Herman Sandby viste lige som sin 13 år ældre broder, violinisten Kristian Sandby, tidligt store musikalske evner. Forældrene der var landbrugere og ivrige amatørmusikere, solgte deres ejendomme og flyttede til København for at give sønnerne de bedst mulige uddannelser. Efter nogle års undervisning i klaver og violin fik Herman Sandby som 7-årig sin første cello, og allerede 14 år gammel kunne han konkurrere sig ind i Det Kgl. Kapel.
Kapelmesteren Johan Svendsen mente dog at han var for ung, og skaffede ham adgang til konservatoriet i Frankfurt. Her studerede han 1895-1900 med Hugo Becker som cellolærer og Iwan Knorr som kompositionslærer. Og her knyttede han venskab med den jævnaldrende australske pianist og komponist Percy Grainger der blev en livslang beundrer af og støtte for Herman Sandby.
Efter en opsigtsvækkende debut i København indledte Herman Sandby en international solistkarriere. Samarbejdet med Percy Grainger, der 1901 havde slået sig ned i London, skaffede ham gode kontakter til britisk og amerikansk musikliv, og 1908 emigrerede han til USA, hvor han blev solocellist i Philadelphia orkestret. Han spillede under dirigenter som Leopold Stokowski og Eugen Ormandy og havde gode muligheder for at optræde som solist med amerikanske orkestre. Det gav ham økonomiske betingelser for at gifte sig med sin norskfødte forlovede Alfhild de Luce og anskaffe sig en pragtfuld italiensk cello[1].
Efter otte år som solocellist i Philadelphia og nogle år som solist med base i New York besluttede Herman Sandby at vende tilbage til Danmark. Helbredsproblemer gjorde det vanskeligt for ham at fortsætte det opslidende arbejde som omrejsende solist, og han håbede at få mere tid til at komponere i hjemlandet. Her var forholdene imidlertid ugunstige. Med Carl Nielsen som bannerfører var dansk musikliv blevet antiromantisk. Herman Sandby var præget af en anglo-amerikansk tradition hvor nationalromantikken endnu var livskraftig, og såvel hans værker i traditionelle senromantiske genrer som hans af Percy Grainger inspirerede bearbejdelser af folkemusik blev lagt for had af presse og koncertgivere.
Læs mere om Herman Sandby og det danske musikliv her
De første år i Danmark var hårde for Herman Sandby der håbede på at kunne leve af sine indtægter som komponist. Koncertturneer og støtte fra formuende venner, bl.a. Percy Grainger, supplerede i begyndelsen indtægterne. I løbet af 1930’erne og ikke mindst takket være radioens udbredelse blev hans musik ofte spillet i udlandet, så en årlig statsstøtte og indtægterne fra KODA satte ham efterhånden i stand til at lægge cellospillet på hylden og leve af at komponere. Han blev aldrig rigtig integreret i dansk musikliv og tilbragte en stor del af året i Rørvig med udsigt over strandenge og Kattegat. Men efterhånden vænnede musiklivet sig til fænomenet Sandby og fejrede hans runde fødselsdage med interviews og koncerter.
Herman Sandby forblev produktiv højt op i alderen og skrev sine sidste symfonier og koncerter efter han var fyldt 70 år. Han levede beskedent og efterlod sig en betydelig formue, der dannede grundlag for Herman Sandbys Legat for danske komponister frem til 1992, hvor legatet indgik i Dansk Komponist Forenings Fond.
(JBR)
Noter
[1] Herman Sandbys cello var bygget i Venedig 1742 af Dominigue Montagnana. Da han i 1940’erne stoppede sin solistkarriere blev instrumentet erhvervet af Statsradiofoniens symfoniorkester, jf. Karin Eklund Jensen: Herman Sandby. En overset senromantiker i dansk musikliv. Specialeopgave Københavns Universitet 2000, s. 35.