Læs Herman D. Koppels livshistorie i de tre følgende afsnit:
Herman D. Koppel blev født i København som ældste barn af et jødisk ægtepar der året forinden var indvandret fra Polen. Forældrene var fattige, men faderen fik plads som skrædder, og med årene arbejdede han sig op til at blive indehaver af en af Københavns fine skrædderforretninger med adresse nær ved Rådhuspladsen. Den viljestærke og temperamentsfulde moder prægede hjemmet og familielivet med ønsket om at hendes børn skulle bevare den traditionelle tro og blive ”rige og lærde”. Sønnen Herman skulle være pianist, og der blev tidligt anskaffet et klaver og undervisning til ham. 17 år gammel blev han 1925 optaget på musikkonservatoriet i København.
Med Rudolf Simonsen som lærer blev Herman D. Koppel uddannet i det konservative repertoire fra Bach til Brahms. Den romantiske virtuosmusik – Liszt, Tjaikovskij, Rachmaninov – skulle man med Simonsens ord holde sig for god til, og moderne musik som Debussy var helt udelukket. Undtagelse herfra var Carl Nielsen som Rudolf Simonsen beundrede (og efterfulgte som konservatoriets direktør 1931). Gennem Rudolf Simonsen lærte Koppel Carl Nielsens musik at kende, og han kom også til at spille for Carl Nielsen i dennes sidste år.
Carl Nielsens indflydelse på Herman D. Koppel blev stor og varig: ”Ikke således at jeg bevidst har imiteret hans musik, men jeg har følt mig forpligtet og i god forstand afhængig af de normer, musikalske og etiske, han satte for det kompositoriske arbejde.”[1] Efter Christian Christiansens død 1955 stod Herman D. Koppel som den autoritative fortolker af Carl Nielsens klavermusik.
På konservatoriet fik Herman D. Koppel kontakt med kontakt med andre kredse i dansk kulturliv end det polsk-jødiske miljø, der prægede hans barndomshjem. Vigtigt blev her venskabet med komponisten Bernhard Christensen og gennem ham interessen for jazz. Også broderen Julius Koppels ægteskab med studiekammeraten og violinkollegaen Else Marie Bruun fik afgørende indflydelse: Herman D. Koppel forelskede sig i Else Marie Bruuns søster Vibeke der 1935 blev hans hustru gennem mere end 40 år.
Ægteskabet med en ”goj” efter familiens forgæves forsøg på at arrangere passende jødiske ægteskaber for Herman D. Koppel betød et brud med barndommens kultur og kulminationen på en udvikling, der førte fra en polsk-jødisk tradition mod et kulturradikalt miljø. Jazz og moderne musik (Stravinskij, Prokofiev, Bartók) rykkede ind ved siden af Carl Nielsen som inspirationskilder der prægede Koppels kompositioner og koncerter. Han var solist i Stravinskijs klaverkoncert med Radiosymfoniorkestret i Tivoli, og hans Sangen om Larsen til Kjeld Abells skuespil Melodien der blev væk (1935) fik slagerstatus.
I årene frem mod 1940 etablerede Herman D. Koppel sig som en af landets førende pianister og som en hovedskikkelse i den unge komponistgeneration. Han dyrkede især de klassiske genrer – symfoni, koncert, kammermusik – med en karakteristisk undtagelse: Vokalmusikken var svagt repræsenteret. Til gengæld spillede vokalmusikken en betydelig rolle for ham som bl.a. akkompagnatør for tenoren Aksel Schiøtz og som kordirigent.
Et specielt jødisk element i Koppels musik skal man lede længe efter i disse år. Kun et enkelt værk, strygetrioen opus 17, bygger på en jødisk folkedans, som komponisten havde med fra barndomshjemmet. Men selv om Herman D. Koppel kulturelt og gennem sit ægteskab havde brudt med sine forfædres traditioner, betød den voksende antisemitisme, der fra Nazityskland bredte sig som en pest over Europa, en trussel mod hans liv og levevej. 1943 flygtede han sammen med heldigvis de fleste danske jøder til Sverige for at undgå tyskernes udryddelseslejre.
