Emil Reesen blev født ind i musikken. Hans far var militærmusiker og avancerede til overhornblæser og musikdirektør ved 1. regiment, og allerede som 4-årig begyndte drengen at spille violin og klaver. Klaveret blev hans hovedinstrument og studier hos Liszt-eleven Siegfried Langgaard førte til debut i 1911. Men koncertpianist blev Emil Reesen aldrig. Orkestret trak i ham og 1920 debuterede han som dirigent ved en symfonikoncert.
På det tidspunkt havde Emil Reesen allerede i gang med en karriere som teaterkapelmester og -komponist. I Tivolis sommerrevy (1917), Dagmar teatret (1919) og Scala (1921) dirigerede og skrev han musik til skuespil (bl.a. Oehlenschlägers Sct. Hans Aftens-spil, 1923) og revyer med populære succes’er som Lille Lise Let-paa-Taa (Scalarevyen 1924).
1925 blev et vendepunkt i Emil Reesens karriere. Han opgav sine engagementer i Danmark og flyttede til Paris. Her lærte han Ravel og Albert Roussel at kende og fulgte prøver hvor Toscanini dirigerede, og han kom i direkte kontakt med fransk og russisk musik. Tilbage i Danmark blev han knyttet til det nyoprettede Statsradiofoniens Symfoniorkester 1927, og han gjorde sig gældende som komponist med orkesterværker (bl.a. Variationer over et Tema af Fr. Schubert, 1927) og balletmusik til Det Kgl. Teaters balletmester Harald Lander (Gaucho, 1931, Gudindernes Strid, 1933).
Udenlandske engagementer i bl.a. Stockholm, Berlin og Wien og samarbejdet med Det Kgl. Teater betød at Emil Reesen følte sin kontrakt med Statsradiofonien snærende. 1936 afbrød han samarbejdet med radioen og levede som freelance dirigent og komponist frem til 1950, hvor han blev fast knyttet til Det Kgl. Teater som kapelmester. Fra den periode stammer også nogle af Emil Reesens største værker: Operaen Historien om en Moder (Det Kgl. Teater 1941), operetterne Farinelli (1942) og Gadeprinsessen (1948) og musikken til mange af Palladiums film (bl.a. dokumentarfilmen Danmarks Konge gennem 25 Aar med den populære Kongemarch, 1937). Han påtog sig også forskellige tillidshverv som formand for Samfundet til Udgivelse af Dansk Musik og konsulent i radioen.
Emil Reesen var en fremragende dirigent og en blændende instrumentator der gerne gav en hånd med, hvis kolleger havde brug for hjælp. F.eks. har han instrumenteret dele af Carl Nielsens musik til Moderen. Hans egne værker var populære i samtiden, men de er med få undtagelser som Kongemarchen og nogle af sangene fra Farinelli gledet ud af repertoiret.
(JBR)