Knud Jeppesen begyndte allerede som dreng at komponere på egen hånd, og da han havde taget studentereksamen 1911, drog han til Tyskland og indledte en karriere som operarepetitør og kapelmester. Et lovende engagement ved et af Berlins større teatre blev afbrudt 1914 af verdenskrigen, og Knud Jeppesen vendte hjem for at videreuddanne sig i komposition med Carl Nielsen og Thomas Laub som lærere samtidig med, at han studerede musikvidenskab på Københavns Universitet og forberedte sig til organisteksamen.
De følgende fem år fastlagde Knud Jeppesens fremtid. 1916 tog han organisteksamen; 1918 tog han magisterkonferens i musikvidenskab; 1919 debuterede han som komponist. Det blev musikvidenskaben og kirkemusikken som kom til at præge de følgende år.
- Knud Jeppesen blev 1917 ansat som organist i Sankt Stefans kirke på Nørrebro i Købehavn og virkede der til 1932, hvor han blev organist ved Holmens kirke.
- Konferensen i musikhistorie førte ham til Wien hvor han lærte den moderne ”musikvidenskab” at kende og disputerede 1923 med en afhandling om Palestrinas dissonansbehandling. Den blev hurtigt oversat og skaffede ham international berømmelse som en af de førende kendere af renaissancetidens vokalmusik.
- Komponistdebuten derimod lovede ikke godt for fremtiden. Hans musik blev så ilde modtaget af kritikken at: ”Koncerten dengang [1919] betød en stor skuffelse. Jeg havde håbet straks at finde forståelse, men alt gik anderledes, og i næsten 14 år derefter skrev jeg intet.”[1]
Først da Knud Jeppesen havde passeret de 40 år og var højt anset som videnskabsmand, organist og lærer på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, kom der for alvor gang i hans virke som komponist. Inspireret af sine studier i Palestrinas messer og motetter og deres forgængere i italiensk verdslig og kirkelig vokalmusik komponerede han sange og korværker, der gjorde ham til en meget anvendt kantatekomponist. Den ærefulde post som Gades og Laubs efterfølger ved Holmens kirkes orgel førte til en række orgelværker – såvel store koncertstykker som mindre koralforspil til kirkelig brug.
Nu blev hans musik værdsat efter fortjeneste, og det førte til større værker: Symfonien Sjællandsfar (1938-39), korværket Te Deum Danicum til indvielsen af Radiohusets koncertsal 1945, operaen Rosaura (Det Kgl. Teater 1950). Men Knud Jeppesens indsats som forsker og udgiver af ældre musik overskyggede hans betydning som komponist. I 1947 stoppede han som teorilærer på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og påtog sig som professor at opbygge det nye musikvidenskabelige institut på Aarhus Universitet – en opgave han varetog, til han lod sig pensionere 1957.
Først de sidste år af sit liv kunne han hellige sig kompositionen og skrive nogle af sine betydeligste værker: Passacagliaen for orgel (1961) og værket Tvesang (1965), der på en meget personlig måde konfronterer Grundtvigs og Søren Kierkegaards kristendomssyn og dermed menighedens og individets forhold til Gud.
(JBR)
Noter
[1] Dagbogsnotat dateret 4/4 1944, citeret fra Søren Sørensens nekrolog i Dansk Musiktidsskrift 1974-75 nr. 2 s. 41-45.