Søg i
komponistbasen

Fødselsår

Dødsår

Genre/kunstform

Profil
Af: Trine Boje Mortensen

Liv

Et stort talent, en dygtig komponist og dertil en grænsesøgende personlighed, der med og uden vilje spændte ben for talentet og dygtigheden.

Morten Skovgaard-Danielsen voksede op i Odense. Fra en barndom med musikalsk børnehave og glæde ved de store klassiske værker, voksede en komponist frem der, med inderligheden på plads, fik en brat opvågnen, da han kom på konservatoriet i København. Han var med egne ord nødt til at holde op med at komponere, for at finde sig selv som komponist. Ikke desto mindre excellerede han som kompositionsstuderende, var teknisk dygtig, og havde et behov for at imponere sin omverden med brillans; og det gjorde han.

En utilpasset energi og trang til at vise sig som andet og mere, gav plads til en markant ko-vending i det kompositoriske, og han vendte sig i årene inden sin debutkoncert i retning af rock-, grunge- og pop-musikkens mere direkte udtryk: Energien kom til udtryk både i det tekniske og strukturelle, men i særdeleshed i live-koncertens dunkende nu. Nirvana-sangeren Kurt Cobains tekster, og det sorte, det vilde og snavsede fik genklang i Skovgaard-Danielsen egne værker, med inderlig skønhed og megen larm til følge. En ven sagde om ham ”Han lod demonstrativt være med at bruge sine egen evner”, og han kaldte sig selv et fjols, fordi han til enhver tid stræbte efter det perfekte og omgående smed det ud.

Morten Skovgaard-Danielsens debutkoncert i 2001 gav genlyd, fordi han, som en af de første herhjemme i Danmark, arrangerede koncerten som et langt forløb, hvor hvert værk spillede sin rolle i koncertens helhed – koncerten som et værk i sig selv. Visionært fik Morten Skovgaard-Danielsen sparket gang i en trend, der stadig i 2010’erne er kilde til nyskabelser og eksperimenter i det danske musikliv.

Morten Skovgaard-Danielsen arbejdede med formen, eller mod den, og var med til at udvide begreberne for, hvad man kan og ikke kan til koncerter og på cd’er. Han deltog i samarbejder med andre komponister (fx. Jexper Holmen og Ejnar Kanding) og med musikere (fx. Contemporanéa og Frode Andersen) og han skrev tekster og digte.   

Rockmusikkens direkte kommunikation stillet over for den poetiske eksistentialismes tyngde var et konstant modsætningsforhold i Morten Skovgaard-Danielsens liv og kunstneriske virke, og selvom det måske på nogle punkter var et kunstnerisk frugtbart modsætningsforhold, så var det også en del af det, der sled mennesket Morten Skovgaard-Danielsen i stykker. Han tog sit eget liv i efteråret 2009.

Skarp intelligens overfor smertefuld følsomhed; verbalt og intellektuelt overskud overfor trangen til at skrige, skabe utryghed og provokationer; alkohol, ”Never Look Back”-attitude og jagten på det rene udtryk – det er alt sammen en del af Morten Skovgaard-Danielsens eftermæle.

 

Af: Trine Boje Mortensen

Musik

Morten Skovgaard-Danielsen havde en sprudlende, amokløbende musikalsk kreativitet. Og han havde en trang til at ødelægge det, han selv havde skabt. Der var mange musikalske projekter, ideer og planer, der ikke blev til noget hos Skovgaard-Danielsen. Der var også enkelte, der måske ikke burde have blevet til noget. Men de værker, der blev til noget og som gør indtryk viser en inderlighed og nærhed, der er bevægende og en eksperimenterelyst, der er livsbekræftende.

Langt de fleste af Morten Skovgaard-Danielsens værker er for kammermusikalske besætninger. Deriblandt er også værker, der bruger elektronik på forskellig vis.

