Aksel Agerby voksede op i Viborg, men blev uddannet på Blindeinstituttet i København hvor han studerede klaver og orgel. Han debuterede som koncertpianist 1911 og tog organisteksamen 1913. 1921 fik han ansættelse som organist ved Københavns Begravelsesvæsen, hvor han virkede til han 1930 blev organist i Brønshøj kirke.
Som komponist gjorde Aksel Agerby sig mest gældende med sange og korværker. Bedst kendt er melodien til Jeppe Aakjærs Jeg er havren (fra digtsamlingen Rugens Sange) som hører til kernerepertoiret af danske sange. Andre af Aksel Agerbys sange (f.eks. til Blichers Det er hvidt herude) har ikke kunnet gøre sig gældende i konkurrencen med andre komponisters melodier. Aksel Agerby skrev nogle få instrumentalværker for kammermusikalske besætninger.
Sideløbende med sit arbejde som organist virkede Aksel Agerby også som musikforlægger og udgav foruden egne værker musik af andre komponister. Her er der især grund til at nævne Skive-organisten Laurids Lauridsen der som Aksel Agerby var blind og tvunget til at nedskrive sine værker i den særlige blindenotation. Aksel Agerby påtog sig det store arbejde med at overføre Laurids Lauridsens manuskripter til almindelig notation og udgav flere af dem.
Når Aksel Agerby trods sit handicap står som en central personlighed i 1920’ernes og 30’ernes danske musikliv, skyldes det han store administrative og organisatoriske begavelse og den respekt, der i musiklivet stod om hans idealistiske indsats og kompromisløse holdninger. Som bestyrelsesmedlem og fra 1929 formand for Unge Tonekunstneres Selskab var han en afgørende kraft i kampen for at sikre den unge generation af komponister indflydelse på den statslige kulturpolitik og forhindre den mere konservative Dansk Tonekunstner Forening og dens magtfulde formand Hakon Børresen i at dominere det statsstøttede musikliv.
Aksel Agerby var også hovedkraften bag den sammenlægning af Unge Tonekunstneres Selskab og den konkurrerende forening Ny Musik der førte til oprettelsen af Det unge Tonekunstnerselskab (DUT) i 1931. Som formand for DUT frem til sin død 1942 ydede Aksel Agerby en stor indsats til gavn for den ny musik og for mange arbejdsløse musikere.
Læs mere om Aksel Agerby og Det Unge Tonekunstnerselskab her
(JBR)