Som musikstuderende ved Københavns Universitet i 70-erne deltog Carl Bergstrøm Nielsen i det musikalske oprør omkring Gruppen for Alternativ Musik, der satte mange af hans generation igang med at komponere og spille offentligt, undertiden i musikpolitiske aktioner som fx. koncerten en tidlig morgen på Nørreport station. Han sluttede sig til ensemblet Gruppen for Intuitiv Musik, som siden fik adskillige aflæggere rundt i landet og stadig giver koncerter - således nu ved hans portrætkoncert i november [2011].
Udover det kreative arbejde som komponist og musiker, herunder ikke mindst nedbrydningen af grænser mellem disse roller, er han optaget af formidlingen af den frie og eksperimenterende musikform. Carl Bergstrøm Nielsen insisterer på at den er en berigende mulighed for at få sanseoplevelser, finde sig selv og få inspiration til sit liv. Som musikstuderende oplevede han den ny musik af Stockhausen, Cage mfl. som en dramatisk udvidelse af mulighederne i den klassiske musik og improvisationen som en befriende åbning for dialog. Han peger desuden på musikterapien som en samfundsmæssig anerkendelse af de mere frie musikformers muligheder, som han siden 1984 har praktiseret med udviklingshæmmede voksne som speciale og på, at den samme søgende holdning, blot på billedkunstens område, trækker besøgende i sekscifrede antal til Louisiana i nærheden af hans nuværende bopæl.
Siden 1983 har han hvert semester tilbragt nogle uger i Aalborg og har ved Aalborg Universitets musikterapiuddannelse opbygget fagene intuitiv musik og grafisk notation. Mens det førstnævnte fag træner improvisation og komposition, handler det andet om at beskrive improvisationer med andre tegn end noder. Trods et ofte åbent erkendt behov hos komponister og formidlere for fornyelser på dette felt er det sandsynligvis det eneste sted i verden, der føres til eksamen i nye notationsformer.
Han har forsket og udgivet tekster som bl.a. kan ses på hjemmesiden. Hans utvivlsomt kendteste musikstykke er Postkort-Musik for variabelt ensemble, som i 1976, længe før Go-Card var opfundet, blev trykt på postkort og genoptrykt gentagne gange. I nyere tid har hans tour-de-force været de 188 bidrag til "improvisationskalender", som i 1996 så dagens lys med Jørgen Plaetner som den anden bidragyder til en samling, der har et stykke til hver dag i året.
Carl Bergstrøm Nielsen er medlem af såvel Dansk Komponistforening som London Musician's Collective, kan se tilbage på opførelser i 14 lande, kunstfondlegater, en international gæstelærervirksomhed der bl.a. har ført ham til Krakow Musikkonservatorium og Hiroshima University, at være med-starter af sommerstævnet Denmark's Intuitive Music Conference (1995) og af pladeselskabet Intuitive Records (2000).
[Ovenstående tekst stammer fra pressemeddelelse ifm. komponistens 50 års fødselsdag i november 2011. Se også hans eget website for flere CV oplysninger]