Blandt de mere konventionelle ny musikværker fra Danielsens hånd er 9 Ways To Wake Up, der på cd’en Trash fra Dacapo Records findes i en version for akkordeon. Det er ni hurtige scener, der afspejler de to yderpunkter – den stille inderlighed og desperationen – hos Skovgaard-Danielsen, og som samtidig viser det musikalske overskud, der også er en stor del af komponistens mere end 100 værker.



En række af Morten Skovgaard-Danielsens værker blev skrevet med udgivelse direkte på cd for øje, så de enkelte værker optræder som satser i et større sammenhængende univers. Det gælder fx udgivelserne Roadmovie Accessories og Sleep My Darling Junkie, Sleep.

Posthumt udgav Dacapo Records operaen Donalds 09, der er et samarbejde mellem forfatteren Morten E Nørskov og Morten Skovgaard-Danielsen. Der var planlagt yderligere samarbejder, men Morten Skovgaard-Danielsen døde inden de blev færdige.

En amerikansk anmelder skrev på sin blog:

”I do know that it is a profoundly moving, even disturbing work that presents a sound world and libretto so idiosyncratic unprecedented yet so compelling that it surely should not be ignored by anyone who wants to embrace what is new and interesting today. It may be a milestone. Or a madman's self-indulgent ravings. Or both. We've seen that before. Don't miss this one if you want to overturn your preconceptions of what opera can and should be.”



En forenklende opsummering af Skovgaard-Danielsens musikalske udtryk eller samlede værk strider imod indholdet. Det skal ikke opsummeres, men skal snarere lyttes til, undres over og glædes ved.

Værkliste

Udvalgte værker

Kammermusik

Distances, 1991

Formation, 1995

ZERO-nine , 1997-98

D-Tox, 1999

TripInVainWithStarsButSUGARfeelsOkay, 2000

Shotgun Diary, 2002

AZURE-winged MAGPIE.

Rex noster insanit (2007) sax4tet

Ought (2008) vl, cb

There Goes My Hamlet (2008) Viola d’amore, celeste

Fixed Domicile/Actual Abode (2008) 2 fl, elektronik

Gabfest ROWAN (2008) pno, cb, elektronik

 

Soloværker

Wholesome, Then No Planet Strikes (2008) bar.sax

Burnthebarsandleaveushere (2008) cb

Bother08 (2008) vla, elektronik

9 Ways To Wake Up (2000) acc, elektronik

 

Opera

Absence, 2003

Donalds 09

 

Diskografi

Dacapo 8.226563 Donalds 09

MSDTC1 Roadmovie Accessories (2001),

MSDTC2 Shotgun Diary (2002),

The Cobain Songs ( 2002 )

MSGDTC56 Sleep My Darling Junkie, sleep (2006)

 

Repræsenteret på:

Dacapo 8.226513 Trash

 

Morten Skovgaard-Danielsen

Født:

15.1.1967, Odense

Død:

9.10. 2009

Uddannelse:

1991-97 komposition på Det Kg. Danske Musikkonservatorium hos bl.a. Ib Nørholm og Ivar Frounberg. Diplomeksamen 1997.

Priser/legater:

Statens tre-årige arbejdslegat 1999.
Haakon Børresens legat 2001.

Profil oprettet:

13. december 2013
Kontakt

Dansk
Komponist
Forening

Lautrupsgade 9, 5.sal
DK 2100 København Ø

Telefon (45) 33 13 54 05

dkf@komponistforeningen.dk

Send meddelelse
Find på kort

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Betingelser for DKF nyhedsbrev

Betingelser og vilkår

Læs følgende vilkår og betingelser omhyggeligt, før du tilmelder dig DKFs nyhedsbrev. Såfremt du ikke kan acceptere nedenstående vilkår og betingelser, skal du ikke tilmelde dig DKFs nyhedsbrev.

www.komponistforeningen.dk

Dette website ejes og drives af Dansk Komponist Forening, som er en dansk registreret virksomhed underlagt dansk lovgivning.

Email

Som modtager af DKFs nyhedsbrev modtager du månedeligt et gratis nyhedsbrev i HTML-format.