Line Tjørnhøj er uddannet komponist fra Det Jyske Musikkonservatoriet i Århus, hvor hun blandt andet er undervist af Simon Steen-Andersen, Niels Rønsholdt og Lasse Laursen. Hendes musikalske bagage er helt unik og hendes bidrag til det auditive lydkort skiller sig mærkbart ud. Som 35-årig skrev hun sin første musik og har bl.a. siden vundet konkurrencen om den bedste kammeropera ved den Amerikanske Opera Vista Festival i 2009 med værket Anorexia Sacra.
For Line Tjørnhøj er hendes kompositioner alle dele af et større værk. Forskellige billeder fra samme kollage. De enkelte elementer i en opførelse opfatter hun ligeledes som værende uadskillelige - noderne, koreografien, lyset er forbundet og alle er dele af den musikalske komposition. Lydene fra de medvirkendes handlinger komponeres sammen med resten af musikken, fx lyde som at løbe i sten, sjippe eller vand der kan høres akustisk, men som også samples og gentages som bearbejdet electronics. I strygekvartetten Reqiuem (2011) kræves det at musikerne lærer materialet udenad, taler og agerer, da koreografien er tæt knyttet til instrumentet og afgørende for det færdige lydbillede.
Stemmens centrale rolle er karakteristisk for Line Tjørnhøjs kompositioner. Hun folder den ud i konceptuelle operarammer, iscenesatte koncerter, vox:dox og i multimedia performances. Hendes lydunivers er frit og intuitivt, og værkerne er forankret i de lyde og fortællinger, hun omgives af.
Tjørnhøj beskriver stemmen som værende basal for det menneskelige lydunivers med sin umiddelbare tilgang til vores ører og følelsesregister. Desuden har stemmen en styrke i at kunne formidle tekst. Begge kvaliteter bruger hun i sine værker. ”Der er noget særligt ved stemmen som rammer os emotionelt og som kan fungere fantastisk dramatisk på en scene, hvis sangeren behersker at bruge stemmens mange lyde instrumentalt”, udtaler Line Tjørnhøj. En af de metoder hun bearbejder vokalen med, kommer til udtryk i værkerne Materia (2011) og Daugther (2008), hvor sangerne imiterer elektronisk bearbejdet stemmelyd. Denne måde at bearbejde stemmen på er ny og en udfordring for selv virtuose sangere.
Til trods for at værker der sætter ord, billeder og lyd på grufulde beretninger fra det virkelige liv, fylder mest på Line Tjørnhøjs værkliste, dukker der af og til også humoristiske værker frem fra komponistens værksted. Materia (2011) er et sådan værk. Det tager fat om ”det kristne mysterium”, som komponisten kalder det, om hvordan englen Gabriel formåede at befrugte Maria. Et spørgsmål hun kombinerer med autentiske tekster bl.a. fra Hildegard Von Bingen om religion, lyst, lovtekster om moder- faderskab og om rugemoderskab. En anden del af komponistens virke er hendes engagement i konceptuelle arbejdsfælleskaber, hvor hun komponerer rammer, sammenhænge og lyd i tæt samarbejde med andre kunstnere. Til produktionen af denne slag kunstneriske forløb er Tjørnhøj inspireret af det amerikanske performanceteaterudtryk ”devising”. Det er en form for samarbejde, hvor manuskriptet eller partituret ikke er skrevet på forhånd, men opstår undervejs i samarbejdet og hvor selve opførelsen i høj grad improviseres.
Teksten er venligst stillet til rådighed af Edition S
Øvrigt materiale
Hør også portræt af Line Tjørnhøj, af Peter Christiansen - Ultralyd/P1