Finn Lykkebo studerede musikhistorie og teori på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og var med på det hold af kompositionselever, der fulgte deres Per Nørgård til Det jyske Musikkonservatorium 1965. Efter sin uddannelse blev Finn Lykkebo docent i musikhistorie og teori på Vestjysk Musikkonservatorium.
Som komponist var Finn Lykkebo lyriker og skrev selv tekster til nogle af de sange der præger hans produktion i begyndelsen og slutningen af hans korte karriere. De tidlige værker har et vist impressionistisk præg – bl.a. orgelværket Facetter, 1964 (revideret 1979), som han i en radioudsendelse 1967 omtalte som ”en studie i orglets efterklang”[1]. I løbet af 1970’erne nærmede han sig serialismen i nogle instrumentalværker, bl.a. serien Gravure I – V, hvor det enkle, lyriske udtryk dog stadig finder plads f.eks. i Gravure I for solocello. Men i slutningen af karrieren dominerer vokalmusikken atter med værker til tekster af Frank Jæger og John Keats og til egne tekster som i Tid og sted, der både findes i en udgave for kor, 1976, og for mezzosopran og kammerensemble, 1977.
(JBR)
Noter
[1] Jf. Mogens Andersen: Historien om Vor Tids Musik, København 2009, s. 131.