(JBR)
Noter
[1] Citeret efter Flemming Behrendt: Fra et hjem med klaver. Herman D. Koppels liv og erindringer. København 1988, s. 28.
Landflygtighed, holocaust, jødisk identitet 1943-54
Flugten til Sverige betød for Herman D. Koppel og hans familie redning fra en skæbne, hvis grumhed først i årene efter krigen gik helt op for de flygtende og for verden. Men landflygtigheden betød også, at familien socialt og økonomisk måtte arbejde sig op fra bunden. Turen over Øresund var kostbar: Faderens skrædderforretning og broderens bratsch blev solgt, og Komponist Foreningen hjalp til med et ”forskud” på forventede KODA-indtægter. Men ifølge Koppel var turen ikke for kostbar. ”De risikerede alt” skriver han om de mennesker, der hjalp jøderne over Sundet[1].
I Sverige var det ikke nemt for udenlandske musikere, især ikke for jødiske, at få arbejdstilladelse. Myndighederne støttede sig til den rådgivning, som Kungl. Musikaliska Akademien med sin magtfulde sekretær Kurt Atterberg ydede, og her vejede protektionisme tungt[2]. Musikernes fagforening støttede den protektionistiske linje, og de svenske nationalsocialistiske aviser harcelerede over tilrejsende jødiske musikeres arbejde i Sverige. Men befolkningen var generelt indstillet på at hjælpe de danske flygtninge, og familien Koppel fik støtte fra mange sider.
Efter nogle måneder fik Herman D. Koppel også et arbejde. Formelt som ”musikerhjälp” ved Örebros orkesterforening, reelt som orkesterpianist og solist med tid til at komponere. Da Göteborgs Teater mindedes Kaj Munk efter mordet på ham 1944 med premiere på hans skuespil Niels Ebbesen, skrev Koppel musikken til opførelsen. Vægtige værker som symfoni nr. 3 og den 3. strygekvartet blev komponeret i Sverige og uropført efter krigen i Danmark. Og under den Danske Musikuge som blev afholdt i Sverige april 1944, blev Koppels klarinetkoncert fra 1941 spillet i Stockholms Konserthus.
I Sverige havde Koppel megen kontakt med andre danske musikere som på grund af jødisk herkomst var flygtet til Sverige. Det var med til at styrke den jødiske identitet, han som ung havde søgt at frigøre sig fra, og det fornemmes som en tungere, mere alvorlig tone i værkerne fra krigen. Det var dog først i årene umiddelbart efter krigen, da koncentrationslejrenes rædsler og udryddelsen af millioner af jøder kom for dagen, at Herman D. Koppels jødiske identitet for alvor gjorde sig gældende.
Det betød ikke af Herman D. Koppel i sin musik eller på anden måde nu bekendte sig til den jødiske tradition. Tværtimod meldte han sig efter krigen ud af mosaisk trossamfund. Men identifikationen med millioner af myrdede landsmænd og sorgen over deres lidelser fandt vej til Koppels musik som en humanisme, der rummer såvel udtryk for smerte som et livsbekræftende håb.
På opfordring af Aksel Schiøtz begyndte Koppel at komponere vokalmusik med tekster fra Biblen, og et af hans betydeligste værker, de Tre Davidssalmer op. 48 fra 1949, er direkte inspireret af beretningen om jødiske fanger, der synger mens de forgiftes af gas. De onde år havde – med Herman D. Koppels egne ord – ”som en fiksérvæske fremkaldt min jødiske identitet og skulle i min musik åbne en åre der ikke blot var mig så godt som ukendt, men som jeg energisk havde fornægtet muligheden af.”[3]
Noter
[1] Jf. Flemming Behrendt op. cit. s. 82. ”Forskuddet” fremgår hverken af foreningens regnskaber eller af bestyrelsesreferater, men må være ydet pr. konduite af formanden Knudåge Riisager, der ikke stillede spørgsmål, da Koppel bad om penge.
[2] Jf. Johan Bengtsson og Henrik Karlsson: ”Ovan Stridsvrimlet”. Kungl. Musikaliska Akademien och Tyskland 1920-45. Lund 2006, kapitel 6 et passim.
[3] Flemming Behrendt, op. cit. s. 94.
