Mekaniko (2018)
Mekaniko er en trio for fløjte, tuba og slagtøj og er inspireret af mekanikken i et urværk og måden, hvorpå små og store tandhjul, der bevæger sig med forskellige hastigheder, griber ind i hinanden og udgør et samlet hele. Dette illustreres i musikken gennem brugen af polyrytmik, metrisk modulation og forskydninger samt af de lyde, der anvendes i slagtøjet. Melodikken er delvist inspireret af renæssancemusik, og værket kontrasterer således mellem skarp rytmisk præcision og lyrisk sangbarhed.
Link til video af opførelse i Musikkens Hus, Aalborg:
https://youtu.be/ryBCe4IuDRI
Nordisk Suite (2016)
Nordisk Suite drager inspiration fra den glasklare melankoli, som man kan finde i den nordiske folketone. Værket er udformet som 3 sange for fløjte og marimba, hvilket også afspejles i både satsernes struktur og det faktum, at melodierne altid er i centrum.
Første sats er en kontinuerlig strøm af toner, der som perler på en snor slanger sig afsted efter hinanden.
Anden sats er en længselsfuld og vemodig sang som fra en ensom hyrde på en bjergside, der i midten af satsen brydes af et nænsomt bølgende hav, som fløjtens toner kan svæve henover.
Sidste sats leger energisk med skæve taktarter og pulsforskydning som en måde at påvirke opfattelsen af de dansende melodiske fraser.
Link til video af opførelse i Musikkens Hus, Aalborg:
https://youtu.be/YoWXjtrY1UE
Dødedans (2018)
At komponere til norske POING var en enormt spændende udfordring, både grundet deres interessante instrumentsammensætning (accordion, saxofon og kontrabas) og deres store genremæssige spændvidde.
Værket drager inspiration fra mange forskellige steder, heriblandt fra både klezmer og Tom Waits, og musikerne spillede på eget initiativ mange af fraserne med et vist element af improvisation over det noterede materiale.
Dødedans beskriver en gravplads, som henstår mørk og fredfyldt, indtil skeletterne dansende gennembryder graven. Dansen er tiltagende hektisk men ophører pludseligt, hvorefter det er blomsterne, der gennembryder jorden. Man mærker nu forårets og håbets komme blande sig med dødedansen, men til sidst ebber det hele gradvist ud og efterlader igen gravpladsen stille og tom.
Lydoptagelse af POINGs uropførelse: