Flemming Weis spillede klaver og komponerede allerede som dreng, og efter studentereksamen begyndte han på konservatoriet med orgel og klaver som fag. Efter organisteksamen 1920 fortsatte han studierne i Leipzig hos en af tidens førende orgelspillere, Karl Straube, og på anbefaling fra Paul von Klenau tog han timer i komposition hos Paul Graener, hvor han blev skolet i den traditionelle teori (fuga) og senromantisk stil.
Efter afgangseksamen 1923 i Leipzig vendte Weis tilbage til København, hvor han efter forskellige vikariater blev ansat som organist i Annakirken 1929. Her virkede han frem til 1968, samtidig med at han var musikanmelder fra 1953 til sin død 1981 ved Nationaltidende/Dagens Nyheder og Politiken.
I København kom Flemming Weis efter næsten to års kompositionspause og vejledning hos Carl Nielsen ind i de kredse, hvor repræsentanterne for tidens ny musik samledes. Han blev medlem af Unge Tonekunstneres Selskab, og hans personlige integritet og åbne, vindende væsen skabte respekt om hans personlighed. Efter sammenlægningen med foreningen Ny Musik til Det Unge Tonekunstnerselskab i 1930 blev han næstformand i bestyrelsen, og efter formanden Aksel Agerbys død 1942 var han formand for DUT frem til 1956. Også Dansk Komponist Forening gjorde brug af Flemming Weis' organisatoriske evner og hans samlende personlighed. Han blev medlem af bestyrelsen 1956, næstformand 1962 og formand for foreningen 1967-73. Desuden bestred Flemming Weis gennem årene talrige andre tillidsposter i dansk musikliv.
Læs mere om Flemming Weis’ organisatoriske indsats her.
Som komponist var Flemming Weis i besiddelse af en sjælden åbenhed og en evne til at tilegne sig nye teknikker og stiltræk på en personlig måde. Hans mangeårige arbejde til DUT’s bestyrelse og derefter som fast anmelder for POLITIKEN af DUT’s koncerter gav ham et sjældent stort repertoirekendskab, og han satte sig fordomsfrit og grundigt ind i de værker, han mødte. Ofte indarbejdede han nyheder i sin egen musik, og derfor var han i konstant udvikling som komponist.
Det senromantiske udgangspunkt hentet i Leipzig blev hurtigt afløst af et modernistisk ståsted med Carl Nielsen, Bartók, Hindemith og fransk musik som inspiration, og efter krigen føjedes dodekafoni og serialisme til påvirkningerne. Derfor kan Fleming Weis’ musik vanskeligt indplaceres stilistisk, men savner af den grund dog ikke personlighed. Det gedigne håndværk fra Graebners kontrapunkttimer og en samvittighedsfuld, etisk præget kunstnerisk grundholdning, som peger tilbage på venskabet med og beundringen for Carl Nielsen, gennemsyrer hans værker. Også når han slår sig løs i lettere genrer som i hans mest kendte værk, blæserkvintettet Serenade uden reelle hensigter, 1938.
(JBR)