Victor Bendix voksede op i Københavns intellektuelle miljø. Han var yngste søn af den musikinteresserede grosserer Emanuel Bendix og hans to brødre Otto (1845-1904) og Fritz (1847-1914) blev begge Kgl. Kapelmusici. Gennem dem kom Victor Bendix i kontakt med musikken som barn og skrev sine første værker allerede 1864, bl.a. en blæseroktet som skal være blevet opført privat af medlemmer af Det Kgl. Kapel.
Victor Bendix blev optaget på det første hold studerende på Gades musikkonservatorium (1867-69). Her havde han bl.a. Gade og Hartmann som lærere i teori og komposition.
1870-72 var Victor Bendix ansat som operarepetitør på Det Kgl. Teater, hvor han bl.a. medvirkede i indstuderingen af Wagners Mestersangerne i Nürnberg (opført 1871).
Pianist og pædagog
Victor Bendix var en af sin tids førende danske pianister og en meget søgt klaverpædagog. Han koncerterede flittigt både herhjemme og i udlandet, bl.a. sammen med hustruen Dagmar der også var pianist. Victor Bendix vakte stadig begejstring for sit ”ungdommelige” og ”energifyldte” spil som 70-årig solist i sin egen klaverkoncert ved Nordiske Musikdage i Helsinki 1921 (Fritz Crome i Musik 1. marts 1922).
Læs mere om Victor Bendix' klaverkoncerten her
Kapelmester
Som dirigent gjorde Victor Bendix sig med mellemrum gældende i Københavns musikliv:
Tidligst i Korforeningen som han stiftede med vennen Axel Liebmann 1872, og som assistent for Gade i Musikforeningen.
Derpå som dirigent for de populære Folkekoncerter i Palæet, hvor han blev fyret fordi han mod ledelsens ønske opførte Carl Nielsens Symfonisk Rhapsodie – til overflod endda to gange på samme program så publikum bedre kunne stifte bekendtskab med det ”vanskelige værk”.
Læs Victor Bendix' brev til Carl Nielsen her
I årene 1907-10 dirigerede Victor Bendix Dansk Koncertforening. Sine største triumfer som dirigent fejrede Victor Bendix med sine egne filharmoniske koncerter (1897-1901), hvor han bl.a. førsteopførte Wagners Tristan og Isolde og Siegfried, og med førsteopførelsen af Verdis Don Carlos på Det ny Teater 1915.
Som komponist var Victor Bendix især aktiv fra begyndelsen af 1870’erne til tiden omkring 1900 med sange og orkesterværker som den betydeligste del af produktionen.
Læs mere om Victor Bendix' sange og symfonier her
Freelance
Victor Bendix fik trods sine bredt anerkendte evner som dirigent og pianist ingen ansættelser, men levede freelance - bortset fra de tidlige års ansættelse som operarepetitør og korte perioder som klaverlærer på Konservatoriet og dirigent i Dansk Koncertforening.
Victor Bendixs freelance-tilværelse kan skyldes ”personlige grunde” som nekrologen i Dansk Musiktidsskrift diskret antyder. Victor Bendix’ liv var da heller ikke fri for den slags begivenheder, der af borgerlig moral opfattes som skandaløse.
Men man mistænker at den voksende antisemitisme som også hans halvfætre Georg og Edvard Brandes fik at mærke, kan have spillet en rolle. Ligesom den kan have været medvirkende til, at hans bror Otto valgte at forlade Det Kgl. Kapel og emigrere til USA, ”fordi han i nogen Grad følte sig overset i visse Kredse af det hjemlige Musikliv”.[fn]Erik Abrahamsen i DBL2 bd. 13 1933[/fn]
(JBR)