Pianist, professor, pater familias 1954-98
Tilbage i Danmark fik Herman D. Koppel hurtigt hænderne fulde som pianist, pædagog og komponist. Han koncerterede som solist i sin egen musik, hvoraf især den 3. klaverkoncert vakte lykke ved mange opførelser. Også som udøver af andre komponisters værker var Koppel en efterspurgt solist, og hans repertoire blev stadig udvidet. Impressionismen (Debussy og Ravel) og ekspressionismen (Schönberg) der i Koppels ungdom havde været lukket land for ham, fik plads ved siden af det tidlige århundredes moderne klassiker (Stravinskij, Bartók, Prokofiev). Og med efterkrigstidens modernister som Hans Werner Henze, Pierre Boulez og Luigi Nono demonstrerede Koppel sin åbenhed over for 1960’ernes og 70’ernes avantgarde.
Ved siden af koncertvirksomheden var Herman D. Koppel en værdsat klaverlærer på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Da klaverspillernes nestor, Christian Christiansen, gik på pension, blev Koppel i 1954 hans efterfølger som klaverprofessor og prægede det følgende kvarte århundrede en generation af danske pianister med den indlevelse i nodebilledet og klarhed i udførelsen, der hørte til hans fornemste egenskaber som pianist.
Som Herman og Vibeke Koppels fire børn voksede til og blev berømte musikere – Terese som pianist, Lone som operasanger, Thomas Koppel som komponist og leder af rockgruppen Savage Rose, og Anders Koppel som komponist og medlem af verdens-/folkemusikgruppen Bazaar – blev Koppel familien et tyngdepunkt med betydelig indflydelse i dansk musikliv. Andre kunstnere (cellisten Erling Bløndal Bengtsson, pianisten og operadirektøren John Winther, sangerinden Anisette) var knyttet til familien i kortere eller længere perioder, og selv om familielivet ikke altid var ideel harmoni, var det præget af en gensidig anerkendelse og åbenhed, som blev en inspiration for Herman D. Koppel som komponist.
Mange af hans vokalværker – først og fremmest operaen Macbeth (1967-68) – var skrevet til datteren Lone Koppel Winther, og sønnernes engagement i moderne klassisk og populær-musik betød, at Herman D. Koppel fra 1960’erne begyndte at eksperimentere med modernistiske kompositionsteknikker i sine egne værker uden derfor at give afkald på den tradition, han var vokset op med og var forankret i som komponist.
Det er karakteristisk for Koppels værkliste efter ca. 1960 at den store, repræsentative orkesterform, symfonien, mangler. Hans 7. og sidste symfoni blev komponeret 1960-61. I stedet bliver værker for soli, kor og orkester dominerende: Oratoriet Moses (1963-64), Requiem (1965-66) og operaen Macbeth (1967-68). I disse værker er traditionen mere på afstand, og Koppel eksperimenterer – især i Requiem – med mere aktuelle udtryksmidler. I orkesterværkerne dominerer koncertformerne, og her træffer man sporadiske forsøg med tolvtone- temaer (prøvende i Concertino nr. 2 fra 1957 og mere konsekvent i 4. klaverkoncert fra 1960-63).
Tabet af hustruen Vibeke i 1976 og tilværelsen som pensionist fra 1978 betød at Herman D. Koppel mistede de to grundpiller – ægteskabet og arbejdet – der havde støttet ham i hele hans voksne liv. Takket være familien og venskabet med en gammel bekendt, Inge Kapel, der som ham var kommet i enkestand, bevarede Koppel sin arbejdsevne og inspiration.
Han foldede sig ud som pianist – lejlighedsvis endda med jazz sammen med sønnen Anders – og fortsatte som solist i det klassiske repertoire højt oppe i alderen. Hans opførelser af alle Arnold Schönbergs klaverstykker på Louisiana 1979 og efterfølgende i radioen erindres af nærværende forfatter. som et højdepunkt i dansk koncertliv i sidste halvdel af 1900-tallet. Men også hans fortolkninger af klassikerne, f.eks. Schubert, nåede i disse år en intensitet og afklarethed der overskyggede tekniske ufuldkommenheder og står med dokumentarisk styrke.
(JBR)