Uddannelse
Efter studentereksamen studerede Lars Bisgaard først musikvidenskab ved Københavns Universitet 1966 – 69 og bestod her forprøven efter den daværende studieordning i 1968. I denne periode aflagde han tillige eksamen i filosofikum hos professor Johannes Witt-Hansen samt bestod den store latinprøve hos adjunkt Morten Stenbæk.
Lars Bisgaard studerede derefter musikteori og musikhistorie ved Det kgl. danske Musikkonservatorium (DKDM) 1969 – 75 og aflagde diplomeksamen i disse fag i 1973 samt musikpædagogisk eksamen i 1975. Hans hovedfagslærere var professorerne Yngve Jan Trede (musikteori), Bjørn Hjelmborg (musikhistorie) og Svend Westergaard (formlære).
Lars Bisgaard fortsatte sin uddannelse ved Det jyske Musikkonservatorium 1975 – 81 med hovedfaget komposition hos Per Nørgård, til hvem en nær faglig kontakt var blevet knyttet allerede i 1972. Dette studium blev afsluttet med diplomeksamen i 1981.
Underviser
Lars Bisgaard har undervist ved en række højere læreanstalter i Danmark igennem 35 år: I 1975 – 82 var han timelærer i musikteoretiske fag ved Musikvidenskabeligt Institut under Københavns Universitet og virkede i denne periode tillige lejlighedsvis som vikar ved DKDM for bl.a. Niels Viggo Bentzon.
I 1977 – 79 var Bisgaard timelærer ved Det fynske Musikkonservatorium, og i 1981 blev han ansat som docent ved Vestjysk Musikkonservatorium. Han opsagde sit docentur i 1991, men fortsatte som timelærer indtil 1993, hvorefter han kom til DKDM – først som timelærer og fra 1995 atter som docent. Her virkede han indtil sin fratræden i 2010.
Inspirationer: Per Nørgård og Stanislav Grof
Mødet med Per Nørgård i efteråret 1972 blev afgørende for forløsningen af den kreative impuls, der havde ligget latent siden barndommen, og i årene 1973 – 81 blev de første seks værker komponeret, heraf to baseret på Nørgårds hierarkiske uendelighedsstrukturer (To Koraler, Passacaglia).
Mødet i 1977/78 med den tjekkisk-amerikanske bevidsthedsforsker og LSD-terapeut Stanislav Grof og hans dybdepsykologiske forskningsresultater blev ligeledes af stor betydning. Med inspiration herfra har Lars Bisgaard udviklet en musikanalytisk metode baseret på en syntese af Per Nørgårds hierarkiske musikteori, dennes forbindelse med det astrologiske symbolsprog og Grofs kortlægning af de basale strukturer i menneskets ubevidste psyke. Metodens praktiske anvendelse har Bisgaard beskrevet i artiklen Musikalsk hermeneutik på hierarkisk grundlag - bidrag til en musikalsk fænomenologi(se litteraturlisten).
Bisgaards følgende analyse af Wagners Der Ring des Nibelungen på grundlag af ovennævnte metode i kombination med den af Alfred Lorenz udviklede analysemetode, beskrevet i Das Geheimnis der Form bei Richard Wagner 1 (1924), munder ud i en ny, overordnet helhedsopfattelse af Wagners musikdramatiske hovedværk. Dette arbejde er tidligere blevet præsenteret i foredragssammenhæng og er under udarbejdelse i skriftlig form.
Vokalværker og opera
Yderligere to kontakter har haft afgørende betydning for Lars Bisgaards videre kunstneriske og personlige udvikling: I 1983 påbegyndte han en meditativ træning på Vækstcenteret i Nørre Snede under vejledning af idéhistorikeren, dr. phil. Jes Bertelsen, og inspirationen herfra danner baggrund for de følgende værker, der næsten alle er vokale.
I 1992 indledtes desuden et frugtbart samarbejde med forfatteren, dr. phil. & med. Johannes Fabricius om realiseringen af et operaprojekt baseret på udvalgte numre fra Johann Sebastian Bachs kirkelige og verdslige kantater. Dette arbejde resulterede i en 3-akts “kantateopera”, Silvia, med musik af Bach i en blanding af originale og bearbejdede satser samt nykomponerede recitativer. Værket fik to succesrige koncertante opførelser i henholdsvis Malmö og København d. 27. og 29. oktober 2000 som led i den dansk-svenske kulturmanifestation “Kulturbro 2000” i anledning af Øresundsbroens åbning. Silvia blev efterfølgende indspillet og udgivet på en dobbelt-CD i foråret 2001.
Bisgaard har i perioden 2003 – 2008 realiseret et tilsvarende, mere omfattende operaprojekt, hyrdeoperaen Arcadia, ligeledes i samarbejde med Johannes Fabricius og baseret på musik af Bach. Denne opera er endnu ikke opført.