Thomas Laub var af præsteslægt. Hans far var sognepræst i Langaa på Fyn og hans onkel, Otto Laub, var biskop i Viborg. Efter faderens død blev Thomas Laub som 10 årig opdraget af sin faster og onkel, Ludvig Zeuthen der var sognepræst i Fredericia, hvor han oplevede krigen 1864-66 og tyskernes besættelse af byen. Denne baggrund var med til at præge Thomas Laub i grundtvigsk og national retning og det gav afgørende impulser for hans virke senere i livet.
Efter et års teologiske studier blev Thomas Laub optaget på musikkonservatoriet, hvor han tog organisteksamen 1876. Efter konservatorieårene blev han organistvikar for Berggreen i Trinitatis Kirke frem til Berggreens død 1881. Året efter rejste han til Italien for at studere 1500- og 1600-tallets vokalpolyfoni og kirkemusik. Inspirationen hertil stammede bl.a. fra Laubs venskab med sin studenterkammerat Frederik Rung og deres fælles arbejde med at udgive arier fra 1700- og 1800-tallets kantate- og operakomponister som Carissimi, Cavalli eller Scarlatti.
Italiensrejsen fik især afgørende betydning for Thomas Laub på det personlige plan. Her mødte han den senere Sjællands Biskop Skat Rørdam som blev hans livslange ven og inspirerende støtte[1]. Skat Rørdam var på det tidspunkt sognepræst ved Helligåndskirken, hvor Laubs gamle lærer fra konservatoriet, J. C. Gebauer, var organist. Efter dennes død 1884 knyttede Skat Rørdam Laub til kirken som organist, og da Skat Rørdam var blevet provst i Holmens Kirke kaldede han Laub til det prestigefyldte embede som Holmens organist efter Gades død i 1890.
Denne kaldelse gjorde Thomas Laub til midtpunkt i en kirkemusikalsk strid. I første omgang drejede det sig om udnævnelsen af Gades efterfølger i Holmens Kirke uden opslag, hvad en række københavnske organister protesterede imod. Laub var kirkemusiker og ikke orgelvirtuos. Det understregede Skat Rørdam i et offentligt forsvar for hans ansættelse, og det oprørte kunstnere som Gottfred Matthison-Hansen og Otto Malling.
Efterhånden kom striden til at dreje sig om en reform af salmesangen som Laub havde taget til orde for i skrifter og gennem sine udgivelser af salmemelodier. Thomas Laub var inspireret af tyske forsøg på at reformere salmesangen og af Skat Rørdams bestræbelser på at give den grundtvigske forkyndelse en ligefrem og ukunstlet sproglig udformning. På den baggrund søgte han at føre salmesangen i den danske kirke tilbage til den musikalske stil, der efter hans overbevisning karakteriserede den lutherske salmesang i reformationsårhundredet.
Læs mere om Laubs reform
Salmesangsstriden tog måske hårdere på Skat Rørdam[2] end på Thomas Laub der udadtil levede et stilfærdigt liv som ungkarl sammen med to af sine søstre. Men den gjorde ikke Laubs i forvejen stejle karakter mindre stridbar. Da Holmens Kirke i 1900 efter Chr. IX.s personlige ønske fik en indremissionsk sognepræst, der så afgjort foretrak Ludvig Birkedal-Barfods Menighedens Melodier frem for Laubs reform, blev Salmesangstriden en fast del af Laubs virke som organist. Men det fik ikke Thomas Laub til at opgive sine reformtanker.
Tværtimod udvidede han sit virkefelt til også at omfatte de danske folkesange. Sammen med Axel Olrik udgav han to samlinger Danske Folkeviser med gamle Melodier (1899 og 1904), hvor han søgte at rekonstruere de overleverede og tilrettede melodier med den gregorianske kirkesang som en slags forlæg.
Blandt de støtter som Thomas Laub havde, var Carl Nielsen, som han havde lært at kende under et Italiensophold 1899. Skønt Laub ikke kunne fordrage Carl Nielsens musik (og ikke lagde skjul på det) udviklede bekendtskabet sig til et venskab og til samarbejdet om den folkelige danske sang. De to bind En Snes danske Viser og arbejdet med udgivelsen af Folkehøjskolens Melodibog (hvor også Oluf Ring og Thorvald Aagaard bidrog) blev af afgørende betydning for udviklingen af den dansk sang i det 20. århundrede og var – i måske endnu højere grad end reformen af kirkesangen – med til at give Thomas Laubs ideer en folkelig udbredelse.
Læs mere om den folkelige sang i Carl Nielsen, Den danske Sang
(JBR)
Noter
[1] Et eksemplar af Laubs ”48 Kirkemelodier firstemmig udsatte til Brug ved Gudstjenesten” (1888) har følgende håndskrevne dedikation: ”Havde jeg kunnet følge ”hjærtets røst”, ville De her med smukke typer kunnet have læst omtrent følgende: Dr. Skat Rørdam den mand blandt de nulevende, hvem jeg i mit syn på det kirkelige og kirkesangen skylder mest, tilegnes denne samling som et tegn på min taknemmelighed. Th. L.” Privateje venligt stillet til rådighed af Skat Rørdams oldebarn, Estrid Anker Olsen.
[2] Jf. Povl Hamburger: Thomas Laub. Hans Liv og Gerning. København 1942, s. 55f.