for alle uanset stand - og alle idealer skulle efterleves. Som koncertmester i Radiosymfoniorkestret fik han også en ikonagtig status, hvor der senere skulle en kvindebevægelse til, førend jeg kom fri af denne stærke, men åndeligt talt også meget positive patriarkalske indflydelse fra min kære far. Hans fortolkning af Bach's suiter, som ingen (ikke engang Casals) spillede så stilrent og smukt som han, henførte mig som barn i en næsten ophøjet tilstand. Så der var noget at leve op til og på alle fronter!
I hjemmet i Brede hang der tillige billeder i kobberstik af de store mandlige komponister, som jeg beundrede i dyb ærefrygt. Ikke kun de parykklædte Bach og Händel, men også Kuhlau med sin klap for øjet fascinerede. Og så var der jo Beethoven, der med sin musik og stærke udstråling af mystik og vitalitet gjorde et helt specielt indtryk. Kvindelige komponister hørte man af gode grunde intet om, for de fandtes stort set ikke, og hang derfor heller ikke i 50'ernes musikerhjem, selvom en komponist som Hildegard von Bingen ellers havde været oplagt. Så komponistdrømme havde jeg ingen af, da de drømme de mandlige komponister vækkede i en violinspillende pige, nok mere var at spille deres vidunderlige musik og være deres muse - fremfor deres arvtager.